תמיר פורת: "לקוחות שייכנסו לשוק עכשיו עם 20%-30% מניות בתיקי השקעות יזכו לתשואה יפה כבר ב-2010"

פורת, מנכ"ל ניהול התיקים של כלל פיננסים: "המשק הישראלי אולי לא ירשום מיתון, אבל תהיה ירידת מדרגה משמעותית מצמיחה של 5% לרמה של 2% ב-2009"

מצבו של בית ההשקעות כלל פיננסים, שבניהולו של שוקי אברמוביץ', אינו מזהיר, וזה כבר ידוע. מתחילת השנה הפסיד בית ההשקעות כ-87 מיליון שקל, בעיקר בשל הפסדי נוסטרו.

תוצאותיו של כלל פיננסים צורמות עוד יותר, על רקע העובדה כי עד לפני קצת יותר משנה, הוא היה אחד מבתי ההשקעות המובילים והמצליחים בארץ. אך כמה חודשים לאחר הנפקתו, במארס אשתקד, החל המשבר בשווקים וחשף את כל נקודות התורפה שלו, ביניהן היעדר פעילות חסכון ארוך טווח. כך, צנחה המניה בכ-90% מאז ההנפקה.

למרות זאת, תמיר פורת, מנכ"ל ניהול התיקים שומר על אופטימיות. "אני מרוצה ממצבו של בית ההשקעות, למרות שמחיר המניה לא מבטא את השינויים שנערכו בקבוצה", הוא אומר בראיון ל"גלובס", ומוסיף, "הרה-ארגון שהתחיל באמצע השנה כבר נותן פירות בחטיבת נכסים ומחקר. זה אולי נשמע כקלישאה, אבל זה בא לידי ביטוי בביצועים".

בנוסף לתפקידו הרשמי כמנכ"ל פעילות ניהול התיקים, פורת גם אחראי על חטיבת נכסים ומחקר של הקבוצה, והוא גם משמש כיו"ר קרנות הנאמנות. פורת החל את דרכו בחברה לפני כ-4 שנים כסמנכ"ל השקעות ופיתוח, והיה אחראי על ניהול ההשקעות והמחקר, וכן על פיתוח עסקי בנושאים כלליים. טרם הגעתו לכלל פיננסים, שימש פורת כסמנכ"ל השקעות באוורגרין, והיה מנהל השקעות ואנליסט בקרנות הנאמנות של פסגות אופק.

בתחילת השנה ערכה כלל פיננסים מסיבת עיתונאים, ובה חזה פורת כי "על אף המצב בארה"ב, שנת 2008 תהיה שנה חיובית נוספת בשווקים". הוא אמר גם שהריבית בארץ תעמוד על 4.75%, וכי המדדים המובילים בבורסה יעלו ב-10%-15%.

- איך, לדעתך, הסטייה בתחזיות לעומת מה שקרה בפועל משפיעה על הלקוחות שלכם?

"היינו אופטימיים מדי, פספסנו, אבל אנחנו לא היחידים, זה היה הקונצנזוס בשוק. לא צפינו ירידות של מעל 20%, אם כי המסר הכללי במסיבת העיתונאים היה שהרגיעה תגיע רק לקראת סוף 2008".

- אז מה בכלל המשמעות של התחזיות האלו, אם הן כל כך לא רלוונטיות?

"המשבר הנוכחי הפתיע אותנו בעוצמתו ובמהירותו. אפילו שר האוצר האמריקני, הנרי פולסון, לא צפה את המשבר אצלו בבית. ביום כיפור עשיתי חשבון נפש עם עצמי, ואני שקט. יש לי לקוחות מ-2002 שהתיק שלהם עדיין בתשואה חיובית".

"מהלך האוצר היה הססני"

- מתי אתה צופה שהשווקים בעולם ייצאו מהמשבר?

"אנחנו בדעה אחת עם מעריכים בינ"ל, כמו ה-IMF, ומאמינים שהצמיחה העולמית לא תעלה על 2% במהלך שנת 2009, כשבשווקים המפותחים, תהיה צמיחה שלילית. אני מעריך שגם סין תפגע קשות והצמיחה שם תרד מ-10% ל-7%.

"מדובר על מיתון שלא ראינו מאז מלחמת העולם השנייה, ואני צופה כי נצא מהמשבר לא לפני המחצית השנייה של 2009. ברור שיהיה Turnaround, כל מדד על פני זמן בסוף עולה.

"באשר לסוגיית הריבית, אני מעריך כי העולם בכללותו בשל לירידה במחירי הסחורות, ובשל ההאטה סביר להניח שנראה אינפלציה רחבה יותר, מה שמאפשר לנגידים לבצע הפחתות ריבית. בארצות הברית הריבית נוטה לכיוון ירידה 0.5%-0.75%, ולכן אני מעריך שהריבית בישראל תרד לעבר 2.5%".

- איך תזהה שהגענו לנקודת השפל?

"מה שמבטא שפל הוא פרמטר של צמיחה. לפי התחזיות, הצמיחה בארה"ב לא תחזור לעצמה לפני סוף 2009, לכן השווקים יתחילו לעלות, ככל הנראה, במחצית השנייה של השנה הבאה. האינדיקטור שיבטא התאוששות, הוא שנתחיל לראות רכישות של בתים בארה"ב, שלא על ידי כונסי נכסים".

- ומתי אתה צופה שנראה התאוששות בארץ?

"אנחנו נכנסים למשבר בעמדת פתיחה טובה. היות וחלק מהצמיחה שלנו מתבסס על יצוא ומסחר בינ"ל, גם אנחנו ניפגע. המשק הישראלי אולי לא ירשום מיתון, אבל תהיה ירידת מדרגה משמעותית מצמיחה של 5% לרמה של 2% ב-2009".

- מה דעתך על תכנית סיוע של האוצר, לפיה הגופים המוסדיים יוכלו לרכוש אג"ח קונצרניות ולא לשערך אותן?

"המהלך של האוצר היה הססני ונראה כי הוא לא משתמש בכל הנשק שיש לו, כנראה כדי לא לשדר לשוק שיש קטסטרופה".

- האם בעקבות המהלך הגדלתם את רכיב האג"ח הקונצרניות בתיקים?

"מתחילת השנה הקטנו את רכיב האג"ח הקונצרניות בתיקים, אך גם ביצענו בו טיוב. לכן, את רכיב האג"חים המדורגות דווקא הגדלנו".

- ואת זה עשיתם רק על סמך היותן מדורגות?

"לצד הדירוגים של מעלות ומידרוג ביצענו גם דירוג פנימי שלנו, כי נוכחנו לגלות שחלק מהאג"ח דורגו מזמן, ולא בוצע להן עדכון. למשל, אנחנו סבורים כי חברות הנדל"ן המקומיות סובלות מהסנטימנט השלילי של הסקטור, ולדעתנו אין הצדקה לפתיחת מרווחים כאלה מול האג"ח הממשלתיות. כך גם בענפים אחרים הנחשבים דפנסיביים, כמו ענף התקשורת".

אחת הפעילויות המרכזיות בכלל פיננסים היא חברת קרנות הנאמנות, בניהולו של גיא חכמי. קרנות החברה מנהלות נכון לסוף אוקטובר 10.5 מיליארד שקל, מתוכם כ-4 מיליארד שקל בקרנות כספיות.

- בעת רכישת אילנות ניהלו הקרנות כ-50% יותר מהיקף נכסיהן כיום. האם עסקת רכישתה היטיבה עם החברה?

"כבר היום אנו רואים שהפלטפורמה של אילנות טובה, והיא אחת מאבני היסוד של חטיבת ניהול הנכסים. כל הקרנות הבנקאיות דיממו, ולהערכתי לא ירחק היום בו מי שקיבל את ההחלטה על רכישת אילנות, יברך עליה".

- אז איך אתה מסביר פדיונות של כ-4 מיליארד שקל מתחילת השנה שרשמו הקרנות?

"הדירוגים של המערכת הבנקאית עדיין משקללים את תוצאות העבר, שהיו פחות טובות. בינואר 2009, אני מאמין שהדירוגים כבר יעלו ונתחיל לקצור פירות".

בשל התחייבות שלקח על עצמו כלל פיננסים בפרסום הקרן הכספית שלו, הוא מנוע מלהעלות את דמי הניהול עד סוף השנה.

- עד מתי אתם מתכוונים להמשיך במדיניות ההפסדים הזו?

"ברור שלאורך זמן אין ארוחות חינם, וכבית השקעות מוביל, לפעמים אנחנו מובילים ולפעמים מובלים, ולכן אני לא יודע מה יילד יום".

- לאן, לדעתך, הולכת תעשיית הקרנות שאיבדה כחמישית נכסיה מתחילת השנה?

"אני מעריך שעוד נחזור לימי העדנה של ענף הקרנות החל מהשנה הבאה, ולא רק בזכות הקרנות הכספיות, אלא בזכות התחום הגלובאלי. כשהמגמה החיובית תחזור לשווקים, הקרנות ישובו לגייס. גם האיום מכיוונן של תעודות הסל ייחלש והן יחיו כמוצר משלים ולא כמתחרה".

- ומה היית ממליץ בימים סוערים אלה ללקוחות?

"תחת ההנחה שאנחנו סביב נקודת השפל, למרות שיתכנו עוד ירידות, מי שנמצא היום בפקדונות, אני ממליץ שיכנס לשוק בתיקי השקעות עם 20%-30% מניות. לקוחות כאלה יזכו לתשואה יפה כבר ב-2010".