אסיה ננעלה במגמה מעורבת: שנחאי בלטה לטובה כשזינקה ב-6.1% בעוד שהקוספי של דרום קוריאה ירד ב-1.9%

[לבורסות בעולם] באוסטרליה, המדד המוביל של Westpac ירד ב-1.0%- בספטמבר, הרמה הנמוכה ביותר מזה 23 שנה לפחות ; ממשלת סין הגדילה בספטמבר את החזקותיה באג"ח ממשלתיות של ארה"ב ב-43.6 מיליארד דולר

המדדים המובילים באסיה סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת על רקע החשש הגובר למיתון עולמי, כשטוקיו איבדה גובה בהובלת יצרניות הרכב בעוד ששנחאי זינקה בכ-6% וננעלה מעל רף 2,000 הנקודות.

יפן נדחקה ממקומה בספטמבר כמשקיעה הזרה הגדולה ביותר באגרות חוב של ממשלת ארה"ב, על ידי סין, ובכך הפכה האחרונה למשקיעה הזרה הגדולה בעולם באג"ח של ממשלת ארה"ב.

ממשלת סין הגדילה בספטמבר את החזקותיה באג"ח ממשלתיות של ארה"ב ב-43.6 מיליארד דולר, גידול חודשי שישי ברציפות - בשבעת החודשים האחרונים, אשר הביא אותה להחזקה של 585 מיליארד דולר.

באוסטרליה, מדד Westpac ירד לשפל של 23 שנה. הדבר מצביע על כך שהכלכלה צפויה לשקוע למיתון זו הפעם הראשונה מזה 17 שנה. אכן, הכלכלן הראשי של Westpac ביל אוונס אמר שישנו "סיכון משמעותי שהצמיחה בשני הרבעונים הראשונים של 2009 תהיה שלילית."

קובעי המדיניות באוסטרליה נקטו בצעדים אגרסיביים למתן תמריצים פיסקליים ומוניטריים. הבנק המרכזי של אוסטרליה קיצץ את עלויות ההלוואה ב-2% מאז ספטמבר והממשלה חילקה כספים בסך 10.4 מיליארד דולר אוסטרלי (6.8 מיליארד דולר אמריקני).

במחלקת המחקר של TRIFX מסבירים כי הגישה הפיסקלית היתה כנראה היעילה ביותר: "שיעור החיסכון של משקי הבית באוסטרליה הוא אחד הנמוכים מקרב מדינות ה-OECD, דבר המצביע על כך שהצרכנים יוציאו את הכספים שניתנו להם והדבר יסייע להגביר את הביקושים. בינתיים, לוקח כמה חודשים להפחתות ריבית לחלחל דרך הכלכלה הרחבה. אך הסוחרים ממשיכים לתמחר הפחתות ריבית של 1.75% לפחות ב-12 החודשים הקרובים.

מדד ניקיי 225 ירד ב-0.66% ל-8,273 נקודות בנעילה ; מדד הנג-סנג נחלש ב-0.77% ל-12,815 נקודות ; מדד שנחאי המשולב טיפס ב-6.1% ל-2,017 נקודות ; מדד קוספי איבד 1.9% ל-1,016 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 ירד ב-0.67% ל-3,499 נקודות ; מדד סנסקס 30 נסחר בירידות לקראת הנעילה

בזירת המטבעות, הדולר יורד ב-0.26% ל-96.69 ין לדולר והדולר האוסטרלי מאבד 1.13% ביחס למקבילו האוסטרלי ל-0.6448 דולר לדולר אוסטרלי.

בזירת המאקרו

המדד המוביל של Westpac ירד ב-1.0%- בספטמבר, הרמה הנמוכה ביותר מזה 23 שנה לפחות. קריאה זו מצביעה על כך ששיעור הצמיחה השנתי ירד ל-1.1% בלבד, שזה רחוק מאוד מרמת המגמה הממוצעת של 3.9% וצניחה דרמטית מהרמה שנרשמה בחודש שעבר של 3.5%. דו"ח אחר הראה שהמכירות של כלי רכב חדשים ירדו זה החודש הרביעי ברציפות שכן הכלכלה האיטית וקשיי האשראי מנעו מהצרכנים לבצע רכישות גדולות.

מניות בכותרות

ברקליס קפיטל העניק המלצת "תשואת יתר" לחברת הטלקומניקציה היפנית NTT וכן לסופטבנק . ל-KDDI העניק ברקליס המלצת "תשואת שוק".

מאזדה מוטור ריכזה עניין בשל הערכות כי יצרנית הרכב האמריקנית פורד מוטורס , שנקלעה לקשיים חמורים, תמכור אחזקה בת 20% בחברה המסונפת מאזדה מוטור תמורת 540 מיליון דולר. פורד, שמחזיקה ב-33.4% מיצרנית הרכב היפנית, מאזדה מוטור, עושה מאמצים קדחתניים לגייס מזומנים כדי להבריא את עצמה, לאחר שנפגעה קשות מהצניחה במכירות בארה"ב ובשווקים אחרים.

יצרנית המכוניות היפנית טויוטה עדכנה מטה את תחזית המכירות לסין בשנה הבאה ב-14.3%. לפי התחזית המעודכנת, טויוטה שמה לה למטרה למכור 600 אלף מכוניות לשוק הסיני בשנת 2009, כ-100 אלף פחות מבתחזית הקודמת. כך פרסם עיתון "ניקיי".

חברות הנפט הסיניות פטרוצ'יינה , וסינופק ננעלו בעליות לאחר שממשלת סין הודיעה על כוונתה להציג מס חדש על הדלק כבר בתקופה הקרובה, כשבמקביל היא תוזיל את המיסים המוטלים על הנוסעים בכבישים.