חדר העסקאות של מיטב: "מישהו גדול מאד מכר בבורסה סל של בין 30 ל-40 מיליון שקל ברגע אחד, בלי שום אבחנה בין יקר לזול - ופירק את השוק"

נעילת המסחר בבורסה בת"א: מדד המעו"ף נפל ב-4.9%, הנדל"ן ב-6.5% ; בסיכום שבועי: המעו"ף איבד 7.7% נוספים מערכו, הנדל"ן עלה ב-5.4%, תל-בונד 40 צלל 10.5% ויתר 50 קרס ב-20.5% ; למסחר במט"ח ; וול סטריט ; אירופה ; הנפט ירד מוקדם יותר מתחת ל-50 ד'

"מישהו גדול מאד עשה משחק בין אופציות למניות, ומכר סל של בין 30 ל-40 מיליון שקל ברגע אחד, ממש לפני הסיום, במעין הוראת מכירה, ובעצם הפיל את השוק באופן שאוטומטית ניתק הזרם. המעו"ף נפל מרמות של 5%-6% שהיו עד לאותו רגע סבירות, ל-11% תוך רגע אחד. זה כנראה שורטיסט שמכר את כל התיק שלו בלי שום אבחנה בין יקר לזול ועשה עסקה הפוכה דרך האופציות. אני לא יודע מה היתה הפוזיציה המקורית שלו והאם הוא הרוויח, אבל הוא פירק את השוק" - כך תיאר אמיר כרמי מחדר העסקאות של בית ההשקעות "מיטב" בשיחה עם "גלובס" את שהתרחש בבורסה בת"א ברגע שלפני הפסקת המסחר.

המסחר בבורסה בתל-אביב הופסק לאחר מפולת בשערו של מדד המעו"ף. רצף של הוראות מכירה במניות המרכיבות את המדד בהיקף כספי קטן יחסית (30 מיליון שקל בקירוב) אך בעסקאות שמצאו קונים רק בשערים נמוכים הרבה יותר הביאו את המדד לירידה של 11.1% ואת מנתק הזרם לפעול, קרי להפסיק את המסחר. עם זאת, המסחר באגרות חוב ובנגזרים על מטבע חוץ נמשך כרגיל.

המסחר בבורסה, לרבות בנגזרים, חודש היום בשעה 18:00. שלב טרום מסחר הנעילה התחיל באופן אקראי בין 18:10 ל-18:11. שלב הנעילה התחיל ב-18:19-18:24, אף הוא באופן אקראי. סיום המסחר בנגזרים התקיים היום ב-18:24.

ת"א-25 ירד ב-4.9%

;
 ;
ת"א-100 ירד ב-5.3%
;
 ;
תל-טק 15 ירד ב-8.1%
;
 ;
נדל"ן 15 ירד ב-6.5%
;
 ;
ת"א-בנקים ירד ב-3.8%
;
 ;
יתר-50 ירד ב-4.3%
;
 ;
תל-בונד 20 ננעל ביציבות
;
 ;
תל-בונד 40 ירד ב-1.2%
;
 ;
תל-בונד 60 ירד ב-0.5%.

בסיכום שבועי: מדד המעו"ף ירד ב-7.7%

;
 ;
מדד ת"א-100 ירד ב-6.9%
;
 ;
מדד התל-טק 15 ירד ב-4.6%
;
 ;
מדד ת"א-בנקים ירד ב-4.6%
;
 ;
מדד נדל"ן 15 עלה ב-5.4%
;
 ;
מדד מניות היתר 50 ירד ב-20.5%
;
 ;
מדד התל-בונד 20 ירד ב-0.6%
;
 ;
מדד התל-בונד 40 ירד ב-10.5%
;
 ;
מדד התל-בונד 60 ירד ב-2.3%

לאורך כל היום הצביע המסחר על מגמה שלילית. למרות התמתנות מה מוקדם יותר, ניכרת החרפה במגמת הירידות שנרשמות בבורסה המקומית במהלך השעה האחרונה. לאחר הפסקת המסחר והספקולציות בדבר מכירות בחסר ומכירות מניות בכמויות ענק תוך ניצול המגמה באופציות המעו"ף, לא ניתן להימנע מלקרוא למה שהתרחש היום בבורסה המקומית אחרת מאשר "מפולת".

אם נתחיל בהתחלה, כלומר בפתיחה, הרי שזו נדחתה לאחר שכבר בשלב הטרום-פתיחה היצעים בקרב המניות הגדולות לחצו את מדד המעוף התיאורטי והביאו לירידה של 3.6% בשערו. הפתיחה נדחתה במשך דקות ספורות במשך מה שמכונה "הפתיחה האנגלית" - אשר אומנם יועד למנוע עיוותים בימי פקיעת האופציות על מדדי המעו"ף והבנקים, אך בפועל משמש כדי לצנן את השוק מפני מפולת עם תחילת המסחר.

בזירה העולמית נפתח הבוקר המסחר בירידות חדות שנרשמו במזרח אסיה, על רקע ירידה חדה בהיקף היצוא מיפן. הירידות, אגב, לא החלו ממזרח, וניתן לראות את תחילתה של המפולת כבר בוול סטריט, כשהבנק המרכזי האמריקני עדכן בחדות את תחזית הצמיחה של המשק הכלכלי הגדול בעולם ל-0%-0.3% בלבד ב-2008.

ירידות חדות פוקדות בשעות אלו גם את שוקי ההון באירופה, אם כי על פי רוב מדובר בירידות "צנועות" יותר מאלו אשר מציג השוק המקומי. מכל פנים, ברוסיה הופסק המסחר בבורסת ה-MICEX, בה נקוב שוק המניות ברובלים. ירידות - מתונות יותר אומנם - אפיינו גם את תחילת המסחר בוול סטריט, כאשר מאז ועד לנהילת המסחר באחד העם הספיק גם שוק המניות מעבר לים לצנוח ולהתאושש חזרה לכשעצמו, בהנחה ואת ירידות השערים הנוכחיות שם ניתן לכנות "התאוששות".

בלט בירידות, כמה לא מפתיע, מדד הנדל"ן, אשר מפתיעה העובדה שדווקא הוא ולא אחר הצליח לצלוח את שבוע המסחר דווקא בעליות - ועוד יפות: 5.4%. לקראת סיום, את התחרות על שיעור הצניחה הגבוה ביותר הוביל דווקא מדד התל-טק 15, ואת התואר הלא מחמיא קטף כשאיבד לא פחות מ-8.1% מערכו. עוד אנקדוטה מעניינת שאובה היום משוק האג"ח הקונצרניות; שם הציגו מדדי התל-בונד ירידות מתונות יחסית. יתרה מזאת; מדד התל-בונד 20 אף נסגר ביציבות.

תוכנית ההאצה מושכת אש

ברקע, כידוע, ריכזה גם היום עניין תוכנית החילוץ של האוצר למשק הישראלי. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מאיים בשביתה כללית במשק אם התוכנית לא תספק רשת ביטחון לתוכניות הפנסיה וקופות הגמל.

הוכחה נוספת לטענותיהם עשויה היתה לספק העבודה ש-20% מחסכונות הציבור בקרנות ההשתלמות התאדו מתחילת השנה. התשואות באוקטובר לבדו נעות בין 5.5%- לבין 12.6%-. זאת, חרף טענתו של אריק פרץ, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, שאמר כי "הציבור לא התרגל לתשואות השליליות".

המשבר היכה גם בענף תעודות הסל, וגם כאן 20% מנכסי הענף התאדו תוך חודשיים. הענף איבד באוקטובר כ-4 מיליארד שקל, מתוכם כ-1.1 מיליארד שקל בפדיונות. תעודות האג"ח ובעיקר התל-בונד קטנו ב-1.6 מיליארד שקל למרות הנפילות בשווקים, תעודות הסל המנייתיות דווקא גייסו 666 מיליון שקל, אך זה לא עזר - ונכסי האפיק ירדו ב-23% מאוגוסט.

עיני וברוש אם כן, לא חיכו לאוצר, והיום (ה') נודע כי השניים מתכננים מסלול עוקף אוצר, לפיו יביאו לחקיקה של רשת ביטחון עבור קרנות הפנסיה וקופות הגמל. כך עולה מדברים שנשא היום עיני בכנס התעשייה הקיבוצית; עיני הבהיר כי ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה במשק אם האוצר לא יפרוס רשת ביטחון.

כאילו לא די בכך, בנק ישראל הוריד במהלך היום רשמית את תחזית הצמיחה למשק הישראלי ב-2009 ל-1.5%, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". יצוין, כי במונחים של תוצר לנפש ותוצר ריאלי מדובר בצמיחה שלילית. זוהי הורדת התחזית השלישית בחודשים האחרונים לאחר שהתחזית האחרונה עמדה על 2.7%. המהלך נובע מהורדת תחזיות חדה לכל המדינות המפותחות.

עוד בזירת המאקרו, אוקטובר הוא החודש השני ברציפות בו נרשמת ירידה במדד המשולב אחרי 5 שנות עלייה. המדד ירד באוקטובר ב-0.4%, לאחר ירידה של 0.3% בספטמבר. המדד הושפע באוקטובר בעיקר מירידה במדד יצוא הסחורות ובמדד הייצור התעשייתי מחד, ומעלייה במדד הפדיון במסחר ושירותים, יצוא השירותים וייבוא הסחורות מאידך.

מניות בכותרות

יום לאחר שטבע קיבלה אישור לשווק את ה-Pulmicort, צו מניעה זמני הוצא נגד מכירות גרסאות גנריות לתרופה. מדובר בתרופה אותה משווקת חברת התרופות האנגלו-שוודית אסטרה-זנקה אשר הצו הוצא לבקשתה. על פי תנאי הצו, גם על אסטרה-זנקה (וגם שותפתה, פאר פרמצבטיקה) ייאסר לשווק גרסה אתית לתרופה שכבר אושרה לשיווק.

כי"ל והחברה האם, החברה לישראל ריכזו עניין לאחר שיובל זעירא מבית ההשקעות אי.בי.אי הוריד את מחיר היעד של כי"ל ל-29 שקל מ-50 שקל ושומר על המלצת "נייטרלי". ולא זו בלבד: בדויטשה בנק חותכים את ההמלצה לכי"ל ל"החזק": המניה נופלת ב-14.7% כשמחיר היעד נחתך ל-28 שקל - ועדיין גבוה ב-24.2% משער הפתיחה; אורלקלי, מתחרתה הרוסית, תצמצם התפוקה במחצית והודיעה על אזהרת רווח. עם זאת, נסייג ונאמר כי אתמול נחתמו חוזים בין ממשלת קוריאה לקנפוטקס לפי מחיר ממוצע של 900 דולר לטון אשלג.

אפריקה ישראל פירסמה אזהרת רווח שבה היא צופה הפסד ענק של 1.7-2 מיליארד שקל ברבעון השלישי. ההפסד הצפוי נובע מירידת ערך שווי נכסי הנדל"ן שבבעלות הקבוצה שבשליטת לב לבייב. גם אפריקה נכסים , החברה הבת, פרסמה אזהרת רווח לפיו היא צופה הפסד של 105-125 מיליון שקל.

חברת הנדל"ן, אמות השקעות המהווה את החזקתה העיקרית של קבוצת אלוני חץ , תחלק דיבידנד חריג של 3.3 שקל למניה בעקבות הפער בין שווי השוק של החברה לשווי הנכסים שלה. עלייה של 84% בהוצאות המימון ועלייה של 411 אלף שקל בלבד בשווי הנכסים של החברה גרמו לרווח הנקי לצנוח ב-91% ל-5.5 מיליון שקל ברבעון השלישי. הכנסות מהשכרת נכסים גדלו ב-29.5% ל-69.9 מיליון שקל.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק אמר ל"גלובס" כי "קבוצת דלק היא קבוצה עם פריסת חוב מאוד טובה ואני לא רואה שיש לה בעיה לשרת את החוב עם קופת המזומנים שיש לה ועם מה שצפוי להתקבל. בטח בשנתיים הקרובות".

שטראוס התרחבה בצפון אמריקה באמצעות סברה, שתקים מפעל חדש בעלות 68 מיליון דולר. מתוכם, עד 61 מיליון דולר כהשקעת הון. המפעל החדש צפוי להיפתח במהלך 2010 וימוקם בריצ'מונד שבווירג'יניה.

וריפון הורידה את תחזית ההכנסות שלה לרבעון הרביעי לתחום של 244 עד 246 מיליון דולר. דאגלס ברג'רון, מנכ"ל וריפון, אמר כי החברה נכנסת לתקופה של חוסר וודאות וסבלה ברבעון הרביעי משערי מטבע חוץ וירידה בביקוש למוצריה.

רבוע כחול רשמה עלייה בהוצאות המימון ששחקה את הרווח הנקי ב-88.6% ל-6.5 מיליון שקל . עוד מדו"חות החברה עולה כי קיים קיפאון בשיעור הרווח התפעולי שנותר על 3.7% בניכוי שערוך נדל"ן. ההכנסות עלו ב-6.2% ל-1.94 מיליארד שקל כשהוצאות המימון זינקו ב-58.4% ל-60.8 מיליון שקל.

קרדן ישראל , פירסמה את דו"חותיה לרבעון השלישי מהם עולה כי הכנסות החברה ירדו ב-2.6% ל-121 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של החברה ירד ב-35% ל-18.7 מיליון שקל.

חברת אבטחת המידע קומסק דיווחה אתמול (ד') על ירידה של 11.2% בהכנסות שהסתכמו ב-16 מיליון שקל. בשורה התחתונה, החברה עברה להפסד של מיליון שקל ברבעון לעומת רווח של 2.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

עוד מקרב המדווחות, ההפסד של BOS התרחב ב-96% ל-368 אלף דולר. ההכנסות זינקו ב-144% ל-13.4 מיליון דולר, למרות שבשורת ה-EBITDA ההפסד הצטמצם ב-46.6% ל-110 אלף דולר.

פרוטרום הציגה עלייה של 62% ברווח הרבעוני ל-9.4 מיליון דולר. ההכנסות עלו ב-36% ל-120 מיליון דולר, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת עלה ב-137% והסתכם ב-12.6 מיליון דולר. לידר שוקי הון הגיבו בציינם שמדובר ב"דו"חות מצויינים, אך צפויה פגיעה ברבעון הרביעי".

[לאתר המעו"ף]