תמ"א 38: תקנות הפטור מהיטל השבחה פורסמו

לפני כשבוע הותקנו תקנות הקובעות את הקריטריונים לתחולת הפטור מהיטל השבחה בעסקות תמ"א 38. נדון בכך ברשימה זו

הצורך החיוני להיערך מבעוד מועד לאפשרות של רעידת אדמה והמטרה לעודד ביצוען של עסקות לפי תמ"א 38 גרמו לממשלה לפעול להשלמת החקיקה בעניין, ואכן ביום 5.11.2008 עשה שר הפנים שימוש בסמכותו והביא לאישורה של הכנסת את תקנות תכנון ובנייה (פטור מהיטל השבחה לעידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) (הוראת שעה), התשס"ט -2008.

כזכור, ביום 26.11.2007 אישרה הכנסת את חוק התכנון והבנייה (עידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה), שעניינו מתן פטור מהיטל השבחה בגין עסקות מכוח תמ"א 38. בחוק נקבע, כי בגין עסקות כאמור שייחתמו בתוך שלוש שנים מיום תחילתו של החוק, תוענק הנחה מהיטל השבחה בשיעור של 90%, וכן תוענק הנחה בשיעור של 50% לגבי האגרות. עוד נקבע בחוק, כי שר האוצר רשאי לקבוע יישובים או אזורים שבהם יינתן פטור מלא מהיטל השבחה. מכוח הוראה זו הותקנו התקנות הנ"ל לפני כשבוע.

בתקנות אלה נקבעו שלושה קריטריונים, אשר די בעמידה באחד מהם על מנת לקבל פטור מלא מהיטל השבחה, ואלו הם: 1. עסקות הנעשות במקרקעין המסווגים כאזורים בעלי סיכון ססמי גבוה. 2. רשויות מקומיות המסווגות ברמה חברתית כלכלית 1 עד 6, לפי פרסום של הלמ"ס. רשימת הרשויות מפורטת בתוספת לתקנות וכוללת את ירושלים, חיפה ונתניה. 3. תחום הוועדות המחוזיות דרום וצפון, כמשמעותן בסעיף 7 לחוק התכנון והבנייה.

במסגרת הוראת שעה נקבע פטור זמני נוסף, אשר יוענק בתחומי הוועדות המחוזיות ירושלים, חיפה והמרכז, אשר לגביהן לא חלים הקריטריונים כאמור לעיל ובלבד שבקשה להיתר לחיזוק מבנה מפני רעידות אדמה תוגש בתוך שנה מיום תחילת התקנות הנ"ל.

המאמצים הרבים המושקעים בעידוד עסקות מכוח תמ"א 38 תוך ניצול כוחות השוק אכן נושאים פרי, אך עדיין קיימים קשיים לא מבוטלים. כזכור, תמ"א 38 אושרה בממשלה ב-2005, ועד כה אנו עדים למספר עסקות מצומצם ביותר. כמו כן, העסקות שיצאו אל הפועל בוצעו באזורים בהם שווי הקרקע הצדיק את כדאיות העיסקה מבחינה כלכלית, ובדרך כלל דובר בתל אביב ובמרכז.

מכאן, שבאזורים בעלי סיכון ססמי גבוה, שהם האזורים בהם הנזק הצפוי להיות מרעידת אדמה הוא בשיעור משמעותי, לא יגרמו כוחות השוק לביצוען של עסקות כאמור, בעיקר בשל שווייה הנמוך של הקרקע, והתוצאה היא שהבניינים יוותרו בלתי מחוזקים.

גם באזורים מבוקשים הכדאיות הכלכלית היא לעיתים גבולית, ונראה כי כדאי לשקול שימוש בתמריצים נוספים לעידודן וקידומן של עסקות אלו. כך, למשל, בכל הנוגע לפטור ממס שבח, הפטור המוענק חל אך ורק על שירותי בנייה הניתנים לדיירים במסגרת עבודות החיזוק והשיפוץ, הרחבת הבניין, התקנת מעלית וכן על תשלום לכיסוי הוצאות הכרוכות בעניין; הפטור לא חל על תשלום במזומן עבור רכישת הזכויות מכוח התמ"א במקרה בו אין אפשרות לבנות עבור הדיירים.

מגבלה זו גורמת לכך שבמקרה של בניין עם זכויות בנייה רבות ששוויין גדול, אך בשל מגבלת המגרש וקווי הבניין לא ניתן להרחיב את הדירות שבו, יבקשו הדיירים תמורה בערכי שווי שוק בגין מכירת זכויות הבנייה ובשל כך יידרשו לשלם מס שבח. הטלת מס במקרה זה תעכב את ביצוע העיסקה, בפרט אם המס יושת על הקבלן ובהתחשב בשיטת הגילום המלא.