בדיקת "גלובס": איזה דגם של אוזניות בלוטות' מספק את התמורה הטובה ביותר לכסף?

אוזניות הבלוטות' מציעות תכונות דומות, אך לא תמיד יש הקבלה בין המותג והמחיר לבין איכות השמע והמיקרופון ; "גלובס" בדק 8 דגמים, וגילה כי את התמורה הטובה ביותר לכסף מספק דגם S800 של חברת Cardo הישראלית

תעשיית אביזרי הבלוטות' הפכה בשנתיים האחרונות למצליחה מאוד בישראל וגם בעולם. הסיבות לכך רבות, החל מהפיכתו של תקן הבלוטות' לסטנדרט בכל טלפון חדש שיוצא ועד לחוקים במדינות רבות, האוסרים להחזיק את הסלולרי ביד בזמן נהיגה. מלבד זה, דיבורית הבלוטות' היא הפתרון הנוח ביותר לשימוש בסלולרי בזמן שיחות ארוכות וקצרות: היא לא מתחממת והיא מאפשרת תנועה חופשית עם הידיים תוך כדי דיבור.

לפי הערכות, בשוק המקומי נמכרות כ-350 אלף דיבוריות בלוטות' בשנה, אשר לפי הערכות אחרות 50% מהן נמכרות על-ידי מוטורולה והיתר על-ידי יצרנים כמו Jabra, נוקיה, Cardo, BlueAnt, סמסונג וסוני-אריקסון.

מבדיקת 8 דגמים של אוזניות בלוטות' עולה כי למרות הציפייה שיצרניות הטלפונים יהיו חזקות וטובות יותר בדגמים שלהם, אין חוקיות קבועה בנושא הזה. חברת Cardo הישראלית הפתיעה אותנו לטובה, ואילו סוני- אריקסון, שבדרך כלל מחזיקה אוזניות מוצלחות מאוד, הפתיעה אותנו לרעה, עם אוזנייה פחות טובה מהמתחרות. בשורה חיובית הוא תחום המחירים: מחיר הדיבוריות כבר לא בשמיים והיום אפשר לקבל אוזנייה טובה מאוד במחיר של 300 שקל. בחלק מהמקרים, אם תתעקשו, תקבלו אוזנייה במחיר מסובסד מהמפעילה שלכם.

BlueAnt - Z9i

מצוינת גם במקומות רועשים

מחיר: 400 שקל

ציון: 9

דגם Z9i של חברת BlueAnt משלב שני מיקרופונים המאפשרים לקבל איכות דיבור טובה גם במקומות רועשים. בזכות טכנולוגיה העושה הפרדה של שמע הדיבור מרעשי הרקע, מורגשת הפחתה משמעותית של רעשי רוח והד. כאשר תרצו לנהל שיחה במקום רועש מאוד, למשל בנהיגה במכונית עם חלון פתוח, תוכלו להחליף בין שתי אפשרויות של "מבודדי שמע": מצב Standard ומצב MAX, המספק הפחתה משמעותית של רעשי רקע כמו רוח. למרבה הפלא, הפיצ'ר הזה ממש פועל. מי שדיבר איתנו, טען שרעשי הרקע (במקרה שלנו רוח במכונית) הופחתו בצורה משמעותית. כמו כן, גם איכות המיקרופון והשמיעה היו מוצלחות.

תכונות נוספות כוללות: חיבור בו זמנית לשני טלפונים, משקל של 10 גרם, זמן שיחה של 5.5 שעות, זמן המתנה של 200 שעות ואפשרות לשים את הדיבורית בקלות על האוזן בזמן נהיגה.

מוטורולה - H620

העיצוב נהדר, המיקרופון פחות

מחיר: 350 שקל

ציון: 8

אם היינו צריכים לבחור את הציון שלנו רק על עיצוב ונוחות, היינו נותנים לדגם H620 של מוטורולה שיתחיל להימכר בקרוב ציון גבוה בהרבה. אולם, איכות המיקרופון שלו הייתה רק טובה ולא מצוינת כמו שציפינו. בכל הקשור לעיצוב, מוטורולה הפתיעה לטובה: הדגם הזה מתלבש על האוזן בנוחות גם עם יד אחת, כפתורי הווליום נוחים מאוד לשליטה, כאשר גולת הכותרת כאן הוא כפתור הזזה להפעלה וסגירת הדיבורית - דרך נוחה בהרבה לביצוע פעולה זו, במקום לחיצה ארוכה על כפתורי ייעודי. כמו כן, במוטורולה מתכננים לשווק את האוזנייה הזו לקהל המשוחחים ברכב, מכיוון שהיא מגיעה עם מתלה המסוגל לאחסן את האוזנייה בזמן נהיגה וגם להטעין אותו באמצעות חיבור למצית.

תכונות נוספות כוללות: זמן דיבור של 7 שעות, זמן המתנה של 200 שעות ומשקל של 14 גרם.

ג'אברה - BT4010

יש חיווי לזמן הטעינה, השמע בינוני

מחיר: 280 שקל

ציון: 7.5

Jabra היא הוותיקה בשוק המקומי, כאשר החברה הדנית הייתה הראשונה למכור אוזניות בלוטות' בארץ כבר משנת 2004. מאז שהזכירו האוזניות שלה מכשירים לכבדי שמיעה, הן התחלפו במראה קטן ועיצובי בהרבה. דגם BT4010 ממשיך את הניסיונות המעטים למכור בארץ דיבוריות עם מסך. במקרה הזה למדה ג'אברה שאוזנייה בעלת צג שיחה מזוהה הוא רעיון חביב, אבל עדיין נחשב כגימיק. המסך של ה-BT4010 פותר במקרה הזה בעיה אחרת, קריטית בהרבה - זמן הסוללה שנותר. האוזנייה, בדומה לטלפונים סלולריים מציגה חיווי של זמן הסוללה באמצעות שלושה פסים, שמודיעים לכם מתי צריך להתכונן להטעין את האוזנייה בבית, במקום להיתקע איתה באוטו, בלי יכולת להטעין.

במבחן הנהיגה, הצלחנו לשים את האוזנייה על האוזן רק עם שתי ידיים (מה שמכריח אתכם להוריד יד מההגה), למרות שעם קצת אקרובאטיקה, אפשר לבצע את זה עם יד אחת.

תכונות נוספות כוללות: איכות מיקרופון בינונית, שני מתלים להתאמה לסוג האוזן, זמן דיבור של 6 שעות, 150 שעות המתנה ומשקל של 11 גרם.

סמסונג - WEP420

אלגנטית ומאכזבת

מחיר: 300 שקל

ציון: 7

סמסונג היא שחקנית יחסית חדשה בארץ בתחום אוזניות הבלוטות', וכניסתה הרצינית לשוק התרחשה רק בשנה האחרונה. ה-WEP420 נחשבת כרגע לאחת מאוזניות הדגל של החברה בארץ, משום שהיא פרי שיתוף פעולה עם חברת האלקטרוניקה הבידורית Bang & Olufsen. אולם אל תתנו לסקס אפיל ולאיכויות הסאונד של B&O לסנוור אתכם. למרות שמדובר באוזנייה עם שיק אלגנטי מאוד, איכות השמע שלה לא היתה מוצלחת כל כך, כאשר לפעמים היה לנו ממש קשה להבין את דבריו של המשוחח איתנו. מצד שני, איכות המיקרופון הייתה טובה מאוד. כמו כן, העיצוב של ה-WEP420 כולל סליידר כסוף המשמש למענה וניתוק שיחה, כאשר הוא גם משמש לכיסוי כפתור החיוג והווליום. הבעיה היחידה היא שהסליידר הזה מספק, תחושה שאתם מחזיקים אוזנייה גדולה וכבדה על האוזן, למרות שהיא שוקלת רק 9 גרם.

אחד המבחנים החשובים בזמן שימוש באוזנייה הוא האפשרות לענוד אותה על האוזן בזמן נהיגה עם יד אחת (ולא להשאיר אותה תלויה על האוזן במשך כל הנסיעה). במקרה הזה, ה-WEP420 עברה בהצלחה.

תכונות נוספות כוללות: מטען שולחני מעוצב, זמן דיבור של עד 4 שעות ו-70 שעות המתנה.

Cardo - S800

ישראלית איכותית עם זיהוי מרחוק

מחיר: 300 שקל

ציון: 9

בין כל יצרניות הבלוטות', חברת Cardo היא היחידה שמתגאה בהיותה חברה ישראלית. דגם S800 מציע איכות שמע ומיקרופון מוצלחים במיוחד ונוחות בעת ענידת הדיבורית על האוזן. אחת היכולות החביבות יותר בדגם הזה היא היכולת לגרום לאוזנייה להתחיל לצפצף, במקרה שאיבדתם אותה בבית. רעיון בהחלט חביב, במיוחד אם האוזנייה נפלה מתחת לספה או מתחת לכסא באולם הקולנוע. תכונה נוספת וחביבה היא האפשרות להתחבר לשני טלפונים ולאפשר לכם לשוחח עם הדיבורית בכל פעם שנכנסת שיחה לאחד מהסלולריים שלכם.

תכונות נוספות כוללות: משקל של 10.9 גרם, 8 שעות דיבור, שבוע המתנה ושרשרת לתליית האוזנייה על הצוואר. כמו כן, לא תתקשו לשים את הדיבורית הזו על האוזן עם יד אחת.

נוקיה - BH-700

נוחה עם איכות שמע מצוינת

מחיר: 355 שקל

ציון: 9

יורוקום-נוקיה אף פעם לא דחפה את האוזניות של המותג אותו היא מייצגת בארץ בפרסום מאסיבי או בקידום שיווקי. את הדגם BH-700 שלה, אתם תוכלו למצוא בעיקר בחנות הדגל שלה ברמת החייל ולא ברשתות האלקטרוניקה הבידורית כמו שאר היצרניות. הסיבה לכך לא ממש ברורה, מכיוון שה-BH-700 היא אוזנייה מוצלחת במיוחד: היא נוחה, כאשר הלבישה שלה על האוזן מתאפשרת בקלות עם יד אחת, היא לא מפריעה כאשר לובשים ואין תחושה שהיא הולכת ליפול. איכות השמע שלה הייתה טובה מאוד, כמו כן, גם איכות המיקרופון הייתה הטובה שבדקנו.

תכונות נוספות כוללות: זמן שיחה של 6 שעות וזמן המתנה של 160 שעות, המשקל שלה עמד על 10 גרם והערכה גם מגיעה עם שרשרת חביבה המשמשת כמתלה לאוזנייה בזמן שלא מדברים איתה.

Plantronics- Voyager 520

השמע טוב, המיקרופון פחות

מחיר: 300 שקל

ציון: 8

Plantronics היא מותג פחות מוכר בתחום אוזניות הבלוטות' בארץ. הדגם אותו בדקנו - Voyager 520 - הפתיע אותנו בכל הקשור לאיכות השמע, אולם איכות המיקרופון הייתה רק סבירה ולא יותר. בעוד שהאוזנייה עוצבה במראה יחסית גדול, המזכיר את האוזניות של חברות מתחרות מלפני שנתיים, התחושה שלה על האוזן הייתה נוחה מהרבה אוזניות אחרות בהן השתמשנו.

תכונות נוספות כוללות: מטען שולחני, זמן דיבור של 8 שעות, זמן המתנה של 180 שעות ומשקל של 18 גרם שלדעתנו כמעט ולא הורגש. כמו כן, היה לנו יחסית קל להלביש אותה על האוזן בזמן נהיגה, בשילוב של אקרובאטיקה קטנה לסידור המתלה שלה.

סוני אריקסון - HBH-IV835

עיצוב לא נוח עם שמע טוב

מחיר: 300 שקל

ציון: 7

הדיבוריות של סוני אריקסון נחשבות טובות מאוד ברוב המקרים, אולם דגם IV835 הפתיע אותנו לרעה. הסיבה לכך היא העיצוב שלו, המחייב את המשתמש לדחוף את הדיבורית לתוך האוזן, כאילו הייתה אטם. בסוני אריקסון בחרו שלא לאבזר את הדיבורית הזו עם מתלה לאוזן ובמקום זה בחרו לנקוט בגישה העיצובית והפחות נוחה. כתוצאה מכך, כל זמן השימוש באוזנייה הרגשנו כאילו היא עומדת ליפול, למרות שבחלק מהמקרים הדבר לא היה נכון. בעיה אחרת בדגם הזה הוא היעדר כפתורי שליטה בווליום, שקיימים בכל האוזניות האחרות שבדקנו.

תכונות נוספות כוללות: זמן דיבור של 3.5 שעות וזמן המתנה של 160 שעות. המשקל עומד על 10 גרם, כאשר איכות השמע והמיקרופון היו טובות. כמו כן, בגלל שהאוזנייה לא מגיעה עם מתלה, קל מאוד לענוד אותה על האוזן בזמן נהיגה.

יותר קרינה? תלוי את מי שואלים

מאז פרסם משרד הבריאות באוגוסט האחרון המלצה שלא להשתמש בדיבורית הבלוטות', ספג השוק המשגשג הזה מכה קלה. ואולם, באותה תקופה הופיע מחקר אחר בעולם עם המלצות קצת שונות: המוסד לחקר הסרטן באוניברסיטת פיטסבורג הציג עשר עצות לשימוש זהיר יותר במכשירים סלולריים. בין העצות שפורסמו במסמך נכתב שאוזניות בלוטות' הן בטוחות לשימוש, ואפילו מומלצות, מכיוון שהן פולטות אך מאית מכמות הקרינה שפולט סלולרי ממוצע.

יוני שיף, נשיא חברת "גל-סייף", העוסקת בתכנון מיגון מפני קרינה, רואיין באותה תקופה באחד מאתרי האינטרנט הישראליים והסביר כי ברוב המקרים, אוזניות בלוטות' עדיפות על הצמדת המכשיר לראש. האוזניות משדרות בעוצמה קבועה ונמוכה יחסית, ואילו סלולריים, משדרים בעוצמה משתנה - אלא שלרוב, עוצמת השידור שלהן תהיה גבוהה משמעותית מזו של דיבוריות הבלוטות'. המקרה היחיד, לדבריו, שבו עוצמת השידור של הטלפון תהיה נמוכה מזו של אוזניית בלוטות', הוא כאשר הטלפון נמצא בקרבה גבוהה לאנטנה סלולרית. ברוב המקרים האחרים, כאשר אנו נמצאים בתוך בניין, הסלולרי ישדר בעוצמה גבוהה יותר.

כאמור, למרות הסתירה בין פרסום המלצותיו של משרד הבריאות לבין ההמלצות בעולם, מספר לנו אמיר ירוחם, מנהל תחום מוצרי התקשורת בחברת סולגוד המייבאת את מוצרי ג'אברה, שהפרסום על הקרינה הסלולרית בדיבוריות פגע במכירות אוזניות הבלוטות' בארץ. בכיר אחר בתעשייה אומר: "זה נכון שהייתה ירידה מקומית אחרי הפרסום, אבל כמו כל דבר אחר - זה עבר".