נשיא התאחדות הקבלנים: "תוכנית החירום של האוצר היא אחיזת עיניים"

את הדברים אמר ניסים בובליל במסגרת דיון בקבינט החברתי-כלכלי בנושא האצת הצמיחה במשק ; לדבריו, "בתוכנית עצמה אין מנגנון ארגוני בין-משרדי להובלת התוכנית כדי לאתר את היזמים ולהסיר חסמים וכדי לקדם את הרעיונות

"תוכנית החירום של האוצר להאצת המשק היא תוכנית של אחיזת עיניים שלא מציגה דרכים אמיתיות להאצת הצמיחה", כך אומר נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל בתגובה לתוכנית החירום שחשף בשבוע שעבר משרד האוצר במסגרת דיון בקבינט החברתי-כלכלי בנושא האצת הצמיחה במשק.

התאחדות הקבלנים הגישה לאוצר את הערותיה טרם פרסום תוכנית החירום, ולדברי בובליל התשובה שהתקבלה היתה שיוקמו קבוצות עבודה כדי לדון בפרטי התוכנית, "אולם לא הוקמו קבוצות כאלה ולכאורה התוכנית יצאה לפרסום ללא דיון וללא שיתוף המגזר העסקי".

לדבריו, "בתוכנית מדברים על הגדלה של השקעה והזרמה של 21.7 מיליארד שקל כאשר הם לא משנים את בסיס התקציב", אומר בובליל, "והכספים באים מהתקציב הקיים של 2009. הם בסך הכל משנים דגשים אבל הם לא מוסיפים כסף לבסיס התקציב. אם רוצים ללכת על השקעה אמיתית חייבים להגדיל את בסיס התקציב".

הוא מוסיף כי "אם שמים לב, בתוכנית עצמה אין מנגנון ארגוני בין-משרדי להובלת התוכנית כדי לאתר את היזמים ולהסיר חסמים וכדי לקדם את הרעיונות. אם מישהו רוצה להוביל את אחד הפרויקטים הוא לא יודע למי לפנות ואיך לקדם את הדברים.

"לא הוצגה שום תוכנית מפורטת, מדובר בתוכנית בראשי פרקים ואנחנו לא רואים מה באמת עומד מאחורי התוכנית הזו. אין טיפול במחנק האשראי. למרות שהנגיד הוריד את הריבית במשק, במערכת הבנקאית מעלים את המרווחים של הריבית כך שבסופו של יום הריבית לא ירדה אלא עלתה בפועל".

בנוסף הוא אומר כי "מדברים על סיוע לעסקים קטנים ובינוניים, על תקציב של 100 מיליון שקל. אין שום מנגנון שיכול להוציא את זה אל הפועל באופן מיידי בלי ביורוקרטיה. לא ניתנה שום הוראה לרשויות המס לעזור בפריסת תשלומים לאנשי עסקים שמבקשים לפרוס את התשלומים שלהם. ואם ניתן לפרוס את התשלומים גובים כבר היום ריבית דרקונית. אני חושב שאם רוצים לחלץ את המשק מהמשבר חייבים לטפל בנושא של זמינות האשראי ולהפוך את התוכנית הזו מסיסמאות לתוכנית אמיתית".

לדבריו בתוכנית רואים פרויקטים שכבר נמצאים בביצוע על חשבון תקציב 2008, "למשל הרחבת כביש 79 שהוא פרויקט שכבר תוקצב ב-2008 ויצא לדרך. רואים גם פרויקטים חוץ תקציביים כמו מתקן התפלה באשדוד ב-2 מיליארד שקל. התוכנית הולכת על פרויקטים בשיטת BOT וזו בדיוק הפעולה שבמקום להזרים תקציבים נוספים למשק, היא נשענת על האשראי ועל המימון של הסקטור הפרטי שנמצא היום במחנק אשראי. זוהי תוכנית של העברת תקציב מסעיף לסעיף ואין בה כל חדש. אם באמת רוצים למנוע מהמשק להיכנס להאטה ולמיתון כלכלי צריך, כמו שאנחנו הצענו בפעמים קודמות, להגדיל את סעיף התקציב בצורה משמעותית, ב-0.8% עד 1% מהתקציב הכולל כדי להפוך את אסופת ההצעות שנאספו מכל מיני סעיפים בתקציב לפרויקטים אמיתיים".