דחייה נוספת בדרך לאישור פרישת רשת הביטחון: התוכנית תוצג לאולמרט רק עם חזרתו ארצה ביום רביעי

(עדכון) יתכן שתחול דחייה נוספת אם ראש הממשלה יחליט להעביר את ההכרעה לאישור הממשלה וועדת הכספים של הכנסת ; רשת הביטחון היא רק חלק מהתוכנית הפיננסית של האוצר ; התוכנית תטפל בכשלים בשוק ההון ובפיקוח הרגולטורים התוכנית תוצג לציבור כבר בימים הקרובים

שר האוצר רוני בר-און שוחח עם ראש הממשלה אהוד אולמרט השוהה בוושינגטון, וסיכם עימו כי מודל האוצר להגנה על כספי חוסכים פנסיוניים, לרבות המשמעויות וההשלכות הקשורות ביישומו יוצגו לראש הממשלה עם שובו ביום רביעי השבוע.

אפשר גם להניח שמאחר והמשמעויות הכספיות של תוכנית זו רבות הן וכבדות ביותר (כמיליארדי שקלים בשנה), אזי אפשר וראש הממשלה יחליט להעביר את ההכרעה לאישור הממשלה ואולי גם לוועדת הכספים של הכנסת.

רשת הביטחון היא רק חלק מהתוכנית הפיננסית של האוצר

רשת הביטחון שהאוצר מתכנן להעניק לחלק מהחוסכים המבוגרים היא רק חלק ממתווה של תוכנית פיננסית שהאוצר מתכוון להציג. במסגרת התוכנית הפיננסית העיקרית מבקש האוצר לטפל בסדרה של כשלים שהתגלו בשוק ההון ובפיקוח הרגולטורי עליו, ולהתחיל מיד לטפל במה שניתן.

היום (ב') קיימו ראשי האוצר דיונים שבהם הוצגו סקירות ונתונים עדכניים של המשק, כמה אפשרויות לתוכנית החילוץ ומגוון הכלים האפשריים לפריסת רשת ביטחון, שהפכה לדחופה לנוכח ההתערבות הפוליטית והשביתה שההסתדרות הכריזה עליה. ראשי האוצר אמורים להתכנס לדיון נוסף היום בשעות אחר הצהריים המאוחרות. הכוונה היא שהתוכנית תוצג לציבור כבר בימים הקרובים.

בכירי בנק ישראל, שפעלו יחד עם האוצר במהלך התקופה האחרונה, לא השתתפו בדיונים היום, שהוגדרו פנים-אוצריים. שר האוצר רוני בר-און ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הסכימו כי בנק ישראל יפנה את כל הבמה הציבורית לפעילות משרד האוצר. פישר ייתן גיבוי לרשת הביטחון, בתנאי שהמשק יוכל לשאת את אופיה וממדיה. פישר יגבה גם את התוכניות הפיננסיות.

חלק מהמאמץ העולמי

המתווה המתוכנן לטיפול בכשלי שוק ההון מצרף את ישראל למאמץ העולמי לשדרג את מערכות הרגולציה הפיננסית. נגיד בנק ישראל כבר הודיע בשם המדינה כי ישראל תאמץ כל תקינה חדשה בתחום ההסדרה הפיננסית שיודיעו עליה הגופים הבינלאומיים המוסכמים. מוסכם על הכול שהעולם זקוק לטיפול בכל נושאי ניהול סיכוני אשראי: חיזוק ניהול הסיכונים של הבנקים והחלה של הפיקוח וניהול הסיכונים על חברות הביטוח ובתי ההשקעות.

כבר לפני חודשיים דרש הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, מהגופים המוסדיים לבצע בדיקות עצמיות של האשראי שהם נותנים ולבנות מחלקה עצמאית חזקה לטיפול במתן האשראים ומעקב אחריהם. ייתכן שעתה יוחלט גם על הגברת הפיקוח על כמה מהמכשירים החדשים יחסית שנכנסו לשוק ההון בשנים האחרונות. גם חברות הדירוג, בעולם ובישראל, יהיו כפופות לרמת רגולציה גבוהה יותר. ישראל צפויה להודיע על אימוץ תקנות נציבות האיחוד האירופי.

בדיוני האוצר עולים תחומים רבים שהתבררו ככשלי שוק. אחד מהם למשל הוא בעיית האג"ח הקונצרניות. האוצר יידרש לבחור באילו מכשלי השוק לטפל מיד, בלי להמתין לחקיקה, שעלולה להימשך חודשים רבים. הכוונה היא לטפל מיידית בתחומים רגולטוריים שבסמכות הממונה על שוק ההון, רשות ניירות ערך ואפשר שגם המפקח על הבנקים.

בהסתדרות מדגישים היום כי אין בכוונתם להגיב על פרטי תוכנית האוצר כפי שפורסמו באמצעי התקשורת, אלא רק לאחר שיראו את התוכנית בעצמם. עם זאת, בהסתדרות מאותתים כי ישנן שתי קבוצות גילאים שעבורן ידרשו רשת ביטחון: גילאי 55-64 וגילאי 64-67. עבור בני 55 ומטה לא יתעקשו בהסתדרות לפרוס רשת ביטחון בטווח המיידי, אולם ידרשו לפעול בטווח הארוך לתיקון "כל העיוותים שהאוצר עשה בחמש השנים האחרונות בחיסכון הפנסיוני של הציבור".