האטה בצמיחה: התמ"ג בישראל עלה ברבעון השלישי ב-2.3% בחישוב שנתי, לעומת 4.1% ברבעון השני ו-5.2% ברבעון הראשון

לפי נתוני הלמ"ס, ההאטה אף מודגשת יותר כאשר בוחנים את נתוני התוצר העסקי, אשר התרחב בקצב שנתי של 1.9%, לאחר עלייה של 5% ברבעון השני ושל 5.8% בשלשת החודשים הראשונים של 2008 ; גידול במספר דורשי העבודה באוקטובר ; עליות בבורסה בת"א

האטה חדה נרשמה בקצב הצמיחה של ישראל ברבעון השלישי של השנה, כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מהנתונים עולה כי התוצר המקומי הגולמי, עלה ברבע השלישי ב-2.3% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 4.1% ברבע השני ושל 5.2% ברבע הראשון. הלשכה ציינה כי מסיכום מוקדם של החשבונות הלאומיים המבוסס על נתונים חלקיים לרבע השלישי. בכך קיבלה הגלישה של המשק הישראלי לתנאי מיתון ביטוי בסטטיסטיקה רשמית.

ההאטה היא מודגשת יותר כאשר בוחנים את נתוני התוצר העסקי, אשר התרחב בקצב שנתי של 1.9%, לאחר עלייה של 5% ברבעון השני ושל 5.8% בשלשת החודשים הראשונים של 2008. יש לציין שעל פי נתוני הלמ"ס התוצר של ענף התעשייה הצטמק בשיעור שנתי של 7.8% ברבעון השלישי של השנה.

יש לציין כי על פי התחזית המעודכנת של בנק ישראל, התוצר אמור לצמוח בשנה הבאה בשיער של 1.5%, ונתוני החשבונאות הלאומית מראים שהמשק אכן מתכנס לשיעור צמיחה זה. יחד עם זאת, הנתונים שפורסמו היום מתייחסים בעיקר לחודשי הקיץ, לפני החרפת הסערה הפיננסית בעולם בחודש שעבר, אשר הביאה איתה לעלייה בסיכון, גידול היקף הפיטורים במשק וירידה בהיקפי האשראי.

על פי נתוני הלמ"ס, עוד לפני החרפת המשבר של אוקטובר, נרשמה ירידה תלולה, בשיעור של 16.5%, בהשקעות בענפי המשק, ללא אוניות ומטוסים. הדבר משקף עליה חדה בפסימיות בקרב פירמות במשק הישראלי. מנתוני הלמ"ס עולה גם תמונה קשה מאד בתחום היצוא, אשר ירד בשיעור שנתי של 13.4% ברבעון השלישי של השנה, כתוצאה מההאטה העולמית, והתחזקות השקל במהלך המחצית הראשונה של השנה.

היצוא התעשייתי ירד בשיעור שנתי של 9.9% ואילו ההכנסות מתיירות ירדו בשיעור שנתי של מעל ל-45%. במקביל, הירידה בביקושים המקומיים בישראל, והמיתון המתפתח, הביאו לירידה ביבוא של סחורות ושירותים בשיעור שנתי של 7%.

ההוצאה לצריכה הפרטית הייתה, למעשה, הרכיב היחידי שלא ירד ברבעון השלישי של השנה, ובכך מנע בלימה חזקה יותר של המשק המקומי. ההוצאה לצריכה פרטית עלתה בחודשים יולי עד ספטמבר בשיעור שנתי של 2.8%, ומשמעות הדבר היא עלייה ברמת החיים של הישראלים בשיעור של 1.2% בחישוב שנתי. יחד עם זאת ברבע השלישי של השנה ירדו רכישות של מוצרי בני קיימא, בשיעור חד של 19.7% בחישוב שנתי.