תחרות לחברת החשמל? הרשות לחשמל אישרה העלאה של 20% בתעריפים ליצרנים פרטיים

הערכות: התעריפים החדשים יאפשרו ליזמים תשואה של 15% על ההון העצמי ; מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר: "למרות המשבר - התעריפים החדשים יאפשרו ליזמים לקבל מימון מהבנקים לפרויקטים"

לאחר עיכוב ממושך ומחלוקות קשות מול משרד התשתיות, דירקטוריון הרשות לחשמל, בראשות היו"ר אמנון שפירה, אישר היום (ב') את התעריפים החדשים ליצרני החשמל הפרטיים.

ל"גלובס" נודע כי התעריפים החדשים שאישרה הרשות משקפים עלייה של כ-20% במחיר ביחס להחלטה הקודמת של הרשות שפורסמה לשימוע בסוף חודש יוני 2008.

לפי הערכות במשק החשמל, התעריפים החדשים צפויים לשקף ליזמים תשואה על ההון בשיעור של כ-14%-15%בממוצע, לעומת כ-11% בהצעה הקודמת, דבר שישפר את יכולתם להשיג מימון מהבנקים.

יצוין כי קודם לאישור התעריפים הפעיל משרד התשתיות, בניהולו של עו"ד חזי קוגלר, לחצים כבדים על הרשות לקדם את כניסתם של יצרנים פרטיים, זאת לנוכח המחסור הצפוי בחשמל במשק.

התעריפים החדשים נקבעו בהמשך להנחיית שר האוצר, רוני בר-און ושר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, לקבוע רשת ביטחון ליצרנים הפרטיים בשיעור של 95% מעלויות ההקמה וכ-90% מהסכמי הגז הטבעי.

החלטת הרשות מתבססת על עבודת ועדה בראשות רו"ח שחר הררי, המכהן כדירקטור ברשות, שבחנה שינויים בתעריפים בעקבות הטענות כי לא ניתן לממן פרויקטים ברגולציה הקיימת.

נודע כי משרד התשתיות התערב בחילוקי דעות שהתעוררו באחרונה בין ועדת המשנה ליועץ של הרשות בנושא התעריפים, אבי טייטלמן, ובסופו של דבר הכריע בעד הרחבת רשת הביטחון ליצרנים הפרטיים.

בוועדה היו חברים סמנכ"ל הכספים בחברת נמלי ישראל, רישאר בן חיים, המכהן כדירקטור ברשות, נציג אגף התקציבים באוצר, ערן פולק והיועצת המשפטית ברשות, עו"ד אורית פרקש.

הועדה נעזרה ביועצים מהסקטור הפרטי בהם עו"ד צלי שלו, רו"ח שחר זיו ואורית אשכול ממשרד זיו האפט' BDO, ורו"ח ורדה שטרן, מנהלת מחלקת מימון פרויקטים בחברת גיזה.
יצוין כי הרשות לחשמל אישרה לפני חודש את אמות המידה המתוקנות להסדרת פעילותם של יצרנים פרטיים במשק החשמל, וקביעת התעריפים צפויה להשלים את הרגולציה בנושא. יו"ר הרשות, אמנון שפירה, הבטיח לפני כחודש להשלים את קביעת התעריפים עוד לפני חודש דצמבר.

מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר, מסר בתגובה כי התעריפים החדשים צפויים לתת את הבסיס הכלכלי לכניסת היצרנים הפרטיים.לדבריו, הרגולציה החדשה עולה בקנה אחד עם החלטת הממשלה לאפשר ליצרנים פרטיים להגיע לאספקה של 20% מהצריכה במשק.

"התעריפים החדשים בהחלט יאפשרו ליזמים ללכת לבנקים עם מודלים מפורטים, ולבקש מימון לפרויקטים. להערכתנו, התעריפים החדשים יאפשרו כניסה של כל הגופים שהגישו בקשות לקבלת רישיונות לייצור חשמל פרטי (למעלה מ-2,000 מגאווט), ואף מעבר לכך. מי שחיפש הזדמנות להיכנס ברצינות לשוק החשמל הפרטי קיבל עכשיו את ההזדמנות שלו".

לגבי ההערכות שהמשבר הפיננסי יקשה על היזמים להשיג מימון לפרויקטים בחודשים הקרובים למרות העלאת התעריפים, אמר קוגלר כי "המרווחים (מרווחי הריבית-ל.ב) באמת גבוהים. אנחנו יוצאים מתוך נקודת הנחה שבחודשים הקרובים שוקי ההון יתחילו להירגע, ואז רשת הביטחון ליזמים תוכיח את עצמה. אין היום הרבה ענפים במשק שאפשר לקבל עליהם תשואה כל כך גבוהה, ואני מצפה לראות תגובות חיוביות מצד השוק".