פוקר פייס: ה-SEC אישר לפייסבוק שלא לחשוף את נתוניה הכספיים

החוק קובע כי חברות פרטיות, בהן מספר בעלי המניות עולה על 500, צריכות להתנהג כחברות ציבוריות - אולם פייסבוק קיבלה "פטור"

הרשת החברתית פייסבוק פופולרית לא רק בקרב חובבי הרשתות החברתיות אלא גם אצל רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC). אחרת קשה להסביר את ההחלטה שקיבל ה-SEC, שנראה כי עוצבה במיוחד כדי להקל על מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק.

החוק קובע כי חברות פרטיות, בהן מספר בעלי המניות עולה על 500 איש, צריכות להתחיל להתנהג כחברות ציבוריות. כלומר, לפרסם לציבור את הנתונים הפיננסיים שלהן. לכלל הזה יש השפעה מהותית על ההחלטה של חברות לצאת להנפקה והחוק הזה שימש כזרז בהחלטה של גוגל להפוך לחברה בורסאית ב-2004.

בעלי המניות הם בעיקר העובדים

פייסבוק הייתה בבעיה, שכן היא ממשיכה בתהליך גיוס עובדים, שבמסגרתו היא מעניקה להם מניות או אופציות, ואף מאפשרת להם למכור חלק מהמניות שברשותם למשקיעים חיצוניים. מהלך כזה היה מחייב את פייסבוק לפרסם את מצבה הפיננסי, סיטואציה שממנה מנסה צוקרברג להתחמק בכל מחיר, בעיקר על רקע ההערכות האחרונות כי פייסבוק עתידה למצוא את עצמה בבעיית מימון.

למזלה, הלובי של פייסבוק עבד. עורכי הדין שלה הצליחו לשכנע את ה-SEC בטענה כי עיקר בעלי המניות הם עדיין עובדי החברה, ועל כן אין לחייבה להיפתח לעיני הציבור. כך, קיבלה פייסבוק אישור להמשיך להנפיק לעובדי החברה מניות מוגבלות, כאלה שלא ניתן להעביר אותן או למכור אותן, ואשר מעניקות למחזיק בהן את האפשרות לקבל תמורתן מניות רגילות בעת מיזוג של החברה או הנפקתה בבורסה.

עד שתהפוך לציבורית

אפשרות זו תינתן לפייסבוק כל עוד המניות יישארו בתוך כותלי החברה, אולם אם מספיק עובדים ינצלו את האפשרות שיש להם למכור את המניות בחוץ, ומספר בעלי המניות שאינם עובדי החברה יעלה על מספר עשרות בודדות של אנשים, ה-SEC תוכל לשנות את ההטבה שניתנה לחברה.

הטבה זו תעמוד לרשות פייסבוק עד אשר החברה תהפוך לציבורית, אם בכלל, או עד שתירכש או תתמזג עם חברה אחרת.

לאישור ה-SEC יש השלכות נוספות. פייסבוק יכולה כעת להמשיך ולגייס עובדים חדשים, בלי לחשוש שתחויב בנקיטת צעדים משלימים. האפשרות לגיס עובדים, בתקופה של גלי פיטורים במשק האמריקני, היא קריטית שכן מהנדסים מוכשרים מוצאים אל מחוץ למעגל התעסוקה, ופייסבוק יכולה למשוך אותם אליה במחיר נמוך יחסית.