אתמול הסתמן מהפך

בחינת המדדים המובילים, תנועת מטבעות ומחיר סחורות מאותתת, על שינוי מגמה

בקרב פעילים בשוק שוב מזדקרת השאלה: האם נקבעה תחתית (ביום שישי בארה"ב וביום ראשון בארץ) או שהעליות שנרשמו בימים אלו הן עוד הטעיה לקראת ירידות נוספות? הכל מכירים את הביטוי הנפוץ המתאר למי ניתנה הנבואה מאז חרב בית המקדש. לאלה שאינם מכירים אתן רמז: לא הייתי רוצה להימנות בקבוצה זו.

עם הסתייגות זאת, אסתכן ואומר: מתחיל להסתמן המהפך החיובי. השוק מגיב בעוצמה גבוהה לחדשות טובות (מינוי צוות כלכלי של אובמה, הצלת סיטי, ועוד) ובעוצמה נמוכה יותר לחדשות כלכליות רעות, ההופכות לצפויות יותר ויותר.

כפי שציינתי פעמים רבות, המבחן הפונדמנטלי (המקרו-כלכלי) הוא החשוב לכל הציבור ברמת היום-יום, אבל המבחן הטכני, החשוב לסוחרים, מקדים אותו. השווקים משקפים את הציפיות למה שיהיה, ולא את מה שקורה עכשיו, או מה שהיה עד עתה.

לכן, תיקון טכני או שינוי מגמה ממצב דובי לשורי, קורה כאשר בחדשות עדיין ידברו במשך תקופה ארוכה על כמה המצב גרוע.

בנוסף לכך עלינו לזכור את טיבו של השלב הזה במשבר: מכירת חיסול של הפוזיציות הממונפות (לפעמים ברמה של 1:50), אשר ישבו בספרים של קרנות הגידור, והרבה מוסדות פיננסיים אחרים, וזאת על מנת להשיג נזילות לתפעול וכסף להחזרת חובות. תהליך זה גרם לירידות של "הכל" בבת אחת (מניות, אג"ח קונצרניות, סחורות ומטבעות הקשורים אליהם). הדולר, היין ואג"ח הממשלתיות היו להיטים, בהיותם נוחים לעסקאות Carry-Trade, וכי הם נחשבים לנכס בטוח.

התהליך הזה, הנקרא De-leveraging, מגיע בכל פרק זמן לנקודת איזון שבה מתחילים השווקים להירגע ולבצע תיקונים טכניים משמעותיים יותר מאשר ימים ספורים. פעילות הממשלות והבנקים המרכזיים עוזרת לקבוע את הפסיכולוגיה הכרוכה בכך, ובעיקר לשחרר במידת מה את צווארי הבקבוק בתהליכי זרימת האשראי הבין-מוסדי.

כדי להתרשם מהמצב הטכני שהזכרתי, אני מביא היום את מדד נאסד"ק מארה"ב שבו נראה בבירור תהליך ההתדרדרות במחיר שכולנו היינו עדים לה.

משה שלום נאסדק נובמבר


  1. לבקשת קוראים רבים, אבהיר את עמדתי בנושא הגלים:
    מאז יוני ועד עתה המדדים (בחו"ל ובארץ) מבצעים כנראה את גל 3 (מלבן ומספר שחורים). כל ספרור אחר היה מוטעה ואיננו רלוונטי יותר.
    סיום הירידות יהווה את סיום תת-גל 5 של גל-3.
    הגל המתקן מעלה (בסדרה של ABC) יהיה גל 4.
  2. סימנתי בכחול את תתי-הגלים של גל 3 ובירוק את תתי-תתי-הגלים של תת-גל 3, בשל היותו המשמעותי והכואב מכולם.
  3. לגל 4, המהווה את התיקון הטכני לגל 3, מגבלה יחידה והיא לא לעלות מעל 2160. נקודה זו היא התחתית של תת-גל 1, ועליה מעליה תסתור חוק בסיסי של תורת גלי אליוט.
    כדי להתרשם מן הפוטנציאל של העליות "המותרות" לגל-4, ציירתי סרגל פיבונצ"י (בשחור) המציין את אחוזי התיקון הסבירים.
    למיטב שיפוטי, האזור שבין 1780 (38.2%) ל-1930 (50%) מהווה את האזור האידיאלי לכך (4 סגול).
    סביב הנקודה 2070 (61.8%) עדיין אזור חוקי בהחלט, אבל פחות סביר בשל המגמה השלילית החזקה של השוק הדובי הקיים ברקע.
  4. סימנתי את כל אזורי התמיכה שנהפכו לקווי התנגדות חשובים (מלבן צהוב לצד מחיר שחור במסגרת צהובה). שימו לב שהם די תואמים לאזורים של אחוזי הפיבונצ"י. האזור שבין 1480 ו-1520 איננו תואם פיבונצ"י אבל הוא חשוב ביותר בגלל היותו הראשון שאותו המחיר חייב לעבור כדי לסמן לנו שלפנינו תיקון עולה אמיתי ורציני.

חיזוק להשערה בשוקי המטבעות והסחורות

כבר ציינתי שהירידות בוצעו בכל הנכסים לצורך נזילות וירידת מינוף. מסיבה זו, נצפה לתנועה דומה בכל הנכסים גם בתיקון העולה, ואירוע כזה יהווה חיזוק גדול להשערה השורית. לפניכם ביצועי היורו, היין, הזהב והנפט ביום שני, בגרפים של שעה (בזמן כתיבת שורות אלו - יום ב' בערב):

משה שלום מטבעות סחורות נובמבר


  1. כצפוי, היורו, הנפט והזהב עלו כאשר היין ירד. העובדה החשובה היא שכולם ביצעו זאת בצורה חזקה ומתואמת להפליא, תוך שחלקם חוצים ממוצעים נעים וקווי מגמה חשובים.
  2. העוצמה והתנועה המתואמת (המטבעות והסחורות נעו לפני המניות עקב שעות המסחר שלהן), נותנים לי חיזוק להשערה על תחילת שינוי המגמה.

מסקנה והסתייגות:

  1. לנסות למצוא תחתיות הוא תהליך מסוכן וכואב. למרות זאת, קיימים, הפעם, סימנים ראשונים למהפך. התיקון הטכני הצפוי יהיה כנראה אלים ועמוק, ולכן כדאי לנסות למצוא רמזים שיעידו על התקרבותו.
  2. כמו בעבר, האינדיקאטורים (RSI ו-STOC) נמצאים במצב מכירות יתר.
    עדיין מוקדם לומר שהם התהפכו, אבל הם מתחילים לזוז בכיוון זה (1 סגול).
    קיימת סטייה חיובית בין ה-MACD והמחיר (5 סגול), והמדד הצליח לחצות מעלה את קו המגמה היורד הראשון (2 סגול).
  3. כל אלה סימנים חיוביים אבל על המדד לתת לנו קצת יותר: להתגבר על אזור ההתנגדות הגדול בין 1480 ו-1520, וזאת על ידי חציה וביסוס מעל קו המגמה היורד הבא ומעל הממוצע הנע 30 (בכחול בהיר).
    העובדה שאנחנו יכולים לספור 5 תתי-גלים בגל 3 איננה מהווה, לכשעצמה, ראייה מספיקה לסיום הירידות.
    יש לקבל את האישורים הנוספים שציינתי לעיל כדי לחשוב על כניסה לפוזיציה.
  4. כל מה שנכתב כאן, מצופה על ידי רוב המשקיעים העוקבים אחרי תנועות השוק, ויש להבין שברגע שסימנים אלו ייקרו, חלק נכבד מן הכסף העצום המחכה להשקעה, והנמצא היום במזומן או באג"ח ממשלתי, יתחיל לזרום פנימה. על כן, תהליך התיקון ייקח זמן רב, חודשים רבים, עד שימוצה ועד שיתחיל גל 5 בכיוון מטה, שוב.

ההסתייגות הגדולה הפשוטה והברורה:

ירידת הנאסד"ק מתחת ל-1300 מבטלת זמנית את כל הנאמר לגבי העתיד.

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו.
אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת -
Moshe.Shalom@gmail.com

ברוב המקרים אפשר להמשיך את הדיון עם משה במשך השבוע בעמודת הדעות "הנקראות והמדוברות" בעמוד הבית