האיחוד האירופאי אישר חבילת חילוץ לחברות האיחוד בהיקף של 200 מיליארד אירו

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] (עדכון) ההצעה של חוזה מנואל בארוסו, שהוצגה במהלך פגישה סגורה של ועדת האיחוד האירופאי, שווה ל-1.5% מהתמ"ג של חברות ה-EU

נשיא ועדת האיחוד האירופאי (EU), חוזה מנואל בארוסו, הציע היום להקים חבילת חילוץ פיסקלית בהיקף של 200 מיליארד אירו (260 מיליארד דולר) במטרה לשקם את מצבן הכלכלי של 27 המדינות החברות באיחוד. ההצעה קיבלה את אישור ה-EU.

ההצעה של בארוסו שהוצגה במהלך פגישה סגורה של הועדה, שווה ל-1.5% מהתמ"ג של חברות האיחוד האירופאי וגבוהה יותר מחבילת החילוץ בהיקף של 130 מיליארד אירו, עליה המליצה גרמניה בשבוע שעבר.

1.2% מתקציב המדינות החברות באיחוד האירופאי ו-0.3% מתוך התקציב של האיחוד האירופי יופרשו לטובת חבילת החילוץ.

בראיון שפורסם היום הודה נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, כי כלכלת הגוש צפויה להתכווצץ ב-2009 ורמז על המשך הפחתות הריבית מצדו של הבנק המרכזי. עם זאת, בדומה לתחזית שפרסם אמש הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח (OECD), נשיא הבנק מעריך כי הכלכלה תשוב לצמוח ב-2010.

לכן, על סמך ההנחה כי הצמיחה תתחדש בקרוב, ייתכן כי ה-ECB יבחר להפחית את הריבית בצורה מתונה יותר. התבטאותו של חבר הבנק נובטני, שאמר כי יש לנהוג בזהירות ולא להיחפז בצעדים, מהווה סימן נוסף כי הבנר ייאמץ קו מדיניות מתון.

אזור האירו נמצא כעת באופן רשמי במיתון בפעם הראשונה אי פעם אחרי שהתמ"ג הצטמק זה הרבעון השני ברציפות בשלושת החודשים עד ספטמבר. "הבנק המרכזי של אירופה צפוי להפחית את הריבית ב-0.5% נוספים כאשר קובעי המדיניות ייפגשו שוב בתחילת דצמבר, והריבית תופחת ב-1.25% נוספות ב-12 החודשים הקרובים". כך מעריכים במחלקת המחקר של TRIFX.