יוזמה: העברת הפיקוח על פרויקטים בתחום התשתיות לכביש חוצה ישראל

בין הפרויקטים, הקמת כבישי אגרה ומסופים בנמלי הים

משרד התחבורה מקדם מהלך להעביר לחברת כביש חוצה ישראל את האחריות לפיקוח ובקרה על כל פרויקטי התשתית המתוכננים בארץ בשיתוף הסקטור הפרטי. כך עולה מתוכנית העבודה החדשה שהציגה יו"ר דירקטוריון החברה, עו"ד נחמה סנה, בכנס של משרד התחבורה להצגת התוכניות לשנת 2009.

ע"פ ההצעה שמקודמת בתמיכת שר התחבורה, שאול מופז, חברת כביש חוצה ישראל, תהפוך לרשות הממונה על פרויקטי התשתית בשיתוף הסקטור הפרטי, ותפקח על זכייני הפרויקטים בתקופת הזיכיון שנמשכת בדרך כלל 20-30 שנה.

מדובר בין השאר בפרויקטים להקמת כבישי אגרה (הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל), מנהרות הכרמל, הקמת המסופים העתידיים בנמלי הים, סלילת קווי רכבת חדשים ועוד.

במשרד האוצר דרשו לפני מספר חודשים דווקא להיערך לפירוק חברת כביש חוצה ישראל, זאת מאחר שלקראת סוף שנת 2009 צפויה להסתיים סלילת מרבית הפרויקט לאורך של כ-140 ק"מ.

כיוון אסטרטגי

חברת כביש חוצה ישראל, בניהולו של יהודה כהן, עוסקת כיום בקידום סטטוטורי ותכנון הקטעים הבאים של כביש חוצה ישראל וכן מפקחת על זכיינית הפרויקט, חברת דרך ארץ.

במשרד התחבורה, בניהולו של גדעון סיטרמן, מתנגדים בתוקף להצעת האוצר לפרק את חברת כביש חוצה ישראל. אם תתקבל ההצעה של משרד התחבורה היא עשויה לספק כיוון אסטרטגי חדש לפעילותה של החברה.

על פי הערכות, ריכוז הפיקוח על הפרויקטים תחת חברת כביש חוצה ישראל יחסוך למדינה בטווח הארוך עשרות מיליוני שקלים, זאת מאחר וכיום לכל פרויקט מוקמת רשות נפרדת, "במקום להקים מנגנון נפרד לכל פרויקט עדיף לרכז את כל הפיקוח והבקרה תחת גורם אחד. בחברת כביש חוצה ישראל נצבר הרבה ידע וניסיון שיש לשמר אותו. המהלך ישדר יציבות גם לסקטור הפרטי שיעדיף לעבוד מול גורם אחד המתמחה בנושא" אמרו בכירים בממשלה המקורבים לנושא.

על פי הערכות התוכנית של משרד התחבורה עלולה להיתקל בהתנגדות מצד האוצר וגם מצד חלק מחברות התשתית בהן מע"צ ונתיבי איילון.