שלמה מעוז: "ארה"ב תצא מההאטה בסוף 2009, אירופה - בסוף 2010; חזרה לצמיחה בישראל? אולי ב-2011"

גלובס tv מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס לגלובס TV: "אולמרט צודק לחלוטין. אם לא ייעשו מספיק צעדים יכול להיות שניכנס למיתון בשנת 2010" ; "רשת הביטחון שאולמרט מציע תגדיל הפעילות הכלכלית" ; "אם ניכנס להאטה, בנק ישראל יצטרך להפחית הריבית ל-1%"

בעקבות דחייתו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, את תוכנית רשת הביטחון של האוצר, ובקשתו לתוכנית משופרת, אומר היום שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, בראיון לגלובס TV כי "ראש הממשלה היוצא צודק לחלוטין. יש לתת רשת רחבה יותר לאנשים שהשקיעו בקופות פנסיה, בקופות גמל".

מעוז הוסיף כי "אם לא תינתן רשת בטחון שכזאת נראה ירידה חזקה בצריכה הפרטית בשנים הקרובות, של אותה אוכלוסיה שצריכה לצאת לפנסיה ויוצאת לפנסיה. הדבר יכניס חרדה עמוקה יותר למשקיעים אחרים וכל זה יביא לירידה בפעילות הכלכלית".

בהמשך לכך מסביר מעוז כי ירידה בפעילות הכלכלית, תביא לירידה בהכנסות הממשלה ממיסים דבר אשר ידרדר עוד יותר את מצב הממשלה.

"יש פה עניין של הביצה והתרנגולת. מתן סיוע רחב, לאוכלוסיה יותר רחבה, לדעתי זה לא יעלה לממשלה בסוף פרוטה אחת, כי רשת הביטחון הזאת תביא לכך שהפעילות הכלכלית תגדל, והממשלה תוכל לגבות מיסים מצד אחד, וגם בגלל שאם הממשלה תיכנס ותרכוש, או תיתן רשת ביטחון לחוסכים, אזי בלאו הכי שערי איגרות החוב ושערי המניות יתייצבו ואפילו יעלו בהמשך השנים הקרובות".

בנק ישראל ימשיך להפחית את הריבית במשק

"בנק ישראל ימשיך להפחית את הריבית לפחות ל-2%, ואם ניכנס להאטה כלכלית והצעדים הפיסקליים של הממשלה עליהם דיברנו היום לא יעזרו, בנק ישראל יצטרך להפחית את הריבית ל-1%, ויכול להיות שאנחנו נראה ריבית נמוכה מעולם, יותר נמוכה מהיום שהיא בעצם נמצאת בשיעור הנמוך ביותר מעולם".

"אין עליית מחירים, אנחנו נמצאים בתקופה של ירידת חדה במחירים, בשבוע הבא אנחנו נראה ירידה במחירי הדלקים, אנחנו רואים ירידה במחירי הסחורות, המחירים יורדים המצב במשק יחסית טוב לעולם, ויש אפשרות להפחית את הריבית".

"אנחנו צריכים לזכור שפעולות הממשלה בישראל, עם כל הכבוד לממשלת ישראל ולבנק ישראל, משפיעות רק בשוליים על הכלכלה הישראלית. עיקר הפעילות תבוא מהפעילות של ישראל בחו"ל האם אנחנו נוכל למכור סחורה לדרום מזרח אסיה, אירופה וארה"ב".

"אנחנו נראה את ארה"ב להערכתי, יוצאת מההאטה הכלכלית לקראת סוף 2009 ואת אירופה שנה לאחר מכן ולכן אני רואה שבשנת 2009 אנחנו נכנסים להאטה כלכלית, אבל אם לא ייעשו מספיק צעדים פה אני מאוד מודאג ויכול להיות שנכנס למיתון בשנת 2010".

"תוכניות הממשלה ובנק ישראל נועדו לכך שבשנת 2010 לא ניכנס למיתון אלא רק נישאר בהאטה כלכלית לקראת צמיחה, אולי ב-2011".