מכתב אישי לגב' כהן מחדרה

הנדון: רשת ביטחון לקופת הגמל שלך

לכב' גברת כהן, חדרה.

הנדון: רשת ביטחון לקופת הגמל שלך.

יש להניח כי היום את גאה בראש הממשלה אהוד אולמרט, אשר שם בצד את דאגותיו הרבות, את התיקים, החקירות והשימוע, וחשב עלייך ורק עלייך. כי ראש הממשלה כינס את שר האוצר רוני בר-און ואת פקידיו לשלוש שעות כדי לדבר על קופת הגמל שלך. את ודאי שמחה שיש מישהו שרוצה להשאיר אחריו את רישומו - אחרים יגידו שזו אדמה חרוכה - ועושה זאת בלי לחשוב על העתיד ועל זוטות כמו עלות תקציבית, או הגנה על משלם המסים. העיקר שמישהו ישלם עבור ההפסדים של השנה האחרונה.

כידוע לך, בעיני אולמרט לא מצא חן שהאוצר רוצה להגביל את רשת הביטחון לחיסכון הפנסיוני לבני 60 ומעלה, עם חסכונות בקופות גמל, והכנסה השוטפת נמוכה. הוא רוצה להרחיב את מעגל הזכאים לערבות ממשלתית מעבר למה שהוצע על-ידי האוצר. לא שהוא בא עם נוסחה משלו לישיבה, אבל את שלו הוא אמר. אם האוצר חשב שיוכל להעביר במהירות נוסחה "זולה" בממשלה לאותה רשת ביטחון, מוטב לו שידון על כך עם ראש הממשלה הבא.

עד כמה כל זה צריך להיות רלבנטי עבורך, גברת כהן? לא ממש, לפחות כל עוד אין ממשלה אמיתית אשר יכולה לקבל החלטות. יש להניח כי בימים הקרובים האוצר יכריז מעל לכל במה, ועל גבי כל הדלפה, שצעדיו של אולמרט יעלו "עשרות מיליארדי שקלים". בינתיים יחלוף לו הזמן, אולמרט יהיה טרוד עם הפרקליטות, עם היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, ועם אנשי סיעת קדימה, ולא ממש יתפנה לעיסוקי קופות גמל. יש להניח כי גם "ידיעות אחרונות", רשת ב' ושאר אמצעי התקשורת ימצאו מוקדי רייטינג אחרים, ויניחו לממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, ולאנשי אגף התקציבים.

זה לא שהאוצר לא חשב עלייך, גברת כהן. הוא בטח עשה זאת במסגרת מה שמכונה "חלופה ב'". מדובר באותה תוכנית השמורה במגירה כלשהי, בלשכת שר האוצר, ובה פירוט של סכומים וצעדים שייעשו, אם ייאלצו את האוצר לכלול ברשת הביטחון גם אנשים כמוך, בני 55 ויותר, עם הכנסה של עד עשרת אלפים שקלים.

אם שמת לב להודעה המסכמת של הפגישה שהתקיימה עם אולמרט, ודאי הבחנת במינוח "נוסחה מורכבת". שם, ממש שם, מסתתר הכסף. העניין הוא שבמקרים כאלה, האוצר יציע נוסחת פיצוי אחת לבני 60 ומעלה, ונוסחה אחרת לאנשים צעירים יותר עם הכנסה גבוהה יותר.

קחי למשל נוסחה האומרת שהאוצר ייתן רשת ביטחון לסכומי הקרן שנצברו ב-10 השנים האחרונות, בתוספת של ריבית על אג"ח ממשלתי צמוד, אך לא לרווחים שנצברו מעבר לכך. אם היא אכן קיימת, נוסחה זו תציין שהכסף יינתן למי שימשוך את כספו בעת יציאתו לפנסיה, זאת בתנאי שהכסף בפועל בקופת הגמל בסוף 2008 לא גבוה מהסכום המחושב. הנה אם כן נוסחה, והיא אכן מורכבת. האם היא תגרום לתשלום כסף לאנשים כמוך? ממש לא בטוח, ובעצם כמעט בטוח שלא. אולמרט הרי לא ביקש שתקבלי כסף. הוא רצה שתקבלי נוסחה אשר כותרתה "רשת ביטחון". עכשיו, אולי, תהיה לך נוסחה.

הבעיה של האוצר היא שלא כל מי שיכול להפריע להם הוא פוליטיקאי בדימוס שמתעקש להישאר בלשכתו, ולהסתובב למקבלי החלטות אמיתיים בין הרגליים. יש טיפוסים מסוכנים באמת, והם כולם עסוקים בבחירות מקדימות במפלגותיהם. צריכים רק להקשיב ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו מדבר על רשת ביטחון, כדי להבין היכן הסכנה האמיתית. לצורך העניין גם אהוד ברק ויתר אנשי מפלגת העבודה לא נשמעים כבעלי היגיון וקור רוח, אך עוד כמה חודשים הם לא ממש יהיו רלבנטיים.

מה ייעשה האוצר מול כל להקת הפוליטיקאים הזו? יש להניח כי חלק מהפקידים חושב על משיכת זמן. עוד מעט, חודש אחד, לא יהיה תקציב בתוקף, ולא ניתן יהיה לדבר בכלל על רשת ביטחון עד אשר הכנסת תאשר תקציב חדש, ומני מזוז לא ממש יאשר תוכניות יקרות, פן ייחשב הדבר לשוחד בחירות. אז ידברו על נוסחה, ועל רשת ביטחון, אך ברור יהיה לכולם שהדבר ייעשה לאחר שממשלה חדשה תכהן, ועם רוב פרלמנטרי אשר עדיין ישתדל להיות ממושמע. זו כבר לא תהיה תקופת בחירות, ולא יהיה תמריץ לפוליטיקאים לצאת לכל מיקרופון ולהציע כלים פופוליסטיים. אפשר להניח שאם האוצר יחוש פרץ גדול של נדיבות, הוא יחזור לאותה נוסחה שדחה אמש אהוד אולמרט.