S&P מעלות נימקה את הורדת דירוג האג"ח של קרדן ל"-A/שלילי" על רקע רמת המינוף הגבוהה ואיכות האשראי הנמוכה

איכות האשראי הנמוכה יחסית של החברות המוחזקות ותזרים המזומנים מהחברות הבנות אינו מכסה את הוצאות המטה והמימון ברמת חברת ההחזקות

ב-30 לאוקטובר החליטו ב-S&P מעלות להכניס את חברת האחזקות קרדן NV שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור לרשימת מעקב עם השלכות שליליות בנימוק : "איכות האשראי של קרדן במזרח אירופה נפגעה והגדילה הסיכון העסקי". נציין כי החברה הבת, GTC RE , נמצאת ברשימה מחודש מאי.

ב-13 בנובמבר הודיעה סוכנית הדירוג על הורדת הדירוג מ-"-AA" ל"-A /שלילי". דירוג האשראי לסדרות האג"ח של GTC, זרוע הפעילות קרדן במזרח אירופה ובסין, הורד גם כן ל"-A /שלילי" מ"-AA /יציב". סדרות האג"ח של הקבוצה הוצאו מרשימת מעקב.

היום (ה') מפרסמת סוכנות דירוג האשראי את הנימוקים להורדת דירוג האג"ח מסידרה א' של קרדן NV ל "-A / שלילי" ואומרת כי דירוג האג"ח של חברת ההחזקות התפעולית משקף את רמת המינוף הגבוהה של החברה (יחס חוב נטו לשווי פורטפוליו אשר הושפע מהתנודתיות הגבוהה בשוק ההון) ושל החברות הבנות. כמו כן משקף הדירוג החדש את איכות האשראי הנמוכה יחסית של החברות המוחזקות ואת תזרים המזומנים מהחברות הבנות שאינו מכסה את הוצאות המטה והמימון ברמת חברת ההחזקות.

ההשלכות של חולשות אלה מחמירות לנוכח ההרעה הכללית בשווקי הפעילות העיקריים של החברה הבנות, בעקבות משבר האשראי העולמי והשלכותיו על הכלכלה הריאלית. מנגד מדגישים ב-S&P מעלות כי הצפי לנזילות טובה בשנים הקרובות, הפיזור הגיאוגרפי והתפעולי והגמישות הפיננסית ממנה נהנית החברה בזכות השקעותיה הסחירות, ובמידה מסויימת אף מאלה שאינן סחירות, מקזזים חלק מהחולשות הנ"ל.

התנודתיות בשוטוקים הפיננסים הובילה לירידה בשווי הפורטפוליו של החברה, אשר כולל גם ירידה בשווים של הנכסים הלא סחירים ולפיכך הובילה לעלייה ביחסי המינוף של החברה . נכון לחודש אוקטובר 2008, עמד יחס החוב נטו (בתוספת ערבויות לחברות הבנות) לשווי הפורטפוליו (LTV) המוערך על ידי S&P על כ-40%, כאשר יחס זה הורע במהלך השנה כתוצאה מהמשך ירידת הערך של ההחזקות העיקריות של החברה.

הדירוג משקף בין היתר את הציפייה בסוכנות הדירוג כי החברה תשמור על LTV שלא יעלה על 50%. והסוכנות מציינת כי רמת מינוף של 50% תואמת את דירוג האג"ח הנוכחי של קרדן ומחליפה את ההנחות (רמת מינוף של 25%) שפורטו בדירוג הקודם מחודש פברואר 2007.

האנליסט מציין כי תחזית הדירוג השלילית משקפת את חחשות סוכנות הדירוג מפני המשך הידרדרות בשווקי הפעילות העיקריים של החברה והשפעתה על איכות האשראי של החברות המוחזקות, ובעיקר KSF. ההרעה באיכות האשראי של החברות הבנות העיקריות (GTC ו- KFS) אשר מהוות כ-70% מסך שווי הפורטפוליו, נובעת בעיקר מהפגיעה בכלכלת מדינות מרכז ומזרח אירופה. הסוכנות מציינת גם כי רמת הסיכון הפיננסי בחברות אלו גבוהה, בשל העלייה בהיקף החוב הפיננסי והעדר הנבה של תזרימי מזומנים.

האנליסט מציין כי נזילותה של קרדן טובה מאד עבור רמת הדירוג. עד לשנת 2010 יהיו לקרדן חלויות בהיקף של כ-80 מיליון אירו. אולם מציין גם שקרדן שיעבדה חלק ממניות החברות הבנות לטובת הבנקים הממנים. הלוואות אלה כוללות התניות ו-margin call, כאשר בעקבות שחיקת ערך המניות המוחזקות, קרדן נאלצה להזרים ביטוחונות נוספים כדי לעמוד בהתניות. לקרדן היקף נכסים לא משועבדים בהיקף גבוה משמעותית מהיקף החוב, וביכולתה להשלים ביטחונות נוספים. לאחר המיזוג המתוכנן עם GTC RE , היקף הנכסים הלא משועבדים צפוי לעלות באופן משמעותי. עם זאת מציינים ב-S&P כי המיזוג המתוכנן עם החברה הבת, המלווה בהנפקת מניות של קרדן, אינו משפיע לשלילה על דירוג האג"ח ועל שיקולי הדירוג, למרות העלייה ב-LTV בעקבות המיזוג, וזאת בשל קיזוז חלקי של הגורמים השליליים שצוינו על ידי מספר גורמים חיוביים הנובעים מתהליך המיזוג.

[לאתר אפיקים סולידיים]