7 צעדי החירום של סין

ממשלת סין נוקטת בפעולות הגנה, על הפרק: התרת התלות הכלכלית שלה בעולם

המשבר בכלכלה העולמית החל לתת את אותותיו בסין, וגרם לירידה בצמיחה הכלכלית אשר עמדה כבר על כ-9%. הממשלה הסינית, החלה ליישם תוכנית כלכלית אשר תקטין את חשיפת השוק הסיני למשבר העולמי.

הייצוא מסין מהווה כ-35% מהתל"ג, וההערכה הרווחת של כלכלני המדינה היא שכל ירידה באחוז בתל"ג לנפש בארה"ב ובאירופה תגרום לירידה ב-%7 בקצר גידול הייצוא. נתונן זה כיוון את ממשלת סין להתרכז בעידוד הצריכה העצמית והממשלתית בשוק המקומי בכדי להקטין את תלות הכלכלה המקומית בגורמים חיצוניים.

הצריכה העצמית בשוק הסיני המקומי אמנם עלתה בכעשרים אחוזים בשנה האחרונה, אך עדיין מדובר בנתח קטן ביחס לשוק העולמי.

בכדי לממש את התוכנית הכלכלית הקציבה סין, המצויידת ברזרבות מט"ח של כשני טריליון דולר, חבילות סיוע של מאות ביליוני דולרים, אשר מטרתם להמריץ את הצרכנים הסינים לצרוך יותר.

חברות ממשלתיות, אשר רק עד לפני חודשים ספורים התבקשו להפנות את השקעותיהן אל מחוץ לסין, התבקשו לשוב ולמקד את השקעותיהם בפרוייקטים בתוך סין. כמו-כן, מתעדת סין להכריז על רפורמות והקלות מיסוי בתחומים שונים בכדי להותיר בידי החברות והצרכנים כסף רב יותר לצריכה.

להלן רשימת הצעדים שנקטה ומתעדת לנקוט ממשלת סין בכדי לנסות ולהגן על הכלכלה הסינית מפני האטה כתוצאה מהמשבר העולמי:

  1. תוכנית הסיוע 586 מיליארד דולר במיזמי נדל"ן שמיועד לדיור למעוטי יכולת, בניית כבישים וגשרים, הקמת שדות תעופה ופרוייקטים וטכנולוגיות סביבתיות חדשות. מטרת הכסף להנזיל את השוק ולהוסיף מקומות עבודה לשוק המקומי.
    מטרת נוספת היא לחזק את אמון הציבור הסיני בכלכלה הסינית.
  2. ריבית החל בספטמבר 2008, הוריד הבנק המרכזי בסין את הריבית 4 פעמים בכדי לעודד מתן הלוואות לעסקים ולגופים פרטיים ולהזרים מזומן ונזילות לשוק.
  3. הקלות ליצואנים מס ייצוא טקסטיל ירד, וזו הפעם הרביעית ברציפות לשיעור 17%. בתקופה האחרונה נרשמה ירידה בשיעור 30% בהיקף הייצוא מסין.
  4. הקלות במיסוי לנדל"ן לא פורסם פירוט להקלות, אולם מחירי הנדל"ן שעלו בשיעור הנמוך ביותר מ-2006 (1.6% בלבד), אינם מותירים לממשלה אפשרות אחרת.
  5. הקלות במס ליחידים: רף ההכנסה הפטורה ממס יעלה בקרוב, במטרה להותיר בידי יותר אזרחים יותר כסף לצריכה. כיום סף ההכנסה הפטורה ממס הוא 2000 יואן (כ-300 דולר) ו-70% מאוכלוסיית סין אינם משלמים מס הכנסה.
  6. רפורמה אגררית: הממשלה תאפשר לחקלאים למכור את זכויותיהם בקרקעות החקלאיות. רפורמה זו (מהפכנית בקנה מידה סיני), תשנה את פני השוק המקומי ותגדיל בבת אחת את הכנסותיהם של החקלאים (בסין רשומים 800 מיליון חקלאים) ולעודד עסקאות נדל"ן בשוק המקומי.
  7. אנטי פיטורים בפרובינציות שונות התבקשו החברות להפחית בשכר העובדים במקום לפטר עובדים. כמו-כן, ישנו איסור על פיטור יותר מחמישים עובדים בבת אחת ללא אישור הממשל. תקנות אלו נועדו בכדי למנוע ככל האפשר פיטורי עובדים לאור שיעור האבטלה העולה בסין עקב ההאטה במצב הכלכלי.