הדולר חוזר לעלות; האירו נחלש ב-0.38% ל-1.2660 דולר

[לאתר המט"ח] הליש"ט נופלת ב-1.55% ל-1.5119 דולר על רקע נתוני הדיור השליליים במדינה ; השבוע במט"ח: האם ישבור טרישה את האירו?

בזירת המט"ח הגלובלית פתח הדולר את שבוע המסחר בהתחזקות ביחס למרבית המטבעות המובילים, אך נחלש ביחס לין ב-1.36% ל-94.18 ין לדולר בודד. בכך ממשיך המטבע האמריקני את הקורלציה ההפוכה ביחס לשוקי המניות, כאשר ירידות השערים בהן פתחו בורסות אירופה, מביאות את המשקיעים למכור את האירו והליש"ט ולהעדיף את קניית הדולר.

האירו מאבד כ-0.38% ל-1.2660 דולר, הליש"ט נופלת ב-1.55% ל-1.5119 דולר, וזאת על רקע פרסום נתוני הירידה בחדה במחירי הבתים באנגליה, אשר רשמו בסיכום חודש נובמבר, שפל של שלוש שנים. מחיר ממוצע לבית בבריטניה ירד בשיעור של 8.1% ב-12 החודשים האחרונים והסתכם במחיר 161.4 אלף ליש"ט או 248 אלף דולר.

נציין כי בהמשך היום, 17:00 שעון ישראל, צפוי להתפרסם בארה"ב סקר ה-ISM למגזר היצרני בחודש נובמבר. ההערכות בשוק הן כי הסקר יצביע זה החודש הרביעי ברציפות, על ירידה מ-38.9 ל-37.5, וישלים בכך שפל של 16 שנה. נתונים פסימיים אלו יצביעו שוב, על ההאטה החמורה במגזר הייצור של ארה"ב אשר עשויה להביא את נתוני ההתמ"ג של הרבעון הרביעי לגרועים יותר מאלו שנרשמו ברבעון הקודם.

האירו (EUR/USD) נחלש ב-0.38% ל-1.2660 דולר * הליש"ט (GBP/USD) נופלת ב-1.55% ל-1.5119 דולר * הדולר נחלש מול הין (USD/JPY) ב-1.36% ל-94.18 ין * הדולר מתחזק מול מקבילו הקנדי (USD/CAD) ב-0.53% ל-1.2434 דולר * הדולר הניו-זילנדי (NZD/USD) מאבד כ-1.9% ל-0.5358 דולר אמריקני * הדולר האוסטרלי (AUD/USD) נופל ב-1.72% ל-0.6417 דולר אמריקני

[לפורטל הפיננסי] ; [לאתר המט"ח]

השבוע במט"ח: האם ישבור טרישה את האירו?

השבוע האחרון בזירת המט"ח לא הביא עמו פריצות מחירים דרמטיות, כפי שהתרגלנו לראות בתקופה האחרונה. ייתכן כי הדבר נובע מהיקף המסחר הדליל שנרשם בשבוע האחרון עקב חג ההודיה, או שמא מדובר בניצנים ראשונים של רגיעה לאור התרחבות תוכניות החילוץ בעולם המזרימות כמויות מדהימות של כספי לשווקים. בין אם נקבל הסבר זה או אחר, בסופו של דבר סיכם המטבע האמריקני את השבוע החולף בהיחלשות ביחס למרבית המטבעות העיקריים.

אך במבט קדימה לעבר השבוע הנוכחי, עומד הדולר בפני מספר אירועי סיכון משמעותיים אשר עשויים להמשיך את התנודתיות ואולי אף להוביל לפריצות מחירים. מבין שטף נתוני המאקרו הצפויים להתפרסם השבוע, יתפסו את מרכז הבמה החלטות הריבית בעולם, אשר צפויות להמשיך במגמה של הפחתות ריבית: באוסטרליה צפויה (ג') הריבית להיחתך ב-1% לרמה של 4.25% ובניו-זילנד צפוי (ד') קיזוז אגרסיבי עוד יותר של 1.25% לרמה של 5.25% בלבד.

אך עם זאת החלטות הריבית המשמעותיות לדולר צפויות להגיע מאנגליה ומהאיחוד האירופי, שכן צמדי המטבעות הללו, אירו/דולר וליש"ט/דולר, הם צמדי המטבעות הסחירים ביותר בזירת המט"ח הגלובלית.

החלטת הריבית של הבנק המרכזי באנגליה צפויה להתפרסם ביום ה' הקרוב, בשעה 14:00 שעון ישראל. לאחר שחתך ב-1% את שיעור הריבית בחודש שעבר לרמת ה-3%, צפוי השבוע, הבנק המרכזי של אנגליה, להמשיך במגמת ההפחתה, וזאת כאשר התחזיות המוקדמות אף צופות הפחתה אגרסיבית נוספת בשיעור של 1% לגובה ריבית של 2%.

הפחתת הריבית הנמשכת על הליש"ט עשויה לערער את הישגיה מהשבוע האחרון, כאשר פתחה את שבוע המסחר סביב רמת ה-1.4955 דולר וטיפסה לעבר רמת ה-1.55. אך עם זאת, ציינו ב-TRIFX, הזרוע הישראלית של FXCM, כי מאמציו של הממשל הבריטי לחילוץ המשק המקומי מהמשבר, עשויים לשמור על רווחיו של המטבע האנגלי ואף להביאו לעבר רמת ה-1.60.

מיד לאחר החלטת הריבית באנגליה, צפויה להתקבל החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה, בשעה 14:45 לפי שעון ישראל. אין ספק כי אירוע זה מהווה נקודת מבחן עבור האירו, לאחר שהצליח בשבוע האחרון להתחזק ביחס לדולר ואף נגע ברמת ה-1.3.

הערכות המוקדמות צופות כי נגיד הבנק המרכזי, ז'אן קלוד טרישה, יודיע על קיצוץ אגריסיבי בריבית האיחוד בגובה של 1% מרמה של 3.25% ל-2.25%, וזאת על מנת לייצב את השווקים הפיננסיים ולהימנע מדפלציה.

המשקיעים ימתינו למסיבת העיתונאים אשר יערוך טרישה לאחר החלטת הריבית, וזאת במטרה לבחון האם החליט נשיא הבנק האירופי להתיישר על פי מדיניותו של יו"ר הפד' האמריקני, בן ברננקי, ושל עמיתו האנגלי מרווין קינג.

"הדבר עשוי לשמוט את הקרקע מתחת לחוסנו הנוכחי של האירו. אך אם יציג טרישה מדיניות מתונה והדרגתיות לגבי המשך הורדות הריבית ויביע ביטחון בחוסנה של הכלכלה האירופית, ייתכן שיהווה צעד זה דחיפה נוספת למסע ההתאוששות של האירו אל מול הדולר". הוסיפו ב-TRIFX.

השבוע יחתם (ו') עם פרסום דו"ח התעסוקה האמריקני (NFP), בשעה 15:30 לפי שעון ישראל. התחזיות המוקדמות פסימיות ביותר וצופות אובדן של כ-325 אלף מקומות עבודה, הנתון הגרוע מאז ספטמבר 2001. שיעור האבטלה צפוי להגיע ל-6.8% , החודש ה-11 ברציפות שבו נרשמת התכווצות בשוק התעסוקה, סממן מובהק של מיתון.

כל אלו מגבירים את ההערכות כי הפד' ימשיך במסע הפחתות הריבית אל מתחת לרמה של 1%. אך כפי שנוכחנו לראות בתקופה האחרונה, אין זה אומר כי יביא הדבר בהכרח להיחלשותו של הדולר כאשר ברקע התנודות החריפות בשוקי המניות, מבריחות את המשקיעים לעבר אג"ח אמריקני, ומחזקות למעשה את הדולר, כמקלט בטוח.