דנ'ס 100: למרות המשבר הגלובלי, נכסי הפועלים ולאומי ירדו ב-1.3% ו-2.7% בלבד

היקף הנכסים של הבנקים בישראל מגיע ל-1.75 טריליון שקל ; הפועלים ממשיך לצעוד בראש דירוג הבנקים מבחינת היקף הנכסים ולאומי במקום הראשון בדירוג הרווח הנקי

"הבנקים הגדולים בישראל נמצאים במצב פיננסי יציב יחסית למקרים שראינו בעולם", כך אומרים כלכלני דן אנד ברדסטריט ישראל, המפרסמים את דירוג הבנקים המסחריים במסגרת דירוגי דנ'ס 100.

"בארה"ב קרסו 22 בנקים. ברוסיה קרסו 12 בנקים ומאות בנקים נחספים ברחבי העולם נמצאים בסכנת קריסה", אומרים כלכלני דן אנד ברסטריט. לדבריהם, מערכת הבנקאות בישראל שונה מהותית ממערכות בנקאיות במדינות מערביות מפותחות. "לאור לקחי העבר (משבר הבנקים בשנת 83'), ולאור העובדה כי מדובר במספר קטן יחסית של בנקים, בנק ישראל מפקח בצורה הדוקה יחסית על מערכת הבנקאות בישראל, ובעיקר על חמשת הבנקים הגדולים. פיקוח הדוק זה, כמו גם התנהלותם האחראית של מנהלי הבנקים, עוזרים לבנקים הישראלים לעבור את המשבר הפיננסי הגלובלי בצורה חלקה יחסית".

היקף הנכסים של הבנקים בישראל עומד על 1.75 טריליון שקל, כאשר למרות המשבר הפיננסי הגלובלי, מציינים ב-D&B, נכסי בנק הפועלים ולאומי ירדו ב-1.3% ו-2.7% בלבד. הבנקים הבינוניים הצליחו להגדיל את היקף הנכסים - מזרחי-טפחות גדל ב-10.5% והבינלאומי ב-7.3%.

בדירוג הבנקים המסחריים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008, ממשיך להוביל בנק הפועלים, עם היקף נכסים של כ-298 מיליארד שקל. מייד אחריו נמצא בנק לאומי, עם היקף נכסים של כ-294 מיליארד שקל. בדירוג על-פי הרווח הנקי מוביל בנק לאומי, עם רווח של כ-1.3 מיליארד שקל.

מהדירוג עולה עוד כי שני הבנקים הגדולים מציגים עלייה גם בקטגוריית האשראי לציבור, וזאת למרות התחושה הרווחת בציבור על הקטנת וצמצום האשראי.

במקום השלישי בדירוג נמצא בנק דיסקונט , עם היקף נכסים של כ-170 מיליארד שקל ועלייה משמעותית של כ-17.5% בהיקף האשראי לציבור. מנגד, רשם הבנק ירידה של כ-70% ברווח הנקי.

במקום הרביעי נמצא מזרחי-טפחות, עם היקף נכסים של 107 מיליארד שקל, לצד רווח נקי של 506 מיליון שקל ועלייה בהיקף האשראי. במקום החמישי נמצא הבנק הבינלאומי, עם היקף נכסים של כ-97 מיליארד שקל ועלייה של 18.3% - העלייה החדה ביותר מבין הבנקים הגדולים - בהיקף האשראי לציבור.

במקום השישי והשביעי ניתן לראות את בנק אגוד ובנק מרכנתיל דיסקונט, עם היקפי נכסים של 31 ו-20 מיליארד שקל, בהתאמה. מרכנתיל השיג רווח נקי של 138 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-75 מיליון שקל שמציג בנק אגוד.

במקום השמיני והתשיעי נמצאים בנק אוצר החייל ובנק יהב, המציגים היקפי נכסים של 13.2 ו-10.8 מיליארד שקל בהתאמה. בנק יהב מציג רווח נקי של 126 מיליון שקל, ובנק אוצר החייל מציג רווח נקי של 48.7 מיליון שקל.

את העשירייה סוגר בנק ירושלים, עם היקף נכסים של 9.2 מיליארד שקל ורווח נקי של 32.4 מיליון שקל.