יותר ויותר חברות מקבלות הערת "עסק חי" ועלולות להגיע לפשיטת-רגל

בוימלגרין, דורות, גמול, דיגל, דירקט קפיטל, אפיק הירדן - למה קיבלו אלה ואחרות את אות הקין, ומהן הסיבות לכך?

רק לפני כשנה הערת "עסק חי" נחשבה לחריגה בנוף החברות הציבוריות בבורסה. אולם ברוח התקופה הנוכחית, הערה זו הפכה לנפוצה יותר. כאשר רואי החשבון מצמידים לדו"חות החברה הערת "עסק חי", המשמעות היא כי קיים חשש שהחברה תיקלע לחדלות פירעון ולא תוכל להחזיר את החובות, ולמעשה מדובר בתמרור אזהרה לבעלי המניות והחוב שלה.

ישנם מספר אנשי עסקים בולטים שהחברות שבשליטתם זכו לכבוד המפוקפק הזה, ביניהם שעיה בוימלגרין, בעל השליטה בבוימלגרין קפיטל, ליאון רקנאטי, בעל השליטה בגמול, ומאיר שמיר, בעל השליטה בדיגל.

ברבעון החולף בולטות עם הערה שכזו בעיקר חברות נדל"ן, או חברות החשופות באופן משמעותי לתחום באמצעות חברות בנות. הרשימה שלפניכם כוללת את החברות שקיבלו היום לראשונה הערת "עסק חי". יחד עם זאת, נציין כי רואי החשבון הוסיפו לחברות רבות נוספות אזהרות בנוגע ליכולת החזר החוב, מבלי לקבוע באופן רשמי הערת "עסק חי", ולא נתפלא אם ברבעונים הקרובים גם הן יזכו לכבוד המפוקפק.

בוימלגרין קפיטל

לפני פחות משלוש שנים הגיע לשוק ההון שעיה בוימלגרין, ישראלי לשעבר שהתגורר בארה"ב. הוא פתח במסע אגרסיבי של רכישת חברות נדל"ן בבורסה בת"א בפרמיה גבוהה על מחיר השוק. הרכישה המרכזית שלו הייתה, כמובן, חברת אזורים שנרכשה לפי שווי של כ-1.95 מיליארד שקל, ולמרות שמניית אזורים צנחה ב-85% בשנה האחרונה לשווי של 380 מיליון שקל, בוימלגרין קפיטל בחרה שלא לרשום ירידת ערך בגין אחזקה עיקרית זאת.

חברת בוימלגרין ניצלה את כל מקורות המימון האפשריים ובראשם הבנקים ושוק ההון, עד שהגיעה לרמות מינוף אדירות, שהביאו את מחזיקי האג"ח לחשוש שמא לא יזכו לראות את כספם בחזרה.

חברת האחזקות סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 129.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 59.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. כמו כן נרשם גירעון של כ-34 מיליון שקל בהון העצמי לעומת מאזן של ענק של 8.3 מיליארד שקל, לחברה תזרים מזומנים שלילי של 193 מיליון שקל.

גיל טובול, מנכ"ל החברה, אמר היום ל"גלובס": "ההערה של רואי החשבון מתייחסת לספק שיהיה ב-2010, שבבסיסו עמדה שמרנית שנקטנו. אין חדש בדו"חות. הם נשענים על הדו"חות הקודמים, בהם ציינו שיש לנו גירעון בשנת 2010 והוא נובע מאי-הוודאות בשווקים, שלא מאפשר לנו לומר באופן מוחלט את המקור לפירעון התחייבויות".

גמול השקעות

חברת ההחזקות גמול, שבשליטת ליאון רקאנטי, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 179 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-21 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. חלק ניכר מההפסד הינו חשבונאי ונובע מהפרשות לירידת ערך של נדל"ן ושל נכסים פיננסיים.

ההון העצמי של החברה נשחק מתחילת השנה ב-54% ל-168 מיליון שקל, ותזרים המזומנים של החברה שלילי בהיקף של 42.6 מיליון שקל.

בנק הפועלים פרע לאחרונה באופן חד-צדדי הלוואה, לאחר שהחברה לא עמדה בתנאיה. החברה אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות (קובננטס) שנקבעו במסגרת הסכמים לנטילת הלוואות מבנקים, ופועלת לפריסת הלוואות וגיוס הון ממקורות חיצוניים ומימושים, אך נוכח המצב בשווקים אין וודאות שהתוכנית תצליח.

מנגד, נזכיר כי לפני מספר ימים הודיעה החברה על מכירת חלקה בבית דיור מוגן בנתניה (מג'יק פיוצ'ר). אם תצא העסקה לפועל צפוי רווח הון של כ-32 מיליון שקל.

דיגל

באתר האינטרנט של החברה מופיעה השורה הבאה: "בימים אלה נמצאת החברה בתנופת פיתוח מואצת בתחומי הבניה למגורים, בניית משרדים ומלונאות הן בארץ והן באירופה".

רואי החשבון של דיגל, שבשליטת מבטח שמיר של מאיר שמיר ויהודה לוי, דלויט ברייטמן אלמגור זהר, אמנם גולשים לפעמים באינטרנט, אך כשהם חותמים על דו"חות כספיים הם מעדיפים להסתמך יותר על מספרים. דיגל סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 7.5 מיליון שקל.

לחברה אין הכנסות של ממש, ותזרים המזומנים שלילי בהיקף של 21.6 מיליון שקל.

החברה אינה נוסכת תקווה רבה בקרב המשקיעים ומציינת בדו"חותיה כי אין בידיה מקורות נזילים מספיקים לפירעון ההתחייבויות הקרובות ב-1 ביוני 2009 בסך של 14 מיליון שקל בלבד. מלבד המרוץ אחר מזומנים בישראל, החברה פועלת גם למימוש נכסים ברומניה ובפרויקט נוף ציון.

דירקט קפיטל

חברת הנדל"ן שבשליטת משפחת פרשקובסקי, כבר הודיעה לפני מספר ימים, שקיים חשש כבד שלא תוכל לעמוד בהחזר החוב למחזיקי האג"ח בסוף החודש, כך שלא היו ציפיות גדולות מהדו"חות הכספיים.

לחברה גירעון בהון החוזר בהיקף של 95.2 מיליון שקל, והון עצמי בהיקף של כ-23 מיליון שקל. מנגד ישנן התחייבויות שוטפות של 131.5 מיליון שקל, והתחייבויות לזמן ארוך בהיקף של 606.6 מיליון שקל.

תזרים המזומנים של החברה ברבעון השלישי היה שלילי בהיקף של מיליון שקל. את הרבעון השלישי של השנה היא סיימה בהפסד של 33.7 מיליון שקל, כאשר עיקר ההפסד מיוחס לירידה בשווי של נכסים מניבים בגרמניה בהיקף של 24.7 מיליון שקל. כמו כן, החברה רכשה קרקעות בסרביה, הודו, לטביה וקזחסטן, אך כל הפרויקטים החדשים בהן מעורבת החברה מוקפאים.

גלובליקום טרייד

גלובליקום טרייד, לשעבר מילומור סחר, הנמצאת בשליטת אמנון סלע, עדיין לא דיווחה תוצאות לרבעון השלישי של השנה כמתחייב, אך פרסמה אמש אזהרת רווח. החברה ביקשה מרשות ניירות ערך ארכה להגשת הדו"ח בשל עיכוב בקבלת תוצאות מחברה בת ברומניה, אך נענתה בשלילה.

גלובליקום טרייד הודיעה כי התוצאות יכללו הפסדים משמעותיים, גירעון בהון העצמי והערת "עסק חי". מי שלא הופתעו מהודעת החברה הם מחזיקי האג"ח, שקיבלו הודעה ביום חמישי שעבר שלא יקבלו את תשלום האג"ח הקרוב, שהיה אמור להתקבל אתמול.

אפיק הירדן

חברת נדל"ן הקטנה, הנמצאת בשליטת יאיר ושלמה עיני, הודיעה בשבוע שעבר שלא תשלם בזמן את החוב למחזיקי האג"ח. החברה העוסקת בתחום הנדל"ן בישראל רומניה ופולין, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 28.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 33.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הפסדי הקבוצה נובעים בעיקר מהוצאות מימון גבוהות וממחיקות בתחום הנדל"ן.

אפיק הירדן הודיע כי בשלב זה אין לה את אמצעי המימון הנדרשים לכל פעילותה השוטפת במהלך השנה הקרובה, ולכן לא תעמוד בתשלומי האג"ח. לחברה התחייבויות שוטפות בהיקף של 198 מיליון שקל, והתחייבויות לזמן ארוך בהיקף של 270 מיליון שקל.

לגבי הפעילות ברומניה מציינת החברה, כי חלה האטה משמעותית במכירות הדירות בפרויקט, ולאחר תאריך המאזן חלה עצירה במכירות הדירות. גם בישראל צופה החברה כי ההאטה הכלכלית עשויה להשפיע על רווחיות הפעילות.

אורן השקעות

חברת הנדל"ן שנקראה בעבר נאות המגור ונמצאת בשליטת אילנית אוסטרוביצקי, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של כ-16 מיליון שקל, לעומת הפסד של 6.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לחברה נוצר גירעון של 3.4 מיליון שקל בהון העצמי, ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת שלילי בהיקף של 5.1 מיליון שקל.

בתחילת החודש שעבר הודיעה החברה שתתקשה לעמוד בתשלום למחזיקי האג"ח שלה, בשל השקעה בפיקדון מובנה, שאינה ניתנת למימוש. אתמול אמורה הייתה החברה לשלם למחזיקי האג"ח תשלומי קרן וריבית בסך של 16.7 מיליון שקל, אך שילמה באופן חלקי בלבד. החברה מתכוונת להציג בקרוב הסדר למחזיקי האג"ח באסיפה הקרובה.

דורות נכסים

חברת הנדל"ן, שבשליטת צבי דינשטיין, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 14.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות צנחו ב-79% ל-4.3 מיליון שקל.

לחברה תזרים מזומנים שלילי של 6.5 מיליון שקל והיא מסבירה שנקלעה לקשיים תזרימיים בחלק מהמדינות בהן היא פועלת. עקב כך הואטה באופן מהותי פעילותה בתחום הייזום, כאשר עיקר הצרות של החברה נובעות מהחשיפה למשבר הנדל"ן בבריטניה. לחברה גירעון בהון החוזר של 51.5 מיליון שקל. דורות פועלת בתחום הנדל"ן באנגליה, סלובקיה, הונגריה ופולין וחלק מהפרויקטים שלה נמצאים בקשיים. בחודש יולי מונו כונסי נכסים לשני נכסים של החברה באנגליה בגין אי-עמידה בתנאי הלוואה של 4.9 מיליון ליש"ט שנטלו מהבנק.

מלבד הבעיות הפיננסיות, רואי החשבון של החברה מפנים את הקוראים לסעיף 1-ט' המספר על חקירת רשות ניירות ערך כנגד מנהל העסקים הראשי של החברה ובעל השליטה בה, אך עמוד זה חסר משום מה בדו"חות הכספיים. וכאילו כל זה לא מספיק, נציין שבחודש אוקטובר הוגשו על ידי המנכ"ל לשעבר שתי תביעות משפטיות כנגד החברה.