השותף החדש של שרי אריסון? קרן יורק מגדילה את אחזקותיה בבנק הפועלים

לפני כולםהקרן מחזיקה ב-4% מהבנק ומעוניינת בשיעור אחזקה של 9.9% - המרבי המותר על-פי חוק ; פנתה לבנק ישראל בידיעת בעלת השליטה אריסון ; הקרן לא תמנה דירקטורים ; גורם בכיר בבנקים: "המהלך - הבעת אמון בבנק" ; פרשנות / סטלה קורין-ליבר: לאריסון זה כדאי

קרן יורק מעוניינת להגדיל אחזקותיה בבנק הפועלים ולהגיע לשיעור אחזקה של 9.9% - כך נודע ל"גלובס". יורק הגישה בקשה בכתב לפיקוח על הבנקים בבנק ישראל לקבלת פרה רולינג שיאפשר לה לרכוש את המניות. פגישה בין הצדדים אמורה להתקיים בהמשך השבוע.

יורק היא הבעלים של פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, שאותו רכשה מבנק לאומי. הקרן מחזיקה כיום ב-4% מבנק הפועלים שהוקצו לה במארס האחרון. 9.9% הוא שיעור האחזקה המרבי בבנק המותר על-פי החוק לגוף המחזיק גם בנכסים פיננסיים ופנסיוניים. נציג יורק בישראל הוא ג'רמי בלנק ולצדו יו"ר פסגות אריק שטיינברג. בכנס שערכה פסגות אתמול אמר שטיינברג כי "יורק מעוניינת להרחיב את פעילותה בישראל ובוחנת המשך השקעות בגופים פיננסיים".

לא תמנה דירקטורים

נודע כי פניית יורק לבנק ישראל נעשתה בידיעתה ועל דעתה של בעלת השליטה בבנק, שרי אריסון, ויו"ר הבנק דני דנקנר. גורם בכיר במערכת הבנקאית בישראל אמר ל"גלובס" כי "כוונת יורק לרכוש מניות בבנק הפועלים בייחוד בימים אלה היא הבעת אמון בבנק ובמערכת הפיננסית בישראל".

לאחר קבלת ההיתר מבנק ישראל תוכל יורק לעלות בהדרגה בשיעור אחזקותיה בבנק עד לשיעור של 9.9%. יורק אמנם יכולה לרכוש מניות בשוק ההון, אך לא מן הנמנע כי תעדיף לרכוש חלק מהמניות החופשיות שבידי אריסון. בנק ישראל הבהיר לא פעם כי הוא מעוניין שאריסון תכניס לבנק הפועלים גורם נוסף ולא תהיה בעלת שליטה בלעדית. הצורך בכך התחדד לאחר שאריסון רכשה את מניות אחיה הבכור מיקי באריסון אחזקות (23%) ונותרה בעלת שליטה יחידה.

מערכת היחסים בין בנק הפועלים ליורק טובה מאוד. העסקה במארס להקצאת 4% מהמניות נעשתה תוך 48 שעות וסוכמה בפגישה מהירה בין דנקנר לבלנק. יורק לא ביקשה אז למנות מטעמה דירקטורים לבנק והערכות כי גם לאחר הגדלת אחזקותיה לא תהיה מעוניינת בכך.

קרן יורק מנהלת ברחבי העולם נכסים בהיקף של 17 מיליארד דולר. פסגות נרכשה בנובמבר 2005 מבנק לאומי תמורת 1.28 מיליארד שקל.

600 מיליון שקל

תחת יורק קפצה פסגות מדרגה, רכשה מבנק הפועלים את קופת הגמל גדיש, התעצמה בקרנות הנאמנות וכיום היא בית ההשקעות הגדול בישראל ומנהלת 80 מיליארד שקל. מנכ"ל פסגות הוא רועי ורמוס. שווייה של פסגות מוערך ב-2 מיליארד שקל.

שווי השוק של המניות שבכוונת יורק לרכוש עומד על 600 מיליון שקל. מניית הפועלים צנחה מתחילת השנה ב-61% והבנק נסחר מתחת להונו העצמי במכפיל של 0.52. הקצאת המניות ליורק במארס האחרון נעשתה לפי 13.7 שקל וכיום נסחרת המניה בשער של 7.5 שקלים - כך שעל הנייר הפסידה יורק 325 מיליון שקל. *

גרף