גרסת המשך למשחק לילדים של נינטנדו מטילה על השחקנים להכין ארוחה לחג ההודיה - את התרנגול זה לא מצחיק

ארגון למען זכויות החיות יוצא במשחק חדש להכנת הודו ממולא, שמעורר גועל אבל גם מחשבה

Cooking Mama הוא משחק פשוט וקצת ילדותי למכשיר ה-DS הנייד של נינטנדו. במהלכו, השחקנים מבשלים ועליהם להכין עשרות מנות ברמות קושי שונות, ולבצע סדרה של פעולות מתוזמנות באמצעות מסך המגע של המכשיר. כמו למשל, לחתוך ירקות על-ידי ציור קווים מקבילים מעל הירקות, לערבב באמצעות תנועות סיבוביות ולהוסיף מרכיבים לסיר תוך לחיצה עליהם בקצב ובסדר הנדרשים.

למרות פשטותו, המשחק זכה להצלחה מרשימה ומכר מעל ל-1.5 מיליון עותקים ברחבי העולם. המשחק המקורי יצא בסוף 2006, הוא כבר הוליד סדרה שלמה של משחקי המשך ל-DS ול-Wii וגם חיקויים חינמיים למחשב האישי, הנשענים על אותה נוסחה: משחקונים קצרים ומשימות פשוטות של תנועה ותזמון, בהקשר של בישול.

ארגון PETA האמריקני (אנשים למען טיפול נאות בחיות), הנלחם למען זכויות בעלי-חיים וזוכה לתמיכה מסלבריטאים, החליט לרכוב על ההצלחה של המשחק, והוציא בשבוע שעבר גרסה משלו: Cooking Mama: Mama Kills Animals. זו גרסת פלאש חינמית מעוצבת היטב, שמטילה על השחקן להכין ארוחה מסורתית לחג ההודיה האמריקני - תרנגול הודו ממולא.

מי שייכנס למשחק החדש עשוי לחשוב שמדובר בעוד גרסה תמימה וחינמית, אבל מהר מאוד יגלה שהוא מתבקש למרוט לעוף המסכן את הנוצות (נוטפות הדם), למלוק את ראשו ולתחוב יד לתוך בטנו הקרועה על מנת לשלוף משם אבריים פנימיים מגעילים למראה.

ב-PETA השתדלו לעצב את המשחק כך שהוא יעורר קבס, והמסר ברור: אנחנו צוחקים קצת על המאמא, אבל אין שום דבר מצחיק בסבל הנגרם לתרנגולי הודו ולחיות אחרות אשר נשחטות לשם מאכל. "עם כל-כך הרבה אופציות צמחוניות מעולות, אין שום סיבה להפוך את גופתה של חיה מעונה למנה המרכזית של חד ההודיה", אמר ג'ואל ברטלט מ-PETA.

הגרסה של PETA ל-Cooking Mama מציגה גישה שעד היום הייתה נדירה למדי בתחום המשחקים: גישת ההלם. המשחק מכה בשחקנים מתחת לחגורה, כשהוא מציג פנים עליזות ומשעשעות, ואז חושף תמונות ומסרים מטרידים במטרה לגרום לזעזוע ולעורר דיון ומחשבה.

הגישה הזו נפוצה יותר בתחום האומנות, וניתן למצוא אותה מדי פעם גם בפרסום, בעיקר בנושאים שקשורים לבטיחות ולבריאות הציבור כגון נזק מעישון או תאונות דרכים. אך במשחקים, בתוקף היותם אמצעי תקשורת צעיר יחסית, זו תופעה נדירה, והיא נכנסת תחת המטריה של משחקים רציניים - משחקים שמטרתם העיקרית אינה דווקא לבדר אלא להעביר מסר, לחנך, ללמד, לאמן או לפרסם דבר מה.

ככל שמשחקי מחשב נכנסים לזרם המרכזי והופכים לאמצעי ביטוי לגיטימי ורבגוני, כך ילמדו יותר גופים כיצד להשתמש במשחקים כדי להעביר מסרים לקהל העצום שמשחק מדי יום. תרנגול ההודו של PETA נותן לנו טעימה מהעתיד של התחום הזה.