הערת "עסק חי" בדו"חות הרבעון של אמריס: הפסידה 58.7 מיליון דולר מתחילת השנה

פרסמה באיחור את התוצאות, מהן עולה כי לחברה גירעון בהון העצמי של 27.3 מיליון דולר, וגירעון בהון החוזר של 77.7 מיליון דולר ; ביצעה מחיקה של 52 מיליון דולר, כתוצאה מהפסד מירידת ערך של נכסי נפט ונדל"ן להשקעה

שבועיים לאחר שלוי קושניר, מנכ"ל, יו"ר ומבעלי השליטה באמריס , אמר למחזיקי האג"ח כי אין בידיו את מלוא הכסף להחזיר את החוב, החברה פרסמה באיחור את הדו"חות שלה, בתוספת הערת "עסק חי". אמריס צברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסדים של 58.7 מיליון דולר. זאת לעומת הפסד של 4.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה ביצעה מחיקה של 52 מיליון דולר, כתוצאה מהפסד מירידת ערך של נכסי נפט ונדל"ן להשקעה.

לאמריס גירעון בהון העצמי של 27.3 מיליון דולר, וגירעון בהון החוזר של 77.7 מיליון דולר, הכולל התחייבות לפירעון אג"ח א' בהיקף של 56.2 מיליון דולר. ההתחייבויות השוטפות שלה מסתכמות ב-139.6 מיליון דולר, וההתחייבויות לזמן ארוך ב-101.4 מיליון דולר. חוסר היכולת של החברה לגייס או למחזר אשראי מחמיר, על רקע מאבקי השליטה בה.

ביולי 2007 רכש ארקדי גאידמק 65% ממניות אמריס, תמורת 42.25 מיליון דולר. כעבור שנה מימשו לוי קושניר ובלרם צ'ינריי את האופציה שניתנה להם לחייב את גאידמק לרכוש מהם 25% נוספים בחברה, תמורת 22.7 מיליון דולר. המניות מופקדות אצל נאמן, הכסף עדיין לא התקבל ומתנהל סכסוך משפטי בין הצדדים. לגבי יתר המניות (65%) שהיו בידי גאידמק, חלקן הועבר לידי נאמן במסגרת סכסוך משפטי אחר, הכולל חובות למשפחת ויליגר.

אמריס פועלת בארבעה מגזרים: קמעונאות, סיטונאות, חיפושי נפט וגז ברוסיה ונדל"ן בארה"ב. הכנסות החברה דווקא זינקו ב-62% בתשעת החודשים הראשונים של השנה ל-942.4 מיליון דולר, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי צמח ב-48% ל-102.2 מיליון דולר. לאמריס תזרים מזומנים חיובי של 16 מיליון דולר. הפסדי החברה נוצרו מירידת ערך נכסי נפט ונדל"ן להשקעה, בהיקף של 51.7 מיליון דולר.

בתחום הנדל"ן, אמריס מעורבת בפרויקט סירקוז, הכולל ארבעה מבנים בצפון מדינת ניו-יורק. החברה רשמה הפרשה לירידת ערך של 33 מיליון דולר, בגין ירידת ערך של הנכסים בפרויקט: 628 חדרי מלון, אולמות כנסים, כ-21,000 מ"ר של שטחי מסחר ו-570 מקומות חנייה. פרויקט סירקוז מוערך ב-21.2 מיליון דולר, על-פי הערכת שווי עדכנית.

בעקבות עיכובים מתמשכים בתשלומים לספקים השונים, שביצעו את שיפוץ אחד הבניינים (בסך מצטבר של 3 מיליון דולר) פנו מספר ספקים להליך של רישום עיקול מכני על המבנה.

נכס נוסף של אמריס הוא חברת KaliningradNeft, שנרכשה מגאידמק בעסקת הקצאת מניות. אמריס רשמה בדו"חות הפרשה לירידת ערך בהיקף של 18.7 מיליון דולר, בגין הערכת שווי עדכנית שבוצעה לחברה. KaliningradNeft עוסקת בעיקר בהפקת דלקים ושמנים גולמיים בשדות נפט המצויים במחוז קלינינגרד, הסמוך לגבולה הצפוני של פולין עם רוסיה. שוויה מוערך כעת ב-11.94 מיליון דולר.

מטיס הפכה לשחקן משמעותי

השווי הכי מעניין מבין הנכסים של אמריס קשור לאחזקה העיקרית שלה - 61.6% ממניות פטרו-גרופ. מדובר בחברה ציבורית שבבעלותה רשת של חנויות נוחות ותחנות דלק בארה"ב, וכן פעילות של מכירת דלק לתחנות דלק.

מניית פטרו-גרופ צנחה ב-80% בשנה האחרונה, למחיר המשקף לה שווי שוק של 12 מיליון דולר בלבד. זאת למרות הכנסות של 930.4 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה, צמיחה של 61% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם הרווח הגולמי גדל ב-45%, והרווח התפעולי זינק ב-233% ל-17 מיליון דולר.

בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 4 מיליון דולר, לעומת רווח של 0.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, על רקע הוצאות מימון גבוהות במיוחד. לשווי של פטרו-גרופ משמעות רבה, שכן במסגרת הסדר האג"ח שהציעה אמריס, היא תמכור 48% ממניות פטרו-גרופ ותעניק את הכסף בתמורה להיפטר מיתר החוב.

חברת מטיס קפיטל, שהריחה דם בעקבות חדלות הפירעון המתקרבת, רכשה לפני מספר שבועות 48% מסדרת האג"ח של אמריס, ו-5.6% ממניות פטרו-גרופ. מטיס קפיטל הפכה לשחקן משמעותי מבין מחזיקי האג"ח של אמריס, והיא עשויה לשמוט מידיה את הנכס העיקרי שלה - פטרו-גרופ.

אמריס מתכוונת להציע בשבוע הבא הסדר נושים למוסדיים. בנוסף, היא חייבת כספים לגופים אחרים, כולל 10 מיליון דולר לפרפקט שוקי הון ו-5 מיליון דולר לבנק מזרחי-טפחות, הדורש פירעון מיידי של ההלוואה.