פרופ' מנואל טרכטנברג: "לא חינכנו את הציבור לאפשרות של ירידה בפנסיה שלו; יש לנו מחוייבות לפתור את חרדות הציבור"

בהתייחסו למאבק בין הצדדים ולאי-ההגעה להסכמה על רשת ביטחון עם משרד האוצר אמר ראש המועצה הכלכלית חברתית: "יש גורם שחושב שהתהליך צריך להיות שיתופי, אבל יש גורם שחושב שיש לפעול כל אחד לעצמו. פתאום נהיה לא לגיטימי לשאול שאלות ולראות חוות דעת של אחרים"

"ההבדלים בין גורמי המדיניות הם לא בהשקפה אלא בראיית התהליך" אמר היום (ה') פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המועצה הכלכלית חברתית ויועץ ראש הממשלה כשהוא מתייחס למחלוקת מול האוצר. טרכטנברג תוקף את האוצר על אי שיתוף אחרים בתהליכים, מבלי שהוא אומר כלל את המילה "האוצר". "יש גורם שחושב שהתהליך צריך להיות שיתופי" אמר, כשהוא מתייחס למשרד ראש הממשלה ולמועצה הכלכלית חברתית בראשה הוא עומד.

"אבל יש גורם", התייחס טרכטנברג למשרד האוצר שתקף אתמול בכנס את ההתנהלות של משרד ראש הממשלה, "שחושב שיש לפעול לעצמו, כל אחד לעצמו. כך אי אפשר להתמודד. פתאום נהיה לא לגיטימי לשאול שאלות ולראות חוות דעת של אחרים".

טרכטנברג דיבר במרכז הבינתחומי בהרצליה, בכנס מרכז קיסריה לשוק ההון . על המשבר העובר על המערכת הפנסיונית אמר: "המשבר תפס את מדינת ישראל בעיצומו של מהלך של הפגשת החיסכון הפנסיוני עם שוק ההון, כשמנגנוני האיזון טרם פותחו. בציבור יש תחושה קשה, 'איך פתאום ירדה לי הפנסיה. לא חשבו שזה בכלל יכול לקרות. אני חייב לציין כי התחושות הללו אכן במקום, כי לא חינכנו את הציבור לאפשרות של ירידה בפנסיה שלו. אנחנו מבינים את החרדות של הציבור, ויש לנו מחוייבות לפתור אותן".

טרכטנברג מתייחס לפריסת רשת הבטחון ולאלטרנטיבות הנידונות בימים אלה על ידי צוותים משותפים של משרד ראש הממשלה, בנק ישראל והאוצר. " יש לטפל בנפגעים. אכן, יש לזה עלויות, אך ניתן לבצע את זה. מי שמדבר על אי-אפשר, אומר לו דבר אחד: בהחלט אפשר. טכנית זה אפשר ומעשית זה אפשרי".

עם זאת, גם טרכטנברג וגם האוצר וגם שר האוצר רוני בר-און רואים עין בעין את המכשולים הפוליטיים המפריעים לתהליכים הכלכלים הנדרשים. "ראש הממשלה התפטר, הכנסת התפזרה, ותקציב המדינה לא אושר" אמר. "זהו מצב של ידיים קשורות אל מול סיטואציות שדורשות תגובה יום ביומו, שהרי המצב משתנה כל הזמן. וזה מצב בלתי נסבל. כך אי אפשר לנהל מדיניות ארוכת טווח הנדרשת בסיטואציה שכזו. גם בארצות הברית מתחלפות ממשלות, אבל שם זה קורה בצורה מסודרת, מדי ארבע שנים. לא כמו אצלנו. תארו לעצמכם מה היה קורה במצב שבו ארצות הברית היתה מתפקדת ללא נשיא למשך כמה חודשים עד בחירות. זה בלתי אפשרי".