שיף: במקום לשלוח את מנכ"ל משרד האוצר לדבר עם עובדי מס הכנסה הפותחים בשביתה - האוצר עומד מנגד, באפס מעשה"

נשיא לשכת רו"ח תקף את משרד האוצר בכנס החשבונאות השנתי של לשכת רו"ח ; מזה יותר משנה הוא מתריע שרשות המסים אינה מתפקדת בשל מחסור חמור בעובדים, בעיקר במפקחים

"תקציב המדינה מתבסס על עובדי מס הכנסה, אך האוצר, במקום לשלוח את מנכ"ל משרד האוצר לדבר עם עובדי מס הכנסה הפותחים בשביתה, עומד מנגד, באפס מעשה". כך תקף היום (ה') נשיא לשכת רו"ח, ראובן שיף, את משרד האוצר. שיף דיבר בכנס החשבונאות השנתי של לשכת רו"ח.

שיף ציין, כי מזה יותר משנה הוא מתריע שרשות המסים אינה מתפקדת בשל מחסור חמור בעובדים, בעיקר במפקחים. הוא אף הציע באחרונה לגייס מיידית כ-300 מפקחים. לדבריו, מפקחים אלה יוכלו להאיץ את הטיפול בתיקים "השוכבים כאבן שאין לה הופכין", ועלולים להתיישן בשל חוסר כוח אדם הדרוש כדי לטפל בהם. להערכתו, תוספת כוח אדם כזו יכולה לפתור את המימון החסר בתקציב המדינה.

שיף חזר על הצעתו להחזיר הון לישראל, של ישראלים המחזיקים בחו"ל נכסים בהיקף כולל של מיליארדי דולרים, באמצעות הסדרי מס. "הם אינם מביאים את הכסף הזה הביתה בשל חוסר הוודאות המיסויית ושיעורי המס הגבוהים אצלנו. לעומת זאת, ניתן יהיה לשכנע לא מעט מאותם אילי הון להחזיר את כספם ארצה, אם יובטח להם שיעור מס נמוך בלא כל סנקציות נוספות", אמר שיף. "יהיו שיטענו, שזהו מתן פרס לעברייני העבר ומתן עידוד לעברייני העתיד. יכול להיות. אבל מה עדיף במצב הנוכחי? שהכסף הזה ישכב במקלטי מס ושלא נראה אף פרוטה ממנו? אני מעריך, שמבצע להכשרת הון יביא ארצה סכומים משמעותיים מאוד. חלק מהכסף ייכנס במישרין לקופת המדינה כמס, וחלק ישמש להאצת הפעילות במשק, במיוחד כאשר קיים חשש הולך וגובר מפני מחנק אשראי".

עוד טען שיף, כי תוכניות רבות לא יוצאות לפועל בשל ביורוקרטיה חונקת. "יש שיאמרו שהנהלים הללו נחוצים כדי להבטיח שכספי הציבור יוצאו בצורה ראויה ויחולקו בצורה שוויונית. נכון, אבל אפשר להשיג את אותן מטרות חשובות גם אם הדיונים בוועדות התכנון ובמינהל מקרקעי ישראל לא יימשכו שנים על גבי שנים", אמר.

"לפעמים אין ברירה, ונוצרת שעת חירום בה חייבים להחליט מה עדיף: דקדקנות יתרה על כל קוצו של יו"ד או המהות והאינטרס הציבורי הכולל. אין ספק שאנו מצויים בשעת חירום כזו. ואני מדגיש: שמירה על כללי המינהל התקין ודאי וללא סייג. מחנק בירוקרטי מיותר לא ולא".