נתן חץ: "שהמשקיעים המוסדיים יפסיקו לספר סיפורים; הם לחצו על המנפיקים ודחפו לנו בכוח כסף כמו שמפטמים אווזים. שלא יאיימו עליי"

הדיון בעניין משבר האג"ח הקונצרניות שהתקיים במרכז קיסריה הפך לסוער ; פרופ' אמיר ברנע הסביר למה כולם אשמים

שוק איגרות החוב הקונצרניות הקורס עמד במרכז הדיון בכנס של מרכז קיסריה לשוק ההון, שהתקיים היום. את הדיון הנחה פרופ' אמיר ברנע שהחליט לפתוח בדברים קשים כלפי כל המעורבים בשוק.

"מי אשם במשבר בשוק האשראי החוץ בנקאי?", שאל ברנע. "אני לא קונה את ההסבר שהעולם אשם, ושאנחנו חלק מעולם גלובלי ושזה משבר שקורה אחת ל-100 שנה. אנחנו אשמים, כי גם משבר מהסוג הזה הוא חלק מניהול סיכונים".

ברנע מנה רשימה ארוכה של אשמים במשבר האג"ח הקונצרניות ולא חסך את ביקורתו מאף אחד מהגורמים המעורבים בשוק. "חברות הדירוג אשמות מכיוון שהן התחרו ביניהן על דירוגים טובים ועצמו עיניים לסיכונים. המנפיקים אשמים כי הם הנפיקו כאילו החוב שלהם הוא חלק מההון העצמי, וגם הגופים המוסדיים אשמים בכך שבל התחרות על תשואות הם עצמו עיניים לגבי הסיכונים. גם הפרופסורים אשמים וגם התקשורת אשמה כי הם לא התריעו לפני פרוץ המשבר על הבעיה המתהווה".

ברנע התייחס גם לאשמתם של הגופים הרגולטוריים. "ישנו משרד האוצר שראה את החוב הקונצרני גדל, ולא עשה הרבה. הגורם השני האשם הוא רשות ניירות ערך. השקיפות של התשקיפים היא דפוקה. אין התייחסות למינוף עתידי. עכשיו נזכרו להגיד משהו על הצורך במיחזור חוב. הרשות לא הייתה מוכנה - למרות העבודה היסודית בהנפקת מניות - לנושא של איגרות החוב".

מי שיצא להגנתה של רשות ניירות ערך היה דווקא נתן חץ, מנכ"ל חברת הנדל"ן אלוני חץ , שהשתתף בדיון על תקן המנפיק. "להגיד שכולם אשמים זו אמירה לא מדויקת. למה באף תשקיף בישראל רשות ני"ע לא מתעקשת על הפרסום שאחמדינג'אד יכול לירות טילים על ישראל? הרשות לא צריכה לדרוש בתשקיפים תשובות לאירועים בלתי סבירים, למרות שהם יכולים לקרות".

"הממשלה צריכה להתערב"

ברנע התייחס גם לתמחור איגרות החוב בשוק. "האם אנחנו נמצאים במצב של בועה? האם המחירים נקבעים בחסר כתוצאה מפאניקה של הציבור? לכאורה, כן. תראו את התשואות. איגרת חוב "AAA" נסחרת בתשואה של 1.5% מעל אג"ח ממשלתי. אג"ח "AA" בתשואה של 2.5% מעל ממשלתי. זו לא בעיית נזילות. האם קיים כאן כשל שוק?".

ברנע הסביר בהמשך דבריו כי לדעתו לא מדובר בכשל שוק. "יש לנו בעיה אקוטית של מיחזור, כשגם המינוף בארץ הוא לא סביר", אמר.

לדבריו, "המסקנות הן קודם כל, שהממשלה צריכה להתערב בשוק היום. צריך לשפר את מחלקות סיכוני האשראי בגופים המוסדיים. צריך לערב משקיעים מוסדיים בממשל התאגידי. צריך רגולציה למניעת ארביטראז' רגולטורי. השוק החוץ בנקאי צריך לשרת ביחד עם השוק הבנקאי את הסקטור העסקי".

את צדן של חברות המדרוג בדיון יצג גיל גזית, מנכ"ל מידרוג. לדבריו, "בלי שוק המימון החוץ בנקאי, מדינת ישראל לא הייתה מצליחה כמו שהיא מצליחה. הבנקים לא היו מסוגלים לתת את הסכומים שגייסו הגופים שהנפיקו". גזית הסביר את הצורך של חברות הדירוג לחתוך את הדירוגים של חברות הנדל"ן. "מבחינתנו, התשואות בהן נסחרות היום חברות הנדל"ן, מסווגות את כולן כאילו הן בחדלות פירעון, אבל להוריד להן את הדירוג לרמה של חדלות פירעון זה חטא".

גזית ניסה לנמק את השינוי בחמש דרגות בדירוג האג"ח של אפריקה ישראל אותו ביצעה מידרוג לפני מספר חודשים, שנה וחודשיים בלבד לאחר ההנפקה. "אם מישהו היה מסוגל לצפות את משבר הנדל"ן, אני מוריד בפניו את הכובע", אמר.

"הרגש והיצרים גוברים על השכל"

אריה שיינפלד, מנהל מערך האשראי בקבוצת מגדל , מנה את שני הגורמים המרכזיים שעודדו לדעתו את המשבר. "התשואה היומית בתיקים לחיסכון ארוך הטווח, ומודל השווי ההוגן ושערי ריבית. אנחנו בעד ניוד ושקיפות, אבל לא משיגים אותם עם תשואה יומית, שמובילה רק למלחמה בין המנהלים המוסדיים.

"מכוונים את כל העוסקים במלאכה למאבק הזה. שווי הוגן זו קופסה שחורה שעד היום אנחנו לא יודעים להסביר. בשעה זו נמחקים מאות מיליוני שקלים בגלל הערכת השווי של הנכסים הללו. זה מלבה את המשבר ורק מייצר חוסר יכולת ורצון לתת עוד אשראי".

גם נתן חץ התייחס למירוץ התשואות ולהשלכותיו על משווקי ההשקעות, "מצעד התשואות של קופות הגמל וקרנות הפנסיה הוא מצעד של אנשי מכירות. כשצריכים לנהל כסף ארוך טווח ומנהלים אותו לפי תשואה חודשית זה כשל שוק מוחלט. לכולנו רגש, יצרים ושכל. בסוף השניים הראשונים גוברים על האחרון", אמר.

חץ סיים את דבריו במתקפה על המשקיעים המוסדיים, ובמיוחד על יעל אנדורן, מנכ"ל קרנות הפנסיה הוותיקות, בהתייחס למכתבים שאלה שלחו בימים האחרונים למערכות העיתונים, ובהם איומים כי לא ילוו בעתיד כסף לחברות שלא יחזירו את חובם הנוכחי.

"שהמשקיעים המוסדיים יפסיקו לספר סיפורים", אמר חץ. "הם לחצו על המנפיקים. דחפו להם כסף כמו שמפטמים אווזים. דחפו את הכסף בכוח. אני מדבר מניסיוני האישי. שלא יבואו בדמעות שליש ושלא יאיימו עליי בעיתונים שלא ילוו לי. הגברת יעל אנדורן איימה שהיא לא תלווה לי בפעם הבאה. מתי היא הלוותה לי בכלל? היא קנתה את האג"ח שלי בשוק לפני 3 חודשים, אבל בהנפקה היא לא קנתה. אנחנו נעמוד בחוב שלנו עד השקל האחרון", הוא הבטיח לקהל.