יו"ר הפד' קורא לממשל לרכוש משכנתאות מבעלי הבתים המעוקלים ולעזור במימון חוזר של ההלוואות

זאת מאחר שהמגזר הפרטי לא מצליח להתמודד עם המשבר בכוחות עצמו ; ברננקי טוען כי יש לתת מענה לכשל השוק הנוכחי שבמסגרתו מלווים אינם בוחרים לשנות את תנאי המשכנתאות גם במקרים שהדבר כדאי להם מבחינה כלכלית

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אמר היום (ה') כי על הממשל בארה"ב להגביר את המאמצים למניעת עיקולי בתים, זאת מאחר שהמגזר הפרטי לא מצליח להתמודד עם המשבר בכוחות עצמו. בנאום שנשא ברננקי בכנס של הבנק הפדרלי שנערך בוושינגטון הציג ארבע אפשרויות להשגת המטרה, ביניהן גם רכישת משכנתאות שלווים לא הצליחו לפרוע והגברת התמריצים למימון חוזר של הלוואות.

"חולשה בשוק הדיור הוכחה כגורם רציני להאטה בפעילות הכלכלית הכוללת. צעדים שייצבו את שוק הדיור יעזרו לייצוב הכלכלה כולה".

ברננקי טוען כי יש לתת מענה לכשל השוק הנוכחי שבמסגרתו מלווים אינם בוחרים לשנות את תנאי המשכנתאות גם במקרים שהדבר כדאי להם מבחינה כלכלית. ברננקי ציין כי כל הצעדים למניעת עיקולי בתים ידרשו להוצאות מצד הממשל, ובכך שב ואמר כי הבנק המרכזי לבדו אינו מסוגל לתמוך בצמיחת הכלכלה באמצעות הורדת הריבית והלוואות חירום.

מספר הלווים שנגדם החלו הליכים לעיקול בתיהם צפוי להסתכם השנה ב-2.25 מיליון. יותר מפי שניים ביחס למספרם לפני המשבר הפיננסי, ציין ברננקי, והוסיף כי על פי ההערכות הנוכחיות, סכום המשכנתאות של עד 20% מהלווים עולה כיום על שווי נכסיהם.

נציין כי הריבית על המשכנתאות בארה"ב נמצאת כיום ברמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר, בזכות הצעדים שבהם נקט הפד' להגברת הנזילות בשוק המשכנתאות. הריבית על המשכנתאות ל-30 שנה, הנחשבת למקבילה לחישוב המשכנתא הסטנדרטית בארה"ב, נפלה בשבוע האחרון ל-5.53% לעומת 5.97% בשבוע הקודם, כך על פי נתוני סוכנות מימון המשכנתאות שהולאמה, פרדי מאק.

הנפילה שנרשמה לאחרונה בשיעורי הריבית הביאה לזינוק של כ-150% במספר הבקשות למשכנתאות בשבוע שעבר, זאת הודות לזינוק של כמעט 300% בבקשות למימון חוזר של משכנתאות, כך על פי נתוני האיגוד של הבנקים למשכנתאות בארה"ב.