S&P מעלות ומידרוג חותכות את דירוג האשראי לאולימפיה ולנאנט

ב-S&P מעלות מדרגים "-BBB" את אגרות החוב של השתיים - דירוג ההשקעה הנמוך ביותר ; הסיבות: השפעת ירידת שוויה של נאנט והשווקים במזרח אירופה בהן היא פעילה

חברת דירוג האשראי מידרוג חתכה את דירוג כושר הפירעון של אולימפיה נדל"ן מ-"A3" ל-"Baa2", כלומר הפחתה של 2 דירוגים. הדירוג הנוכחי הוא השביעי מלמעלה בסולם דירוגי ההשקעה של החברה והרביעי מלמטה. בנוסף, הציבה מדרוג אופק שלילי לחברה. בחברת הדירוג המתחרה S&P מעלות אף הרחיקו לכת והורידו את הדירוג ל-"-BBB" מ-"-A" - כלומר לדרגת ההשקעה הנמוכה ביותר. "הצורך בהחזר חוב בסכומים מהותיים עשוי ליצור מצוקת נזילות בחברה", אומרים שם.

הורדת הדירוג נובעת מחשיפת פעילות החברה לשווקים שנפגעו מהמשבר הכלכלי העולמי - הונגריה, אוקראינה ופולין. החשיפה מתבטאת בהאטת הפעילות של נאנט נדל"ן, אותה היא מחזיקה ב-30% ושל אולימפיה יורו (45%). השתיים הקפיאו פרוייקטים ושינו את מועדי ההתקדמות באחרים.

באשר לנאנט , כיוון שמדובר בחברה ציבורית ששוייה ירד בבורסה המשנית בלונדון (ה-AIM), היא פוגעת בגמישות הפיננסית של אלימפיה שכן מניותיה משועבדות לטובת הלוואה מבנק לאומי. אם אולימפיה תכיר במחיקת ערך כלשהיא של נאנט, הדבר יביא לפגיעה בהון העצמי של אולימפיה. שערה של נאנט נדל"ן בלונדון צנח ב-69.7% מתחילת 2008.

בעלת השליטה באולימפיה היא ישראלום נכסים (27.4%) של שולם פישר ומת'יו ברונפמן. אולימפיה נדל"ן נסחרת בבורסה לפי שווי-שוק כולל של 65.3 מיליון שקל והונה העצמי 559.6 מיליון שקל. המניה איבדה 87.4% מערכה מתחילת השנה. S&P מעלות הורידה את הדירוג לסדרה ב' של אגרות החוב שלה אשר נסחרות בבורסה בת"א בתשואה שנתית לפידיון נטו של 11%. הדירוג ירד ל-"BBB" מ-"A" (כלומר, 3 דרגות) ונותר על אופק שלילי. בין הסיבות אותן מציינת S&P מעלות, ניתן למנות את הורדת הדירוג של S&P העולמית למדינות במזרח אירופה בהן פועלת החברה.

לאולימיפיה נדל"ן 3 סדרות אג"ח בערך נקוב של 364.7 מיליון שקל, מתוכן שתיים - סדרות ב' ו-ג' - סחירות. שווי השוק של השתיים מסתכם ב-131.9 מיליון שקל, 36.2% בלבד מערכן הנקוב. הסדרות הללו צמודות למדד המחירים לצרכן ונושאות ריבית קבועה בשיעור 5.7% ו-5.9%, אך נסחרות בתשואה שנתית נטו לפידיון של 55.9% ו-59.9%. המח"מ שלהן (משך החיים הממוצע להחזר ההשקעה מפרעונות הקרן והריבית) עומד על 1.58 ו-2.54 שנים נטו.

אולימפיהאולימפיה