בואו לא ניתמם, כולנו

הפחתת שכר בכירים היא אקט יחצ"ני ולא מהלך מסייע - עמוס שפירא וסלקום כדוגמה

נתחיל בדבר שבח:

מנכ"ל חברה ציבורית המקצץ משכרו, ולא משנה כרגע באיזה שיעור ולאיזו תקופה, עושה מעשה ראוי, במיוחד אם הוא ננקט בשעת משבר כדוגמת הנוכחי. עם זאת, כשמדובר במנכ"ל שעשה ועושה לביתו גם באמצעות מרכיבי תגמול אחרים (בעיקר מבוססי אקוויטי למיניהם), הורדת השכר היא אקט סמלי ואף יחצ"ני יותר מאשר מהלך שיפגע משמעותית בכיסו, או לחילופין יסייע לחברה להקטין את הוצאות שכר מנהליה.

קחו כדוגמה את עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, שנסחרת בשוק ההון האמריקני לפי שווי בסך2.1 מיליארד דולר. שפירא, שמוביל את סלקום במשך יותר משלוש שנים, הודיע בשבוע שעבר כי החליט לקצץ 10% משכרו החודשי ברוטו. חברי הנהלה אחרים בחברה הצטרפו למהלך והתנדבו לקצץ 8% משכרם. כל המקצצים התייחסו בהתחייבותם לקיצוץ למשך שנה אחת, בתור התחלה.

שפירא מקבל שכר ברוטו חודשי בסך 120 אלף שקל. מדובר לפיכך בהפחתה בסך 12 אלף שקל - אמנם סכום מכובד, אך כזה שמחוויר לעומת הקופון ששפירא גזר לעצמו ממכירת מניות שביצע לאחרונה.

לפי הודעה שפרסמה סלקום לפני כשלושה שבועות, קבוצה של עובדים ומנהלים בכירים, ביניהם שפירא והיו"ר, עמי אראל, מכרו למוסד פיננסי 785,534 מניות סלקום שבהן החזיקו.

לדברי סלקום, מדובר במניות שהוקצו לעובדים במסגרת מימוש אופציות מתוכנית האופציות של החברה בשנת 2006, ולכן מדובר באופציות הנושאות מחיר מימוש בשווי 12.6 דולר.

במסגרת אותה תוכנית העניקה סלקום לעובדים ומנהלים 2.4 מיליון אופציות בקירוב, 450 אלף מתוכן לשפירא ואראל, כל אחד בנפרד.

סלקום , שבניגוד למניות ישראליות אחרות לא התרסקה לקרשים בחודשים האחרונים, נסחרה ביום ההודעה על המכירה סביב 25 דולר, ולכן מכירת המניות לעיל מגלמת הטבה כוללת בשווי של כמעט עשרה מיליון דולר. חלקו של שפירא במכירה אינו ידוע, אך על בסיס חלקו בהקצאה האמורה, ניתן להעריך כי במכירה זו שלשל לכיסו עד שני מיליון דולר, ונותר עם אופציות המגלמות הטבה בשווי מספר מיליוני דולרים נוספים.

וכאן אנו חוזרים לביקורת השלילית. שפירא ראוי גם ראוי ליהנות ממרכיב אקוויטי בעלות שכרו (ותוצאותיה הכספיות של סלקום, כמו גם ביצועי המניה הם הוכחה לכך), אך כשהוא נהנה מהטבות של מיליוני שקלים, קיצוץ של 12 אלף בשכרו החודשי (144 אלף שקל בחישוב שנתי) הוא סמלי, ותו לא.