יו"ר רשות ני"ע: "160 מיליארד שקל מתוך אשראי חוץ-בנקאי של 350 מיליארד שקל יכולים לצאת מהשוק בכל רגע על-ידי החוסכים"

זוהר גושן: "ישנו כשל שוק מהותי בתחום האג"ח הקונצרני, כשמאות חברות נסחרות כאג"ח זבל" ; "הממשלה חייבת לטפל הן בבעיית האשראי הבנקאי והן החוץ-בנקאי"

בכנס בנושא המשבר הכלכלי שנערך הבוקר (ב') בגני התערוכה אמר פרופ' זוהר גושן, יו"ר רשות ני"ע, בפאנל בנושא מערכת הבנקים העולמית במשבר האשראי: "הבעיה המרכזית בארה"ב היא אובדן השקיפות של חברות ובנקים בארה"ב שהובילה לאובדן האמון בין הבנקים, דבר שגרם לעלייה חדה בריבית בין הבנקים. אובדן האמון במערכת הפיננסית פגעה אנושות גם במערכת הריאלית. AIG, בר סטרנס וליהמן ברדרס לא הזהירו שבועות ספורים לפני הקריסה על מצבן החמור של החברות".

גושן ציין כי בתוך כל המאזנים של החברות הפיננסיות בארה"ב מסתתרים כ-58 טריליון דולר שמושקעים בניירות CDS.

"הרפורמה בשוק ההון בישראל גרמה למחצית מהאשראי, כ-350 מיליארד שקל מגיעים מאשראי חוץ בנקאי לעומת 350 מיליארד שקל שנותנים הבנקים. 160 מיליארד שקל מתוך אשראי חוץ בנקאי של 350 מיליארד שקל יכולים לצאת מהשוק בכל רגע על ידי החוסכים", ציין גושן.

יו"ר רשות ני"ע הוסיף: "בתחום האג"ח הקונצרני קיים כשל שוק כשמאות חברות נסחרות בתשואה של אג"ח זבל. כששוק ההון התייבש, ב-2009 וב-2010 צריכים להתמחזר כ-25 מיליארד שקל בכל שנה. שוק ההון צריך לספק כ-6 מיליארד שקל בשנה, דבר שלא קורה. יש לנקוט בפעולות שיעודדו גופים מוסדיים לא "לשבת על הכסף" ולהזרים אשראי לשוק ההון.

"המשבר באשראי החוץ בנקאי משליך על הבנקים שגם הם מתקשים לתת יותר אשראי ומכאן יש סיכון לקיפאון במשק. הממשלה צריכה לטפל בבעיה הן באשראי הבנקאי והן באשראי החוץ בנקאי".