אקירוב: "לא ייתכן שילדים בני 20 יחליטו החלטות לגבי דירוג של חברות"

יצחק תשובה: "המפנה במשבר יתרחש ב-2009" ; חיים כצמן: "ישנו כשל שוק חמור במחיר מניות הנדל"ן"

"אנשים יעדיפו להשקיע במקום לשים את הכסף בבנק ולראות שם תשואה שלילית בגלל הורדת הריביות החדה במדינות המערב" - כך אמר יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , בכנס בנושא המשבר הכלכלי שנערך הבוקר (ב') בגני-התערוכה בתל-אביב.

תשובה הוסיף כי "המפנה במשבר יתרחש בשנת 2009.

תשובה ציין כי המטוס הפרטי שלו הוא מטוס פרטי שמשרת אותו ככלי עבודה והאו אינו מטוס של החברה הציבורית. עוד ציין תשובה כי הוא משקיע בקבוצת דלק כ-10 שנים בהן לא משך משכורת, או הטבות כלשהן מהחברה.

החברות שבבעלותי מנוהלות על ידי אנשים מוכשרים שעושים את המקסימום בכדי שהמשקיעים בחברות ירוו נחת.

חיים כצמן, יו"ר גזית גלוב , אמר: "התאוששות של השוק אם תהיה - תהיה לרמות של שנת 2002, ב-2006 ו-2007 תימחרו בחסר חוב ומחירי המניות היו גבוהים מעל לכל פרופרוציה".

עם זאת, כצמן אמר כי "ישנו כשל שוק חמור במחיר מניות הנדל"ן, אמנם היתה ירידה במחירי הנדל"ן אך לא ירידה כה חדה כמו שירדו מחירי המניות שמתומחרות כיום בחסר, אנחנו ביצענו רכישות חוזרות של מניות של החברות הבנות שלנו בגלל שאנחנו מזהים הזדמנות".

נתן חץ, בעל השליטה באלוני חץ , אמר כי "העסק שלנו הוא נדל"ן מניב לטווח ארוך, הציעו לנו למכור את הנכסים, להישאר עם מזומן ולהיכנס בחזרה בתקופה רגועה יותר, ההצעה הזו היא לא ריאלית, אנחנו חברות שפועלות לטווח ארוך ואין באפשרות אף חברת נדל"ן גדולה להיפטר מכל נכסיה בטווח זמן קצר".

נתן חץ, הוסיף ואמר כי המערכת כולה נמצאת היום במים סוערים, אך יש שיתוף פעולה מאוד פורה בין הגורמים בשוק ההון. מחנק האשראי משול למצב שבו מכונית נוסעת ללא שמן. בשוק הנדל"ן עוד ניתן לראות מעט אשראי שניתן לעסקים, המשבר פוגע יותר בענפים אחרים.

חץ ציין כי הבנקים מתעניינים היום יותר בבטוחה והערבות להלוואות ופחות בעסק עצמו, מניית אקוויטי 1 נסחרה לפני כמה חודשים ב-20 דולר למניה, ירדה ל-10 דולר למניה וחזרה ביום שישי ל-18.5 דולר למניה, אי אפשר לסמוך על מניות כעל ערבות להלוואה, כדירקטור בחברה לא ראיתי שום שינוי בתזרים המזומנים או בלקוחות של החברה בתקופה זו.

ישי דוידי, מנכ"ל קרן פימי, אמר כי הוא מעריך לגבי 2009 כי לא תהיינה חברות שיציגו צמיחה ריאלית. הדבר ידרוש התייעלות של חברות שתכלול פיטורים, הורדות שכר שהן מבורכות ומיזוג פעילויות. הנחות העבודה לשנה הקרובה הן הנחות העבודה הקשות ביותר שאני זוכר ב-12 השנים הקרובות. יש כעת הרבה הזדמנויות רבות חריגות לטובה. לעומת זאת, אי הבהירות היא גבוהה ולכן נבצע השקעות זהירות ומדודות, נשקיע בחברות שאנחנו מכירים את עסקיהן.

אלפרד אקירוב, יו"ר אלרוב אמר: "חברות ציבוריות קיבלו אשראי 3 פעמים: פעם כנגד הנכסים, פעם כנגד המניות ופעם נוספת ללא ערבויות בשוק החופשי - זו אחת מהסיבות למשבר האשראי". והוסיף: "החברות שלי נמצאות במצב טוב, אני גייסתי מאות מיליוני שקלים לעומת חברות אחרות שגייסו מיליארדים". אני בטוח שרוב החברות יצאו בהצלחה מהמשבר אם יגיעו איתן להסדר אשראי נוחים ויצליחו להחזיר את החוב שלהן. כל אלה שיישארו ויצאו מהמשבר ייצאו מחוזקים וגדולים יותר מהמשבר, אני חושב שיציאה אמיתית מהמשבר תהיה לפחות תוך כ-7 שנים. הבונוסים במגזר הפיננסי צריכים להיות בטווחים ארוכים של שנים ולטווח ארוך.

אקירוב הדגיש כי "הדרך היחידה ליציאה מהמשבר תהיה בזכות החזר חובות של חברות במשק. לא ייתכן שחברה מקבלת בשנה שעברה דירוג של "AAA" ושנה אחר כך דירוג "B". חסר בארץ ידע בתחום הדירוג והוא צריך להיות מקצועי יותר, לא ייתכן שילדים בני 20 יחליטו החלטות לגבי דירוג של חברות".