משרד התשתיות הנחה את משרדו להבטיח כי טעינת הרכב החשמלי תתבצע בעתיד "בצורה מבוקרת ומנוהלת"

ההנחיות מבוססות על סקר שערכה חברת החשמל ; מקורות בענף: מדובר בסלילת הדרך בפני המונופולים העתידיים בתחום טעינת הרכב

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר נפגש היום עם מנכ"ל חברת "Better Place ישראל", משה קפלינסקי ועם מ"מ מינהל החשמל במשרד התשתיות, יורם רונדשטיין . הנוכחים דנו בהשפעת פרויקט הרכב החשמלי משק החשמל בהתבסס על סקר היתכנות לפרויקט הרכב החשמלי שבוצע ע"י חברת החשמל בהזמנת "בטר פלייס" ולפי דרישת משרד התשתיות הלאומיות.

הסקר בחן את השפעות המיזם לאורך ציר הזמן (בשנים 2011, 2015 ו-2020) בתרחישי טעינה שונים וביניהם התנהגות צרכנית אקראית, שבה אין גורם מרכזי ששולט על תזמון הטעינה וכל אחד מטעין את הרכב באופן אקראי; תרחיש של טעינה לא מנוהלת אבל רציונלית, שבה בעלי הרכב מתאימים את עצמם לשעות שבהן יש תעריפים מוזלים; ותרחיש לטעינה אופטימאלית, שבה קיימת לכלי רכב טעינה מפוקחת המביאה בחשבון הן את מצב המצבר, הן את מרחק הנסיעה הצפוי של הרכב עד לנקודת הטעינה הבאה והן את מצב מערכת החשמל.

מהסקר של חברת החשמל עולה כי בתרחיש הראשון תידרש עד שנת 2020 הקמה של מקורות כוח לייצור 2,345 מגווט נוספים: בתרחיש השני תידרש הקמה של 1,770 מגווט ואילו בתרחיש השלישי לא תידרש הקמת תשתיות כלשהן לייצור וניתן יהיה להשתמש במקורות הקיימים. שר התשתיות הלאומיות אמר כי יש חשיבות רבה לפרויקט הרכב החשמלי לאיכות החיים של תושבי ישראל, ולהפחתת תלותה של ישראל בדלקים.

השר הנחה כי במהלך השבועות הקרובים תושלם עבודת מטה במשרד שתקדם את שינויי החקיקה הנדרשים בחוק משק החשמל ותבטיח כי טעינת רכבים חשמליים, בין אם על ידי החברה המציגה ובין אם על ידי חברה אחרת, תיעשה "בצורה בטוחה מבוקרת ומנוהלת".
לדבריו, "אם פרויקט הרכב החשמלי יבוסס על טעינה מנוהלת הוא יוכל לתרום להקלת העומס על מערכת החשמל, ולא יצריך השקעות משמעותיות במשק החשמל".

יצוין כי הנחיית השר סוללת, למעשה, את הדרך בפני המודל של "בטר פלייס", שבו קיימת טעינה מפוקחת של כלי הרכב, ועלולה להוות בעתיד חסם בפני יזמים, שירצו לייבא ארצה מכוניות חשמליות ולשווק אותן באופן מבלי להקים תשתית נפרדת משלהם.

הנחיית שר התשתיות עשויה למנוע בעתיד את האפשרות לרכוש או לייבא רכב חשמלי באופן עצמאי ולהטעין אותו משקע החשמל הביתי או בשקע 220V מזדמן , כפי שמקובל כיום בשוק הרכב החשמלי בעולם.

מקור בענף אמר בתגובה לגלובס כי "החלטת משרד התשתיות סוללת למעשה את התשתית למונופולים עתידיים בתחום טעינת החשמל. היא תאלץ למעשה יבואנים ולקוחות של רכב חשמלי לפתח תלות בספקי תשתית טעינה, להתקין את תוכנות הניהול שלהם בכלי הרכב ולשלם להם קופון. מוזר הדבר, שמשרד התשתיות מקבל כזאת החלטה על סמך סקר של חברת החשמל, שכבר הודיעה כי היא מתכוונת להיות שותפה עסקית של בטר פלייס"