בית ההשקעות גילאון מפסיק את פעילות המסחר היומית שלו ומפטר את עובדיו; הדר וגייזלר ישמשו כיועצים לפעילות הנוסטרו

במקביל, גילאון עוברת לידיו של ירון ייני - שמיר וגייזלר יפרשו מתפקידם כמנכ"לים משותפים

ועדת הביקורת והדירקטוריון של חברת גילאון הגיעו להחלטות הבאות בדבר אופן פעילותה של החברה. ההחלטות נכנסו לתוקף מיום ה-1 בדצמבר.

פעילות המסחר היומי, באמצעות סוחרים בחשבונות של החברה תיפסק, וכל נותני השירותים לחברה הפועלים בתחום המסחר בני"ע יחדלו להעניק לחברה שירותים. מאידך החברה תמשיך בפעילותה העיקרית, היינו, ניהול תיקי נוסטרו של החברה וזאת בליווי חברת הייעוץ אפ.גי.אל.ווי השקעות שבבעלותם של הדר שמיר ומנשה גייזלר (אשר סיימו את כהונתם כמנכ"לים משותפים של גילאון ב-9 בדצמבר, בסמוך להסכם הייעוץ) ובעלי מניות אחרים שאינם קשורים לבעל השליטה בחברה.

בתמורה לשירותי הייעוץ, תשלם גילאון לחברת הייעוץ סך של 750 דולר לחודש. תקופת הסכם הייעוץ הינה 25 חודשים, החל מה-1 בדצמבר. מה-1 בדצמבר 2008 ועד ה-31 בדצמבר 2009 תיהיה גילאון זכאית לתשלום בשיעור של 5% מחלקה של חברת הייעוץ מתמורת המסחר בני"ע. חלקה של חברת הייעוץ הינה רווחי הסוחרים בחשבונות המנוהלים על ידיהם בניכוי עמלת הסוחרים. יובהר כי גילאון תיהיה זכאית לתשלום כאמור רק עבור חלקה של חברת הייעוץ שיתקבל מסוחרים אשר הועסקו בחברה עד לכניסתו לתוקף של הסכם שירותי הייעוץ ואשר המשיכו את עבודתם בחברת הייעוץ, ולא בגין סוחרים חדשים שיועסקו בחברת הייעוץ.

חברת הייעוץ תשכור, בשכירות משנה את כל שטח המשרדים המשמשים את החברה כיום באותם התנאים בהם שוכרת החברה את המשרדים מבעלי הנכס. משרדי החברה יועתקו למשרדיה של חברת אפסווינג שהיא בעלת השליטה בחברה. ירון ייני, בעל השליטה בחברה המכהן כדירקטור, ימונה לתפקיד מנכ"ל החברה, ולא יהיה זכאי לתשלום בגין כהונתו כמנכ"ל עד שתאושר ההתקשרות בינו לבין החברה כדין.

עובדי גילאון יפוטרו ויקבלו את הסכומים להם הם זכאים על פי דין.

הנימוקים שהעלו חברי ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה לאישור ההתקשרויות והפעולות שפורטו לעיל היו: השינוי יביא לחיסכון משמעותי בהוצאותיה של החברה. נציין כי עזיבתם של שמיר וגייזלר את תפקיד המנכ"לים המשותפים תחסוך לחברה גם את עלות שכרם, שנחשבה לגבוהה עבור חברה בסדר הגודל של גילאון - 3 מיליון שקל בשנה עבור השניים. הנימוק השני היה כי פעילות המסחר היומי הטומנת בחובה סיכונים משמעותיים - תופסק, ומאידך פעילותה העיקרית של החברה הינו השקעה באמצעות תיקי נוסטרו - אשר תמשך בליווי חברת הייעוץ.

פעילות הנוסטרו הסבה לגילאון הפסדים כואבים, שהסתכמו ב-45 מיליון שקל מתחילת השנה. ההון העצמי של החברה עמד על כ-16 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי, אך לאחר תום הרבעון דיווחה החברה על הפסדי הנוסטרו נוספים של 28 מיליון שקל וציינה כי הדירקטוריון מעריך שאלו יובילו אותה לגרעון בהון של כ-8 מיליון שקל. ייני, עם זאת, נותר אופטימי וסבור כי "בתקופה זו יש הרבה הזדמנויות שברצוננו לנצל, ולכן נמשיך במימושים של תיק הנוסטרו".

גילאון עברה לא מעט תהפוכות לאחרונה. לפני כחודש שמיר וגייזלר נחקרו על ידי חוקרי הרשות לני"ע, בין היתר בחשד לעבירות של מידע פנים. בין הנחקרים היה גם ארקדי גאידמק, בעל השליטה בחברה עד לא מזמן. גאידמק איבד את השליטה בגילאון כשבסוף ספטמבר מימשו האחים ויליגר את האופציה שהייתה להם לרכישת השליטה, כנגד הלוואה של 76 מיליון שקל שנתנו לגאידמק. בתחילת נובמבר מכרו האחים ויליגר את אחזקותיהם לידי די רום, שלד בורסאי שבשליטתו של ייני, ב-7.2 מיליון שקל.