התשואות על הקרנות הכספיות בארה"ב עלולות ליפול מתחת ל-0% אם הריבית במשק תרד בשבוע הבא

זאת מאחר שהתשואה על אותן אגרות תהיה נמוכה מכדי לכסות את עלויות הניהול הנגבות ע"י הקרנות ; מצב א-נומלי זה יוביל לכך שהמשקיעים יחויבו על השקעתם בקרנות במקום להזדכות על-ידיהן

משקיעים בקרנות כספיות המתרכזות בהשקעה באיגרות חוב ממשלתיות צפויים למעשה להפסיד כסף על השקעתם זו לראשונה במידה ויוריד הפד' את הריבית במשק בשבוע הבא ב-0.5% ל-0.5% כפי שמאותתים החוזים על הריביות וכפי שמעריכים האנליסטים בוול סטריט. וזאת מאחר והתשואה על אותן איגרות תיהיה נמוכה מכדי לכסות את עלויות הניהול הנגבות על ידי הקרנות.

התשואה הממוצעת ל-7 ימים של הקרנות כספיות מוסדיות המשקיעות באג"ח ממשלתיות בלבד ב- בדצמבר עמדה על 0.12%, לאחר עמלות אשר בממוצע עומדות על 0.29%, כך על פי נתוני חברת המחקר iMoneyNet.

המניות של הקרנות הכספיות נפדות בשער של 1 דולר, כאשר ההכנסה מהן מועברת על בסיס יומי לחשבונות המשקיעים. בסוף כל חודש משולמים הכספים למשקיעים או בכסף מזומן או במניות נוספות של הקרן. במידה וההוצאות הנילוות על הקרן יעלו על ההכנסה ממנה, יתכן ובעלי החשבונות יחוובו במקום להיות מזוכים על בסיס יומי, כך שבסיומו של כל חודש יוסדר החוב בכך שמהמשקיעים יגרעו מניות של הקרן במקום המצב הרגיל בו הן מתווספות לחשבון הלקוח, ומשמעות הדבר השקעה בהפסד.

מתוך סך 500 הקרנות הכספיות הגדולות בארה"ב, ל-41 מהן ישנה כיום תשואה יומית של 0.05% או פחות, מהן ל-4 קרנות תשואות הנמוכות מאפס. סביר להניח כי אותן קרנות מפחיתות או לא מחייבות את לקוחותיהן בדמי ניהול, וזאת על מנת להימנע ממשיכת כספים מהן. על רקע ירידת התשואה על אג"ח הממשלתיות, הדבר הביא עד כה לכך שחלק מהקרנות דחו השקעות של משקיעים חדשים באפיק לא משתלם זה.

נזכיר כי ביומיים האחרונים ביצע האוצר האמריקני הנפקות של אג"ח לתקופה של 3 חודשים בתמורה ל-27 מיליארד דולר אשר נושאות תשואה של 0.005% - הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה מאז החל האוצר להנפיק איגרות אלו בשנת 1929. היום נסחרות האג"ח הממשלתיות ל-3 חודשים בתשואה של 0%. בנוסף הנפיק אתמול האוצר אג"ח לתקופה של 4 חודשים בהיקף של 30 מיליארד דולר, אשר זכו לביקושי יתר של פי 4, אשר נושאות ריבית של 0% - הריבית הנמוכה ביותר בה הונפקו אגרות חוב לתקופת הזמן הזו מאז החלו להיות מונפקות בשנת 2001.