חמי פרס: "7,000-8,000 איש יפוטרו מההיי-טק עד סוף 2009"

פרס, שותף-מנהל בקרן ההון סיכון פיטנגו: "מי שחושב שניתן היום להנפיק חברה טועה. הבורסה סגורה. המשבר בבנקאות להשקעות סגר את הבורסה, ועבור משקיעים זה בשורות רעות. הדבר הרע השני זה שהקונים לוקחים לעצמם את היתרון לרכוש את החברות במחיר נמוך"

"מי שחושב שניתן היום להנפיק חברה טועה. הבורסה סגורה. המשבר בבנקאות להשקעות סגר את הבורסה, ועבור משקיעים זה בשורות רעות. הדבר הרע השני זה שהקונים לוקחים לעצמם את היתרון לרכוש את החברות במחיר נמוך" , כך אמר אתמול חמי פרס בפאנל על ההיי-טק הישראלי במשבר במסגרת מועדון שילובים של אוניברסיטת תל אביב.

המשבר הכלכלי תרם לכך שפאנל הדוברים אתמול היה נדיר: יובל כהן, שותף מנהל בקרן פורטיסימו, דני ימין מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, חמי פרס, שותף-מנהל בקרן ההון סיכון פיטנגו, דני פאלק שמכהן כדירקטור בנייס, אורבוטק ואורמת, ופרופסור בן ציון זילברפרב, מרצה לכלכלה ומנכ"ל האוצר בין השנים 1998-1999. נושא הפאנל אמנם היה סביב ההיי-טק אך הדוברים גלשו מהר מאוד לנושאים אחרים לגמרי.

פרס העריך כי בתחום ההיי-טק יהיו פיטורים של 10%-15% מהתעשייה ולכן "מדברים על 7,000-8,000 איש שיפוטרו מההיי-טק עד סוף 2009". פרס קרא לממשלה לנקוט עמדה בנוגע לאשראי שמעמידים הבנקים המקומיים, לטפל בחינוך, וכמובן להשתתף בהוצאות של תעשיית ההיי-טק, אם דרך המדען הראשי או באמצעים מקבילים.

ימין היה מעט יותר נחרץ וטען כי הממשלה צריכה להיות יותר מעורבת. לדבריו, "מי שחשב שתפקיד הממשלה תם, אז ראינו אנשים שהיתה להם יומרה להחזיק ערים שלמות או את מערכת החינוך, וזה הסתיים". ימין גם היה ביקורתי לגבי החשיפה הגבוהה שמקבלים הטייקונים ופעילותם בשוק ההון. "אנחנו יודעים הכל על הקזינו בלאס וגאס ומה שהולך להיות בו, וזה הפך להיות עניין לאומי. שכחנו לחשוב על צ'ק פוינט ועל נטפים ונייס".

"שאלה מטופשת"

פרופסור זילברפרב תמך במדיניות של הגדלת הגירעון בתקופה שכזו, אך תקף את עמדת הממשלה לגבי רשת הביטחון. לדבריו, "אני נגד התערבות המדינה באג"ח קונצרני. זה לא העסק של המדינה. לגבי רשת הביטחון, בכל המדינות שבהן יש תוכניות ממשלתיות בשום משק כזה לא היתה דרישה לרשת הביטחון ובשום משק כזה אין רשת ביטחון. נגררנו לזה בגלל הפוליטיקאים ובגלל הבחירות שבפתח. אני מסתכל בקנאה על ארה"ב, כשזה מגיע לבעיות האמיתיות שם אין קואליציה ואופוזיציה. יש לנו בעיה אמיתית בנושא הזה".

בסיום הפאנל נשאל פרס האם יסכים להפחית את דמי הניהול שגובים מנהלי הקרנות כדי למשוך משקיעים, שאלה שהצליחה להוציא אותו משלוותו. "זו שאלה מטופשת ורכילותית", תקף, "אנחנו מעסיקים בפיטנגו 40 איש, יש לנו עלויות שוטפות ברמה שאתה לא מבין וסופר. עובדה שזה לא נושא אצל המשקיעים והגיע הזמן שנתבגר ונפסיק להתעסק עם דברים חסרי חשיבות שמנמיכים את הדיון. הדבר הזה הוא סטנדרט בתעשייה. חבל על הזמן להתייחס לדברים כאלה, צריך להוריד את הדיון בנושא הזה מסדר היום".