עוד 200 מטר ימינה באין כניסה

מכשירי הניווט הם אולי המילה האחרונה בקיצור זמן הנסיעה בכבישים לא מוכרים ובבחירת אלטרנטיבות לעומסי תנועה, אך הם גם לא פעם עושים טעויות ; כך הופכת נסיעה פשוטה לדרך חתחתים ; הנתיב הבטוח לעקוף את הפקק

מכשירי הניווט, או בשמם המוכר יותר "GPS", מבטיחים לרוכשים אותם להגיע לכל מקום ביתר קלות, מבלי להצטרך לשנן את מסלול הנסיעה למקום לא מוכר לפני שיוצאים לדרך, מבלי לחפש אנשים טובים באמצע הדרך שיסבירו לנוסעים את הכיוון הכללי או להזדקק לטובות של נהגי מוניות, שבטוח יודעים את הדרך.

תוכנות הניווט שהשתכללו בשנים האחרונות ואף הפכו ליותר ידידותיות לשימוש, הכניסו לחיינו את הביטחון שנוכל להגיע לכל מקום ואף הגדילו את מאגר הנתונים כך שבנוסף למפת הכבישים, אפשר לקבל מידע הכולל כספומטים, תחנות דלק, בתי-קפה ואזורי חנייה.

אולם הבעיה הגדולה היא שהרגשת הביטחון הזו מנטרלת את המחשבה ואת חושי ההתמצאות הטבעיים - רוב המשתמשים סומכים על ה-GPS בעיניים עצומות, ומתברר שבחלק מהמקרים, זו סכנה.

היישר לתוך שכונת עוני

מה קורה כאשר ה-GPS מכוון את הנוסעים בדרך לא מדויקת, מכניס אותם לכבישים לא ראויים, או לא מעודכן בשינויים בכבישים ובתמרורים בדרך?

בעולם התרחשו אפילו תאונות בעקבות שימוש ב-GPS. כך, בסוף חודש נובמבר דווח ב"רויטרס" על שלושה תיירים נורווגים שהשתמשו במכשיר הניווט שלהם כדי להגיע לשדה התעופה בריו דה ז'נרו, בברזיל. התוכנה המליצה להם לרדת מהכביש הראשי, ובכך לקחה אותם עמוק אל תוך שכונת עוני מסוכנת. הטעות הזו עלתה לאחד התיירים בפציעה בכתף מכדור שנורה על-ידי אחד מסוחרי הסמים שבאזור.

בכפר קטן בוויילס שבבריטניה, הוצבו באמצע השנה שעברה תמרורי אזהרה, שתפקידם להתריע על הסכנות הכרוכות בשימוש עיוור ב-GPS. התמרורים הוצבו בעקבות קשיים של תיירים שנהגו בדרכים צדדיות ולא הצליחו להבין ניסוחים שונים בשילוט שהוצב באזור. אחת הבעיות הייתה שהם ניסו לעבור בדרך צרה, המקצרת את זמן ההגעה לשדה התעופה רדקליף, אולם נתקעו וגרמו לפקקי תנועה גדולים מהרגיל.

במקרה אחר, שהתרחש גם הוא בבריטניה, דיווחו נהגים שתוכנת הניווט שלחה אותם לדרכים הרריות, שהתקשו לנסוע בהן. גם נהג אמבולנס התלונן שנסע קילומטרים בכיוון הלא הנכון בעת שניסה להעביר חולה למרכז רפואי.

שטחים לא מוכרים

בארץ ידועים בעיקר מקרים של משתמשים שטעו בדרך והגיעו לשטחים. בסוף 2007 הגיע ישראלי מבת-ים לרמאללה, כאשר הקליד במכשיר ה-GPS שלו את הכתובת "קרן היסוד" בירושלים. טעות הניווט הזו עלתה למשתמש בכמעט לינץ'. הוא ניצל על-ידי שני ערבים שגררו אותו למחסום צה"ל הקרוב.

יצרני תוכנות הניווט בארץ למדו מהטעויות האלו, והמכשירים החדשים שיוצאים היום לשוק מנטרלים באופן אוטומטי את האפשרות לעבור את שטחי הקו הירוק. המשתמש יכול להפעיל את האפשרות הזו, אבל הוא צריך לבצע את הפעולה הזו בצורה אקטיבית.

גיל שרצקי, מנכ"ל איתוראן, מסביר "שבתוכנה שלנו המשתמש מגדיר אם הוא מוכן לעבור דרך יהודה ושומרון או לא, כאשר בברירת המחדל האופציה הזו חסומה - בדומה לאפשרות הבחירה של המשתמש אם לעבור בכביש אגרה או לא. יש לנו גם את שירות Mr Big שיכול לעזור לאותם אנשים שכן נכנסו ליהודה ושומרון או למקומות אחרים שלא היו צריכים להיכנס אליהם. הלקוח יכול להתקשר למוקד שמחובר לכל מוקדי הביטחון והם יזעיקו אליו את מי שצריך".

גם לדברי חן פישמן, מנהל השיווק של רונלייט דיגיטל המשווקת את מכשירי Mio בארץ, יש שיטה למניעת טעויות לכניסה לאזורים מסוכנים. "אנחנו מצרפים לערכת מכשירי ה-Mio מסמך המתריע מפני נסיעה עם המכשיר בשטחי יהודה ושומרון. המקרה הבודד שארע הוא מאוד חריג, מכיוון שצריך להתעלם מהשילוט בכבישים כדי להיכנס לאזורים האלו".

פישמן מספר שלא חסרות טענות של משתמשים שביצעו טעויות ניווט עם המכשירים. לדבריו, במקרה מסוים, התקשר אליהם לקוח שביצע פניית פרסה במקום אסור, מכיוון שהתוכנה אמרה לו לבצע אותה. לאחר שיחה עם מוקד שירות הלקוחות של רונלייט, הלקוח גילה שהמכשיר היה מוגדר לשימוש של נהג אמבולנס ולא לרכב פרטי. לאמבולנסים מותר לבצע פניות פרסה במקומות שאסורים לנהגים אחרים.

למתוח את המפה לכל הכיוונים

מלבד טעויות אנוש עם מכשירי הניווט, יש גם בעיות שכיחות יותר, שגורמות בעיקר לעצבים ולעיכובים בדרך. למשל, מי שניסה לנסוע עם מכשירי GPS מסוימים על נתיבי איילון, גילה שהתוכנה מציעה בסוף הכביש המהיר לפנות שמאלה לרחוב מנחם בגין. בשטח, כך מתברר, לא ניתן לבצע פנייה כזו, אלא אם כן הנהג מעוניין דווקא לנסוע נגד כיוון התנועה תוך שהוא עולה על אי תנועה.

לא פעם, תוכנות הניווט ישלחו את הנהגים לפנייה במקומות שיש בהם תמרור אין כניסה, ויציעו גם לנסוע בדרכים ארוכות יותר, חסרות היגיון. יבואני ה-GPS מאשימים ברוב המקרים את העדכונים של חברת "מפה", האחראית על מיפוי המדינה. אולם במקרים שבהם המשתמש נוסע בדרך ארוכה בהרבה מהדרך המקורית, הם טוענים שמדובר בבעיות חישוב האלגוריתמים של התוכנות.

לדברי עופר מנשס, האחראי על מחלקת המיפוי של מפה "עדכון המפות של החברה נעשה מדי יום, ומופץ למשתמשים פעם ברבעון. "לא כל משתמש מסוגל לעמוד בקצב כזה של עדכון ואז נוצרים פערים במידע. בחלק מהמקרים מדובר במידע שעדיין לא עודכן אצלנו ובחלק מהמצבים, למרות שהמידע הנכון קיים במפות, התוכנה לא מראה אותו נכון בגלל טעות חישוב שלה. לעניין רחוב מנחם בגין, במפות שלנו מופיע שאסור לפנות שמאלה".

לדברי פישמן, אחת הדרכים להתגבר על חוסר העדכון במפות במכשירים היא "באמצעות התקנת תוכנה חדשה של Mio במחשב בבית, וחיבור מכשיר ה-GPS אליה. כך, הלקוח יכול לדעת אם יש עדכונים לגרסת המפות שברשותו. המנגנון שלנו מאפשר ללקוח לקבל עדכון ראשון בחינם".

סביר להניח שטכנולוגיית ה-GPS תשתלט על חיי הנוסעים בכבישים. בעידן תזזיתי ומהיר כמו של היום, כל קיצורי דרך יתקבלו בברכה.

חשוב אך לזכור שזה רק מכשיר, ולא יזיק לסמוך גם על חושי ההתמצאות הטבעיים והשכל הישר.