המפלט האחרון בתקופת המשבר: האם סין היא הכתובת של חברות הטכנולוגיה הישראליות?

כשבמדינות המערב הממשלות משקיעות מאות מיליארדים כדי לחלץ את הכלכלה מהמשבר, בסין משקיעים סכומים גבוהים בצמיחה וגם עדיין חווים אותה ; בקרן הישראלית-סינית CIVC קוראים ליזמים המקומיים לעלות על רכבת הצמיחה האחרונה ולהצטרף לפעילות בסין

כבר אין ויכוח על כך שארה"ב ואירופה מצויות בעיצומו של משבר כלכלי, שלא לומר מיתון, שמשפיע כמובן גם על תעשיית ההיי-טק וההון סיכון הגלובלית. מנגד, עדיין מרחף סימן שאלה גדול סביב מצבן של שתי הכלכלות הצומחות סין והודו. האם גם הן יצטרפו לשפל, או שמא שתי הענקיות מצידו השני של כדור הארץ ימשיכו לדהור קדימה? השאלה אולי נשמעת אקזיסטנציאלית, אך יש לה משמעות מכריעה לגבי התעשיות המקומיות. הרי אם גם סין והודו יפסיקו לצמוח ולא יהוו עוד כתובת למוצרים ולטכנולוגיה ישראליים, ייעלם המפלט האחרון של החברות המקומיות בכל מה שנוגע ללקוחות בתקופת המשבר.

סין חשובה יותר במקרה הישראלי, מאחר שכיום יש לפחות שתי קרנות ישראליות-סיניות משמעותיות הפועלות בה - CIVC ואינפיניטי. קרנות אלו שמו לעצמן למטרה להביא לשוק הסיני טכנולוגיות וחברות ישראליות. עכשיו הן הופכות לשחקניות חשובות יותר.

התשובות לגבי מה שעתיד להתרחש בסין מבחינת מצבה הפיננסי, הן חלוקות. סטיבן ג'וסק, דירקטור ביחידת המודיעין של האקונומיסט ומנהל החטיבה בסין, מאמין שהמשבר העולמי רק יאט את צמיחת הכלכלה בסין וחוזה שב-2009 סין תצמח בשיעור של 7.5%, כפי שצפה בחודש נובמבר הבנק העולמי.

ב"בלומברג" לעומת זאת חושבים שיש סיבה לדאגה. בכתבה שפורסמה בתחילת החודש צוטטה הערכה לפיה ב-2009 דווקא תירשם צמיחה בשיעור של 4%-5% בלבד וכי צפויה נסיגה של 30% בתוצר הכלכלי. המשמעות היא צמיחה שלילית. על-פי הכתבה, הקטליזטור להאטה הכלכלית בסין הוא משבר הנדל"ן הפוקד את המדינה.

ההאטה מורגשת פחות

יגאל ליבנה, שותף בקרן ההון סיכון הישראלית סינית CIVC, שמתגורר במחוז שנזן, מוצא את עצמו קרוב יותר לתחזיות האופטימיות של האקונומיסט. הוא סבור שיותר מתמיד, סין צריכה להיות הכתובת של חברות הטכנולוגיה הישראליות. לדבריו, "זה קורה מהר ואין דרך אחרת להגיד את זה. סין היא הכלכלה החשובה ביותר עבור חברות טכנולוגיה ישראליות. סין עומדת להיות מה שארה"ב הייתה עבור חברות הטכנולוגיה ותעשיות נוספות - השוק המרכזי".

*איך ייתכן שהמשבר חולף מעל פני הסינים?

"ברור שסין מושפעת מהמשבר העולמי, אך ההאטה מורגשת בה פחות. יותר מזה, יש מי שמקבלים שם בברכה את ההאטה, שנתפסת כ'תיקון מתבקש'. ברבעון הראשון של 2007 הצמיחה בסין הגיעה ל-11% והיום מדברים על ממוצע גידול בתמ"ג של כ-8%, שנתפס כקו תחתון המבטיח תעסוקה ויציבות חברתית. זה ממוצע שמשקף צמיחה של 2%-3% באזורים המפותחים, ו-12%-15% באזורים מתפתחים".

ליבנה טוען שהמשבר מעיק על סין פחות, מאחר שתלותה בשווקים העולמיים מוגבלת. לדבריו, "בניגוד למיתוס הרווח שסין מונעת דרמטית מייצוא, ב-2007 הייצוא תרם רק כ-25% מהגידול בתמ"ג, שהיה 11%; ב-2008 הוא ירד ל-3.5% מהגידול בתמ"ג וב-2009 תהיה לו תרומה שלילית. זה מאפשר לכלכלה הסינית איתנות".

*ואיך ההיי-טק הישראלי יכול ליהנות מזה?

"הממשלה הסינית יצרה חבילות של תמריצים בהיקף של 580 מיליארד דולר לשנתיים, המכוונים לכ-10 סקטורים, חלקם רלוונטיים מאוד עבור חברות ישראליות. מדובר בהיי-טק וחדשנות, אנרגיה חלופית, מים לחקלאות, תעשייה וצריכה, וכן גם ברפואה.

"סין מעודדת צמיחה ומשקיעה בסקטורים שישפרו את הכלכלה, רמת החיים והסביבה, כמו מים, אנרגיה, ביוב וזיהום אוויר. זאת, בשונה ממדינות המערב, שמשקיעות מאות מיליארדים במתן חמצן לשווקים הפיננסיים ולתעשיות אחרות. ברור שסין נכנסת לתקופה מאתגרת, אך מצבה טוב מכל המדינות בעולם מבחינת מדדים של רזרבות מט"ח, מאזן מסחרי, עודף תקציבי ורמת ריבית".

*ואיך חברות ישראליות יוכלו ליהנות ממצב זה ברמה הפרקטית?

"חברות ישראליות יכולות ליהנות מהשתלבות בכלכלה הסינית, אך חשוב שיזכרו שמדובר במצב שונה. לא פשוט להתחבר ולהצליח בכלכלה הסינית. המפתח הוא קשרים וניסיון בתרבות העסקית הסינית. צריך להתחבר למערכת החזקה והמרושתת בסין, בעלת אינטרסים רחבים וקשרים בתעשיות ובממשל בהרבה ערים ופרובינציות".

20 ממשלות, 200 חברות

ליבנה יכול להעיד על חשיבות הקשרים בכל מה שנוגע לאלו שיש לו בסין. לדבריו, "השותפות של CIVC עם הקרן הסינית SCGC פרוסה ב-16 פרובינציות ונוגעת גם לקשרים הדוקים עם 20 ממשלות עירוניות. אנחנו בקשר עם כ-200 חברות סיניות, יושבים במועצות מנהלים של עשרות חברות מקומיות וחשופים לתוכניות אסטרטגיות של עשרות חברות, הנותנות מיפוי מצוין להתרחשויות בשווקים, כמו NOD3 Vtion ו-KH.

"הפוטנציאל לחברות תקשורת ישראליות הוא עצום, כי סין עוברת בהדרגה לשימוש ברשתות GSM. אנחנו רוצים להאמין שאנחנו יכולים להוות פלטפורמה עבור החברות הישראליות הטכנולוגיות שיש להן מוצר שכבר עובד".