לבני במפגש סגור: שינוי שיטת הממשל ישלב אלמנטים מהממשל הנשיאותי

"בעבר התנגדתי למשטר נשיאותי, ואני מראש אומרת שדעתי השתנתה במשהו - אינני פוסלת לחלוטין את כל האלמנטים של הרעיון, למרות שיש איתו בעיות מסוימות"

יו"ר קדימה, ציפי לבני, בוחנת שינוי בשיטת הממשל שישלב אלמנטים מהממשל הנשיאותי. במפגש שהתקיים ביום רביעי שעבר בלילה ביוזמת "הפורום לייצוב הממשל" בביתו של איש העסקים מיכאל שטראוס בתל אביב אמרה לבני כי "בעבר התנגדתי למשטר נשיאותי ואני מראש אומרת שדעתי השתנתה במשהו - אינני פוסלת לחלוטין את כל האלמנטים של הרעיון, למרות שיש איתו בעיות מסוימות". לדברי לבני, "המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל. בעבר חששתי ממתן כוח רב מדי לאדם אחד לפרק זמן נתון מראש במדינה שבה ההכרעות הן של חיים ומוות כמעט ברמה היומיומית. בעבר חששתי שזה קיצוני מדי, אך אני לא בטוחה שפתרונות הביניים מספקים את התוצאה הדרושה". עם זאת, לבני אמרה כי טרם גיבשה את עמדתה הסופית בעניין מבנה הממשל הבא, אך לדבריה "יש לשקול שילוב אלמנטים מהממשל הנשיאותי".

לא הסתמנה הסכמה

במפגש השתתפו גם חברי הכנסת גדעון סער, מיכאל איתן (ליכוד), אבישי ברוורמן, נדיה חילו (עבודה), אבשלום (אבו) וילן (מרצ) ואסטרינה טרטמן (ישראל ביתנו). בין אנשי העסקים שהגיעו לאירוע היו מייסד הפורום לייצוב הממשל, יצחק נזריאן, יו"ר אל-על הפורש איזי בורוביץ, נשיא סלקום עמוס שפירא, נשיא מוטורולה-ישראל אלישע ינאי, דב לאוטמן, היזם אורי דורי, נשיא בואינג-ישראל דוד עברי וכן השתתף נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' מנחם מגידור.

מטרת הכינוס היתה ניסיון להגיע לסיכום עקרוני לגבי מבנה הממשל הרצוי, אולם לא הסתמנה הסכמה בין נציגי המפלגות לגבי שיטה מוסכמת. סער, שמתנגד להצעת לבני בנוגע לבחירות נשיאותיות וכבר הגיש הצעת חוק למעבר לבחירות אזוריות, אמר כי "הדבר החשוב ביותר הוא החזרת אמון הציבור במערכת הפוליטית, ואת זה יש להשיג בין היתר על ידי בחירה ישירה של חלק מחברי הכנסת מתוך אזורים". ברוורמן הביע תמיכה עקרונית בבחירות אזוריות ואמר כי "אני לא מסכים עם ציפי שמדובר בחלוקת משאבים סקטוריאלית מדי. גם בארצות הברית השיטה מבוססת על אזורים והאיזונים שם מתקיימים בצורה טובה". עמוס שפירא הציע לאמץ את המודל הצרפתי ולהעניק לראש הממשלה חסינות מפני הליכים פליליים במהלך כהונתו, למעט במקרים של עבירות חמורות.