שלוש תמונות מגוחכות

כנראה שמציאות קודרת היא קרקע פורייה לסטיות וביזאר מהסוג המשעשע במיוחד ; אספנו בשבילכם שלושה סיפורים, שאלמלא קרו ב-2008 במציאות, היו נכנסות בקלות וכבוד לספר ההלצה והחידוד

שקית אורז לכל אזרח

שתי בועות מרכזיות ליוו את המשבר האחרון. הראשונה היא בועת הנדל"ן, שהשתלטה בעיקר על שטחי ארה"ב. תהליך התנפחות הבועה לווה בהמוני אזרחים אמריקניים שמיהרו לקחת משכנתא שנייה בריבית נמוכה מאוד כדי לרכוש נכס נדל"ן נוסף לצרכי השקעה (כי מחירי הנדל"ן אף פעם לא יורדים) וסופה במה שכונה משבר הסאב-פריים (הגלגול הראשון של המשבר הנוכחי).

אך לא בבועת הנדל"ן נעסוק הפעם, כי אם בבועה הגדולה השנייה שהתנפחה במשבר הנוכחי - בועת הסחורות. האחרונה הגיעה לשיאה השנה, רגע לפני שכל הספקולנטים שמשחקים בשוק החוזים העתידיים הבינו שלא נותר כבר אוויר בכדי לנפח אותה.

בועת הסחורות התהדרה בשיאים רבים (מחיר הנפט ב-150 דולר, כשאף אחד לא ממש האמין שהוא יעלה מעל 100 דולר), אך אותנו משכה במיוחד בועת הסחורות החקלאיות שייקרה את מחירי הלחם והפסטה שכולנו אוכלים. הבועה התנפחה והתנפחה במשך שנתיים, אך לשיא האבסורד שלה הגיעה בשלהי אפריל.

במזרח-אסיתיות אסרו הממשלות לייצא אורז מהמדינה ובכך הזניקו את מחירו לשמיים ובחלק מרשתות השיווק הגדולות בארץ, כמו בעולם, מיהרו להכריז על מחסור חמור. הציבור מיהר להצטייד באורז, גם אם פריט מזון זה אינו נמצא בתפריט הקבוע שלו, וכותרות העיתונים החרו-החזירו והזהירו מפני מחסור מתקרב.

תמונה שביטאה באופן מובהק את הבהלה האבסורדית היתה מדף באחד הסופרמרקטים הגדולים בארץ, שעליו שכבה בדד שקית אורז אחת ומעליה שלט קרטון, ועליו כתובה בכתב יד בקשה מהצרכנים "להסתפק בשקית אורז אחת בלבד". שבנו לימי הצנע שלא היו בכלל עליזים.

אלא שצנע האורז נמשך ימים אחדים בלבד ומהר מאד התברר שמי שאחראים למחירים הגבוהים אינם הסינים, שאוכלים יותר אורז מבעבר, אלא סוחרי החוזים העתידיים שראו הזדמנות לנפח בועה, שהתפוצצה בקלות, אם כי בקול דממה דקה, כשברז האשראי נסגר.

להגדיל את הדירה ב-1.90

הסיפור הבא פורסם בעיתונים הגדולים בארה"ב, כאחד הסיפורים ההזויים ביותר ואין כמותו בכדי לבטא את תוצאות בועת הנדל"ן במעצמה הכלכלית הגדולה בעולם.

בתחילת אוקטובר השנה פורסם בעיתונים האמריקניים כי ג'ואנה סמית, בת 30 משיקגו, זכתה במכרז שארגן אתר המכירות הפומביות eBay למכירת נכס נדל"ן נטוש בעיירה שגינאו שבמישיגן, שנודע כאחד המקומות שנפגעו כתוצאה מההרעה בכלכלה האמריקנית.

עד כאן, באופן יחסי, סיפור המכירה נראה מוזר אך סביר. בכל זאת, ב-ebay ניתן למצוא אנשים שמוכרים את כל סוגי הנכסים, ביזאריים ככל שיהיו (ונדגים זאת בהמשך). מה שהופך את הסיפור הנוכחי לתמוה הוא המחיר שבו נרכש הבית הנטוש - 1.75 דולר בלבד.

הרוכשת ההמומה הייתה רק אחת מתוך שמונה מציעים לנכס הנטוש והיא מיהרה להכריז כי אין בכוונתה לעזוב את העיר הגדולה לטובת הנכס החדש, שאותו אף לא ראתה. למעשה, סמית לא ביקרה מעולם בעיירה הנידחת, והיא הודיעה שבכוונתה למכור את הבית.

למי שרוצים לרדת לפרטים נספר שבנוסף למחיר הנכס, נאלצה סמית לפתוח את ארנקה ולשלם עוד כמה מאות דולרים בגין ניקוי הנכס ומסים שהיו כרוכים ברכישת הנכס, שנמכר בהליך פשיטת רגל.

למכירה בזול: חיים נוחים בכפר, עם עבודה מובטחת ושכנות טובה

אם הסיפור הקודם הותיר רושם מוזר, בא סיפורו של איאן אשר, בריטי בן 44 שחי באוסטרליה, ומקדים אותו בתחרות סיפורי הביזאר.

ביוני העלה אשר לאתר המכירות הפומביות ebay מכרז על נכס יקר לאין ערוך - החיים שלו. לא, אשר לא מכר את נשמתו לשטן. הוא פשוט מאס באורח חייו וביקש להחליפם בחיים אחרים ועל הדרך לעשות מזה כסף.

אשר טען כי "יש לי חיים נהדרים" בפני כל מי שתהה מדוע הוא עושה זאת. ולאשר היה הכל: בית מאובזר, אופנוע, כלי שיט וספא ביתי, חברים טובים וגם כמה תחביבים נדירים למדי, כמו גלישה, צלילה, סקי והטסת עפיפונים.

הסיבה שבגלל אשר העמיד את חייו למכירה היא התמוטטות נישואיו לאהבת חייו. אשר פרסם באתר שהקים לצורך המהלך, את קורות חייו בפרטי פרטים, כולל ניסיון תעסוקתי, פירוט כל רכושו, תיאור יחסיו עם חבריו ונתן אפשרות לעשות סיור וירטואלי בבית שלו.

אשר העמיד למכירה את חייו בשלמותם: סגנון חיים, בית, מכונית, אופנוע, עבודה, חברים, כל מה ששייך לו וכל מה שלא שייך לו. "כשאני אומר שהכול כלול בחבילה, אני מתכוון לזה", כתב. "אני מתכוון לצאת מביתי בפעם האחרונה ולקחת ממנו רק את הבגדים שעל גופי, את הארנק והדרכון שלי". הוא הכריז כי ייסע היישר לשדה התעופה, לשאול בדלפק הקבלה לאן מגיעה הטיסה היוצאת במועד הסמוך ביותר, לעלות עליה "ולראות לאן ייקחו אותי חיי משם".

ייתכן שהמציאות הכלכלית טפחה על פניו של אשר, כשהמחיר הסופי במכירה הפומבית עמד על 192 אלף פאונד בלבד. אם זה בגלל משבר הנזילות או כל סיבה אחרת, את אשר כל זה לא עניין. למרות הציפיות לקבל סכום גבוה מזה על חייו, הוא טען כי אין בליבו חרטה על המעשה.