ממארס 2009: החוסכים בקרנות פנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל והפוליסות המשתתפות ברווחים יידעו מה התשואה - וגם איך הושגה

חוזר שהוציא ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון, מחייב פירוט של תרומת כל אפיק השקעה לתשואה של כספי החיסכון ; כיום מחייב אגף שוק ההון את הגופים המוסדיים לפרסם באינטרנט את התשואה אותה השיגו במהלך החודש וכן את הרכב תיק הנכסים

ממארס הקרוב יחויבו גופים מוסדיים בשוק ההון לפרט את מרכיבי התשואה החודשית בחתך אפיקי השקעה. הדיווחים יפורסמו באתר האינטרנט של הגוף ובמקביל יישלחו גם לאוצר. כך עולה מחוזר חדש שהוציא הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי.

הפרסום הראשון יתבצע במארס 2009, כאשר נתוני ינואר ופברואר 2009 יוצגו במקביל לפרסום נתוני מארס. הדיווח יאפשר לדעת איך ובאיזה אפיק השיג גוף מסוים את התשואה, וכך יסייע לצמצום מניפולציות ולהגדלת השקיפות. החוסך יוכל לדעת לא רק מה התשואה אלא גם איך היא הושגה.

הגופים המוסדיים, קרי קרנות פנסיה, קרנות השתלמות, קופות גמל ופוליסות משתתפות ברווחים, ידווחו על תרומתו של כל אפיק השקעה לתשואה של כספי החיסכון שבניהולם, זאת לצד שיעור האפיק מכלל נכסי הקופה.

האוצר קבע גם כי הדיווח יתבצע עבור כל קופה בנפרד, לרבות כל מסלול בקופה מסלולית. בנוסף, אחת לרבעון יפורסמו מרכיבי התשואה הרבעונית המצטברת במקביל למרכיבי התשואה החודשית. כך למשל, אפשר יהיה לראות מה הייתה תרומת השקעת הגוף במניות או באג"ח קונצרניות לתשואה.

כיום מחייבות ההוראות של אגף שוק ההון את הגופים המוסדיים לפרסם באתר האינטרנט שלהם רק את התשואה אותה השיגו במהלך החודש וכן את הרכב תיק הנכסים. ממארס יורחב הדיווח, כאמור. "על מנת לאפשר לחוסכים השוואה נכונה ויעילה בין התשואות השונות של הגופים המוסדיים, וכדי לעודד גילוי ושקיפות, קיימת חשיבות כי נתוני התשואות יפורטו למרכיביהן בהתאם לאפיקי ההשקעה השונים של הגוף המוסדי", מסבירים באוצר.

פירוט המרכיבים ייעשה בהתאם ל-19 אפיקי ההשקעה, הכוללים בין היתר מזומנים, אג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות סחירות, אג"ח קונצרניות לא סחירות, מניות, אופציות, תעודות סל, מוצרים מובנים ונדל"ן. בנוסף, תבוצע חלוקה לפי הקטגוריות הבאות: נכסים בארץ ונכסים בחו"ל, נכסים סחירים ונזילים ונכסים לא סחירים.