עקב דו"ח הרשות השנייה: קשת ורשת יפקידו 7.5 מיליון שקל ו-8.1 מיליון שקל בהתאמה

ההפקדה תעשה על מנת להבטיח את השלמת החוסרים ואי העמידה במחוייבויות בהיקף של כ-70 מיליון שקל, שעלו מדו"ח הרשות השנייה לשנת 2007 ; היוצרים: "חובות 2008 יהיו גדולים מאי-פעם"

האם הפעם זה יקרה? בעקבות ממצאי דו"ח 2007, ממנו עולה כי זכייני ערוצים 2 ו-10 לא עמדו במחויבויותיהם, החליטה מועצת הרשות השנייה על שורה של צעדים למימוש החוסרים בשנה הקרובה. במסגרת זו יפקידו קשת ורשת לאלתר, בחשבון נפרד של הרשות, 7.5 מיליון שקל ו-8.1 מיליון שקל בהתאמה, זאת על מנת להבטיח את השלמת החוסרים האמורים בשנה הקרובה, על רקע אי-ביצוע השלמות כנדרש בשנת 2008.

המועצה החליטה הערב (א') כי אם קשת ורשת לא יפעלו על-פי החלטתה, יזומנו הזכיינים לשימוע בפני המועצה בעניין חילוט ערבויות בסכומים אלה. מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, יגבש את המנגנון למימוש תהליך זה ויביאו לאישור המועצה.

ביחס לערוץ 2 קבעה המועצה כי חוסרים בהיקף של 94.1 מיליון שקל בהשקעה בתוכניות מסוגה עילית, שנצברו בשנים 2006 ו-2007, יוחזרו על-ידי זכייני ערוץ 2 בפריסה על פני 6 שנים, עד סוף שנת 2014 (כאמור - 7.5 מיליון שקל לשנה על-ידי קשת ו-8.1 מיליון שקל לשנה על-ידי רשת).

בנוסף נקבע כי מנכ"ל הרשות יגיש למועצה מנגנון להשלמות הנוספות הנדרשות על-פי הדו"ח.

באשר לערוץ 10 נקבע, כי החוסרים שפורטו בדו"ח בכל הנוגע לעמידת ערוץ 10 בהתחייבויותיו בשנת 2007 יוחזרו על-ידי ערוץ 10, בהתאם למתווה שיגובש במסגרת הליך בחינת הארכת זיכיונו. במקביל, סמירה יקיים הליך של הטלת עיצומים כספיים על זכייני ערוץ 2 וערוץ 10 לאור ההפרות שנקבעו בדו"ח וידווח למועצה על החלטותיו.

מהמועצה נמסר כי היא רואה בחומרה את העובדה שזכייני ערוץ 2 וערוץ 10 לא עמדו במלוא מחויבויותיהם בשנת 2007. לצד זאת, המועצה רשמה בפניה את הגידול בהיקפי התוכניות מסוגה עילית ששודרו בהשוואה לשנת 2006. בנוסף נמסר כי המועצה קיבלה דיווח מהמנכ"ל, לפיו זכייני ערוץ 2 לא מילאו את החלטת המועצה, לפיה החוסרים שנקבעו בדו"ח הרשות בשנת 2006 יושלמו בשנת 2008.

בתגובה להחלטת מועצת הרשות השנייה מסרו ארגוני היוצרים, כי "מדהים לגלות כי עוד בטרם הסתיימה ישיבת המועצה טרחה היו"ר לשלוח הודעה לעיתונות. עושה הרושם כי הגברת דאבוש (נורית דאבוש, יו"ר המועצה, י"ג) עדיין לא הפנימה את המעבר מספינולוגית לרגולטורית. העובדה כי ההחלטה נמסרה לעיתונות עוד בטרם נמסרה לזכיינים, ומבלי שהרשות מסמרה את החלטתה בלוחות זמנים לביצוע הכוללים קנסות, עושה את הרושם ששוב הרשות השנייה מפזרת הודעה בלי כיסוי.

"לאור החרפה המתמשכת של התנהלות הרגולציה על הערוצים המסחריים במדינת ישראל חובת ההוכחה מוטלת על יו"ר הרשות השנייה, נורית דאבוש, חברי מועצת הרשות, ועל מנכ"ל הרשות מנשה סמירה. מבחנו של רגולטור איננו בפיזור הצהרות, אלא בנקיטת צעדים. הניסיון לדחות את גביית החובות למועד בלתי ידוע מטיל צל כבד על החלטת המועצה מהערב, מה עוד שכבר עכשיו ברור שחובות 2008 יהיו גדולים מאי-פעם".

החלטות הרשות השנייה:

1. הפקדת ערבויות: קשת ורשת יפקידו בחשבון של הרשות, 7.5 מיליון שקל ו-8.1 מיליון שקל בהתאמה, זאת על מנת להבטיח את השלמת החוסרים בשנה הקרובה.

2. איום בחילוט: אם קשת ורשת לא יפעלו על-פי החלטתה, יזומנו הזכייניות לשימוע בפני המועצה בעניין חילוט ערבויות בסכומים אלה.

יד אחת לוקחת, יד שנייה תיתן? / פרשנות

כרוניקה ידועה מראש? כנראה שכן. מועצת הרשות השנייה כמו גם הנהלת הרשות ידעו שאין להם ברירה. הביקורות בתקשורת, הכעס של היוצרים, כל אלה שמו אותם במקום שרחוק מלהיות טוב, לא תדמיתית ולא ציבורית. כמו בכל שנה, גם השנה, דו"ח עמידת, או נכון יותר אי עמידת, הזכיינים במחויבויות (שפורסם רגע לפני 2009 אך תקף לשנת 2007) מראה תמונה ברורה - אי עמידה במחויבויות, נקודה.

הערב, בעוד חברי המועצה נחשפים לדו"ח, חלקם רק לראשונה, כבר התקבלו שורה של החלטות על ידי הרשות השנייה, החלטות שמטרתן להחזיר לרשות ולמועצה קצת מהכוח הרב שאבד לה. חילוט, קנסות, כעס, את כל אלה ניסתה הערב לשדר הרשות והמועצה.

אבל לצד הניסיון להחזיר את הכבוד והכוח האבוד, יש לזכור כי הרשות השנייה עובדת במרץ על "מתווה אלכסנדר", אותו מתווה שאמור להביא להקלות מפליגות עבור ערוצים 2 ו-10, כאלה המוערכות במאות מיליוני שקלים, ויתרה מכך, מתווה שמתייחס גם לעבר - מתווה רטרואקטיבי.

לכן לא ממש ברור כמה הצהרותיה של הרשות השנייה, כפי שניתנו הערב יכולות להחזיק מים - הן מבחינת הזכיינים, הן מבחינת היוצרים ובעיקר מבחינת ציבור צופי הטלוויזיה שעבורם בסופו של דבר קיימת המועצה הציבורית, מועצת הרשות השנייה.