בני שטיינמץ מכניס את מחזיקי האג"ח של TMI לדילמה

צריכים להחליט: האם להעדיף את הצעתו לרכוש מידיהם את האג"ח בכ-20% משוויה המקורי או לבנות על הפירעון המיידי עליו הכריז נאמן האג"ח - שאולי בסוף לא יהיה כל כך מיידי ומלא ; המועד האחרון להשיב להצעת הרכש חל הערב

המשקיעים המוסדיים כבר הבינו שהמשבר בשוק האג"ח הקונצרניות יאלץ אותם להילחם על אשראי בעייתי שניתן בתקופת הגאות. ועדיין, ספק אם אי פעם הניחו כי ייאלצו להתמודד עם סוגיית החזר החוב של בני שטיינמץ, שנחשב לאחד האנשים האמידים בישראל.

התשובה לשאלה זו אינה טריוויאלית, גם אם היא נראית כך במבט ראשון. למעשה, ניצבת בפני המוסדיים דילמה - האם לקבל את הצעתו של שטיינמץ, לפרוע את האג"ח של חברת TMI שבשליטתו במחיר הנמוך בכ-20% משוויה המקורי, או להסתמך על הצעד לפירעון מיידי של האג"ח, עליו הודיע אתמול הנאמן, שאם אכן יתממש אמור להניב להם את מלוא ההשקעה בחזרה. ההפרש בין שתי החלופות, נציין, הוא 170 מיליון שקל.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי כמעט כל הגופים המוסדיים הגדולים השקיעו באג"ח של TMI, ומאחר שהיקפה מסתכם ב-1.2 מיליארד שקל, הרי שכל גוף השקיע בממוצע עשרות מיליוני שקלים, אם לא יותר.

הרי תזכורת קצרה לאפקט הדומינו של אג"ח TMI: לאחרונה החליט שטיינמץ להגיש הצעת רכש לאג"ח שהנפיק לפני כשנה וחצי, וזאת בעקבות הירידה בשווי אחזקות החברות הבנות של TMI, שהן מקור חשוב לביטחונות האג"ח.

החלטתו זו התקבלה במקביל להודעה של חברת הדירוג S&P מעלות, להכניס את האג"ח של TMI לרשימת מעקב.

ההצעה של שטיינמץ דיברה על רכישת האג"ח במחיר של 90 אגורות לשקל, המהווה דיסקאונט של 18%-23% על השווי הפארי של האיגרת (שווי האג"ח בתוספת הריבית וההצמדה). במעלות לא ראו בחיוב את הצעת הרכש, ואף ראו בכך עילה להורדת הדירוג של החברה. "על פי הגדרות הדירוג של S&P מעלות, במקרה השלמה של הצעת החלפה של חוב בעייתי, אשר במסגרתה נרכשים מחדש חלק או כל ההתחייבויות בסכום הנמוך מהערך הנקוב, ייקבע לאג"ח דירוג D (חדלות פירעון)", טענו במעלות. וכך, עד אשר תושלם הצעת הרכש, הפחיתה מעלות באופן דרסטי את הדירוג ל-CCC מ-A.

הפחתת דירוג דרסטית שכזו מהווה למעשה עילה לפירעון מיידי של האג"ח. ואכן, הנאמן של האג"ח, חברת הרמטיק, שלח אתמול מכתב למחזיקי האיגרות בו ציין כי לאור הורדת הדירוג, הוא נותן לחברה התראה של 15 יום לפירעון מיידי של האג"ח. צעד זה מעקר באופן עקרוני את הצעת הרכש של שטיינמץ, שהרי מדוע שיסכימו המוסדיים למכור כעת את האג"ח במחיר נמוך, כאשר בעוד כשבועיים הם אמורים כביכול לקבל את מלוא הסכום?

שטיינמץ לא קיבל בשלוות נפש את הורדת הדירוג, ועורך דינו פיני רובין שיגר אתמול מכתב זועם למעלות בדרישה לבטל את הורדת הדירוג, אותה כינה "שרירותית ומופרכת". עוד כתב רובין, כי "בכוונת החברה לנקוט הליכים משפטיים על מנת למנוע את רוע הגזירה". מחברת הדירוג נמסר בתגובה: "S&P מעלות אינה מתכתבת עם לקוחותיה מעל דפי העיתון".

על פניו, אמורים המוסדיים להעדיף להמתין לפירעון המיידי ולקבל את התשלום המלא, ואולם אם אכן תוגש תביעה נגד מעלות, ייתכן שהנאמן ייאלץ לעכב את ההוראה לפירעון מיידי. בכל מקרה, הערב הוא המועד האחרון של המשקיעים המוסדיים להיענות להצעה של שטיינמץ.

"עם כל הכבוד לאקטיביזם"

בתגובה לפניית "גלובס", סירבו המשקיעים המוסדיים לומר אם ייענו להצעה, אך שלא לציטוט, ישנם גופים המתלבטים כיצד לנהוג. למרות שבשטר הנאמנות ישנה התחייבות כי בעת הורדת דירוג יועמד האג"ח לפירעון מיידי בערכו הפארי, ושלאג"ח יש ביטחונות בהיקף של יותר מ-90% מהיקף החוב, בכל זאת ישנם משקיעים מודאגים.

"אם ברגע האמת לא יהיה לשטיינמץ את הסכום המלא לשלם באופן מיידי, מה זה משנה מה כתוב בשטר הנאמנות?", אמר ל"גלובס" אחד ממנהלי הגופים המוסדיים הגדולים, והוסיף "אני מעריך כי גופים בעלי חשיפה גבוהה לאג"ח, ימזערו אותה לפחות באופן חלקי, וייענו להצעת הרכש הנוכחית".

גורם נוסף בשוק ההון התייחס לאקטיביזם המוסדי שמוביל לאחרונה רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות, ואמר כי "כל האקטיביזם המוסדי הזה עלול להיות לעיתים בעייתי. הגופים המוסדיים מתהדרים בסיבות של 'טובת העמיתים', אבל טובת העמיתים היא גם בטווח הקצר. אנשים לא מבינים את גודל המשבר, ובתקופה כזו, במאזן הסיכון-סיכוי יש מקום להקטין את הסיכון, גם אם זה אומר שמפסידים כמה אחוזים".

עוד לדברי אותו גורם, "האקטיביזם המוסדי הוא בעיקר אקט שיווקי. ועדות ההשקעה של המוסדיים רוצות למכור חלק מהנכסים הלא סחירים בהפסד קטן, כדי שלקראת סוף השנה הם יראו תשואות טובות. ואולם, ועדת הביקורת לא מאשרת, כדי שלא יהיה כתוב בעיתון שהם מחלו על חוב".