היפוך מגמה בקרנות הכספיות: פדיונות של כחצי מיליארד שקל ביומיים

מנגד נרשמו מתחילת החודש גיוסים של כמיליארד שקל בקרנות השקליות ; בין הגורמים: האינפלציה הנמוכה ומאמצי השיווק של מנהלי הקרנות

מנוע הצמיחה של תעשיית קרנות הנאמנות בשנה החולפת, היה ללא ספק הקרנות הכספיות. מידי חודש גייסו הקרנות הכספיות סכומים ניכרים, עד שהיקף נכסיהן הצטבר ל-32 מיליארד שקל. אולם ל"גלובס" נודע כי ביומיים האחרונים סבלו הקרנות הכספיות מפדיונות של כחצי מיליארד שקל. מנגד, נרשמו גיוסים לקרנות השקליות, שמסתכמים בכמיליארד שקל מתחילת החודש.

הרקע לפדיונות בקרנות הכספיות ומנגד הגיוסים לקרנות השקליות, הינו האטרקטיביות של האפיק השקלי על פני הקרן הכספית, בשל האינפלציה הנמוכה.

כמו כן, הגיוסים לקרנות השקליות מגובים במאמצי שיווק של מנהלי הקרנות שמציפים לאחרונה את העיתונות הכלכלית בפרסומן.

למשל, בפסגות מפרסמים כי "הריבית בישראל צפויה להמשיך ולרדת, בין השאר כתוצאה מסימני המיתון ומהמדדים השליליים הקרובים. במקביל, הקיפאון בשוק ההנפקות הקונצרניות עשוי להימשך ולהוביל להשקעה באג"ח מדינה. לאור זאת, אנו מאמינים כי השקעה באג"ח מדינה ובפרט באג"ח שקלית, היא אטרקטיבית".

גם בכלל פיננסים מסבירים במודעת הפרסומת שלהם כי "תהליך ירידת הריבית מתקרב לסיומו, ועולה הסיכוי לירידת תשואות באג"ח הממשלתית השקלית הארוכה. רמות התשואה לאורך העקום השקלי מאפשרות ליהנות מרווחי הון".

סיבה אפשרית נוספת לגיוסים בשקליות ולפדיונות בקרנות הכספיות היא סוגיית דמי הניהול. עד כה הקרנות הכספיות לא גבו דמי ניהול, מה שהסב למנהליהן הפסדי עתק של עשרות מיליוני שקלים. לקראת תחילת השנה צפויים אמנם מנהלי הקרנות להעלות את דמי ניהול בקרנות הכספיות ל-0.125% בשלב הראשון ול-0.3% בהמשך, אך דמי הניהול בקרנות השקליות עומדים על שיעור גבוה מכך, כ-0.75%.

[לאתר קרנות]