S&P מעלות מורידה את דירוג האג"ח של "מעריב" לדירוג "אג"ח זבל": ירד ב-10 דרגות

מעריכה כי החברה לא תוכל להמשיך ולהתקיים במבנה ההון הנוכחי שלה במהלך הרבעונים הקרובים, עקב בעיות נזילות ותזרים

סוכנות הדירוג S&P מעלות הודיעה היום (ג') על הורדת דירוג אגרות החוב (סדרה ג') שהונפקו על-ידי מעריב ל-"ilCC" מ-"ilBBB-" - הורדה של עשר דרגות.

הכלכלנים מציינים כי "הורדת דירוג האג"ח של מעריב משקפת את החשש שלנו כי גם בהינתן הקלה או דחייה נוספת על-ידי הבנקים בבחינת העמידה של החברה בהתניות הפיננסיות הבנקאיות, כפי שניתנה בעבר, החברה לא תוכל להמשיך ולהתקיים במבנה ההון הנוכחי שלה במהלך הרבעונים הקרובים, עקב בעיות נזילות ותזרים".

ב-S&P מציינים כי במהלך נובמבר, הודיע אחד הבנקים כי הוא מסכים לדחיית המועד הקובע לבחינת עמידת מעריב בהתניות הפיננסיות לתום 2008. להערכת הכלכלנים, החברה לא תעמוד בהתניות הפיננסיות במועד הקובע ותיאלץ להגיע להסדר נוסף עם הבנקים. לדבריהם, קשיי הנזילות של מעריב מחייבים אותה לשפר באופן משמעותי את הביצועים התפעוליים ולמצוא מנגנון להקטנת החוב הפיננסי, ככל הנראה בדרך של מכירת נכסים, הזרמת הון מבעלת השליטה, או לחילופין, לשעבד נכסים אחרים לצורך קבלת מסגרות האשראי נוספות (שאמנם יגדילו את החוב אך יגדילו את קופת המזומן).

בהמשך פירוט השיקולים להורדת הדירוג, מציינים עוד ב-S&P כי המגמות השליליות בסקטור העיתונות המודפסת ובביצועי מעריב ממשיכות גם ב-2008. בנוסף, תזרים המזומנים ממשיך להיות שלילי ורמת המינוף של החברה נותרה גבוהה, למרות שבמהלך 2008 ירד החוב הפיננסי המתואם בכ-95 מיליון שקל לכ-261 מיליון שקל בתום ספטמבר 2008.

כלכלני S&P מעריכים כי המגמות המאפיינות את סקטור העיתונות המודפסת, הכוללות, בין היתר, מעבר קוראים למדיה האלקטרונית, הסטת תקציבי פרסום לערוצים אלו ותנודתיות בהכנסות מפרסום בהתאם למחזוריות מאקרו כלכלי, ימשיכו גם בשנים הקרובות, והעיתונות המודפסת תיאלץ להתמודד עם הסטת המנויים למדיה דיגיטלית ושינוי של המודל העסקי בהתאם.

הם צופים כי רמת החוב הפיננסי של מעריב תישאר גבוהה בטווח הקרוב, כתוצאה מביצועים פיננסיים נמוכים, ותזרים המזומנים השוטף וה-EBITDA לשנת 2008 יהיו שליליים. כמו כן, הכלכלנים סבורים כי מעריב תפעל להשגת מקורות אשראי נוספים בטווח המיידי, על מנת להמשיך בפעילותה ולפרוע את התחייבויותיה כלפי מחזיקי אג"ח.