הבנק האירופי המרכזי שוקל להקים מסלקה להלוואות בין-בנקאיות

המסלקה שה-ECB מתכנן להקים תערוב להלוואות, כדי לגבור על חוסר האמון ההדדי השורר בין הבנקים ; לוקאס פפדמוס, סגן נשיא הבנק, הזהיר כי המתחים בשווקים הפיננסיים עלולים לחולל נזק כלכלי משמעותי נוסף

הבנק האירופי המרכזי (ECB) בוחן תוכניות לרפורמה דרסטית בשוק ההלוואות הבנקאיות באירופה. כך גילה אתמול (ב') לוקאס פפדמוס, סגן נשיא הבנק, לאחר שהזהיר שהמתחים בשווקים הפיננסיים עלולים לחולל נזק כלכלי משמעותי נוסף.

לדברי פפדמוס, הרעיונות לגבי הקמת "מסלקה" שתקדם את שוק ההלוואות הבין-בנקאיות, שניצב במרכז המערכת הפיננסית, "ניתנים ליישום". המסלקה שה-ECB מתכנן להקים תערוב להלוואות, כדי לגבור על חוסר האמון ההדדי השורר בין הבנקים.

רעיונות כאלה כבר הוצעו בכמה מהמדינות החברות בגוש האירו, כולל גרמניה. אך פפדמוס אמר שפתרונות על בסיס לאומי בלבד יובילו למעשה ל"הלאמה מחודשת ובלתי-הולמת של השווקים הפיננסיים".

תומכי התוכנית מקדמים את אישורה למרות ממצאים שמהם עולה כי לא ניתן לייחס את הריבית הבין-בנקאית הגבוהה אך ורק לחוסר האמון בין הבנקים. סקר היציבות הפיננסית של ה-ECB, שממצאיו התפרסמו אתמול (ב'), מראה שיותר ממחציתן של עלויות ההלוואה נובעות מהסיכון שהבנקים המלווים עצמם ייקלעו ל"הלם נזילות משמעותי", או למצב שבו הם יזדקקו באופן פתאומי למימון.

פפדמוס אמר שהסיכונים העיקריים שזוהו בסקר היציבות הפיננסית כוללים "דה-מינוף משמעותי יותר בקרב הבנקים", שלטענתו עשוי "להשפיע באופן שלילי על זרם האשראי לכלכלה הרחבה יותר". מאז תחילת אוקטובר קיצץ ה-ECB את הריבית הרשמית בגוש האירו ב-1.75%, אך הוא מאוכזב מכך שהריבית בשוק ממשיכה להיות גבוהה.