איזי כהן: "אם חלק מהאג"חים ייפלו או לא יוחזרו, הנזק יהיה גדול פי כמה מאשר הירידה בתשואות בחודשים האחרונים"

מנכ"ל אפריקה ישראל בכנס נדל"ן של דן אנד ברדסטריט ישראל: "אני לא רואה שום בעיה שאפריקה תעמוד בהתחייבויותיה, כי יש לה נכסים מניבים מצויינים" ; שלמה שרף, מנכ"ל אלקטרה נדל"ן: "המילה נדל"ן הפכה למשהו מצורע או שצריך להיזהר ממנו"

חדלות פירעון של חברות במשק, אי-תשלום חובות למחזיקי האג"ח במועד והסדרי חוב בין חברות למחזיקי האג"ח. כל אלו עולים שוב ושוב לכותרות בימים האחרונים, ועל רקע זה קיימה היום חברת דן אנד ברדסטריט כנס מנהלי חברות נדל"ן.

מנכ"ל החברה המארחת, ראובן קובנט, ציין כי לפי הנתונים שבידיו, "19% מחברות הנדל"ן הבורסאיות נמצאות כיום ברמת סיכון עסקי גבוהה".

איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל , התייחס בדבריו למה שהוא רואה כקושי המרכזי. "השאלה החשובה ביותר ב-2009 תהיה כיצד להגיע להסדר כלשהו ביחס לאג"ח לטווח ארוך. הרגולציה והשוק המוסדי חייבים להגיע להסדר ביחס לפריסה מחדש של האג"ח לטווח הארוך, זה חשוב פי כמה מההסדרים עם הבנקים, שאיתם אני לא רואה בעיה. הבנקים ישמחו לתת אורך נשימה וחמצן, אך כמובן שלא לכל חברה. רוב הכסף באג"ח הוא כסף של עמיתים שיצא מקופות גמל ומפוליסות משתתפות רווחים, ואולי קצת כסף של נוסטרו, ולכן המפקח על שוק ההון, משרד האוצר ובנק ישראל חייבים להיות מעורבים".

כהן סיפר שהמשבר תפס את אפריקה ישראל בעיצומו של פיתוח בכ-130 פרויקטים, בעיקר מגה-פרויקטים. "אני עוסק בחודשים האחרונים בניהול סיכונים ותזרים המזומנים, ולא רואה שום בעיה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה כי יש לה נכסים מניבים מצוינים, אבל צריך לדאוג שהתזרים יוכל להיווצר מהמקורות עליהם אנו בונים. בארה"ב אנחנו עדיין מתמודדים עם הבעיה במנהטן, שם השוק כמעט מת, אין יוצא ואין בא. חלק מהנכסים לא מושכרים באופן מלא, ואנחנו מנסים להשכירם ולהגדיל הכנסות".

"איפה אנחנו חיים?"

אלפרד אקירוב, יו"ר ובעל השליטה באלרוב , יצא כנגד מה שנראית לו אופטימיות מוגזמת של חלק מחבריו לדיון, ופתח את דבריו בנימה צינית. "אני לא רוצה לקלקל את האווירה, אולי נשאיר אתכם במצב רוח טוב. כולם עומדים בהתחייבויות, כאילו לא ראינו חברות שלא יכולות לשלם אג"ח, כנראה שזה קורה במדינה אחרת. הבעיה שלנו היא שאנחנו נמצאים בהגנה, אנחנו לא יוזמים והבעיות לא יפתרו לבד".

אקירוב ציין כי יש 175 מיליארד שקל אג"ח סחירות, ועוד 50 מיליארד אג"ח לא סחירות. "ה-175 מיליארד שקל נסחרים היום ב-130 מיליארד שקל, כלומר 45 מיליארד שקל התאדו. אם ניקח מהלא סחירות יחס דומה, נעלמו עוד כ-10 מיליארד שקל, כלומר 55 מיליארד שקל סך הכול. כל ההלוואות לא מחודשות, יש ירידות ערך, ואז אומרים 'תביאו את הכסף'. כמעט כל הכסף שגויס במדינת ישראל לא הושקע בארץ אלא בחו"ל, ושם יש בעיות. הייתי מצפה מכל מי שמשקיע בחו"ל שגם יגייס בחו"ל, אבל הכסף גויס בארץ והושקע בחו"ל, ואז הבעיות עוברות לעמיתים.

"לא יכול להיות שאג"ח נסחרות ב-30%-200% תשואה והיא תשולם. איפה אנחנו חיים? צריכים להגיע יחד עם הרגולטורים לפריסה מחודשת של האג"ח עם ריבית יותר גבוהה, ושהמדינה תקבל למשל מניות של החברות. אתמול היינו בהרצאה של שר האוצר (בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", א.ר.), והוא דיבר על חזון ל-20 שנה, אבל השריפה בבית כבר היום, על מה הוא מדבר?

"החברות לא מעניינות אותי באופן אישי, אני חס על כספי החוסכים. הרגולטור צריך לדאוג איך הם יקבלו את הכסף. אם זה לא יוסדר זו קטסטרופה. הפוליטיקאים יכולים לחכות, אבל אנשי עסקים לא יכולים להתנהג כך והם צריכים ליזום".

ביחס למגזר הנידון הודה אקירוב כי מצב נדל"ן היוקרה בכי רע. "המסעדות ריקות ולא מוכרים דירות. איזה תושב חוץ יקנה דירה בארץ? כל אלה שקנו לא צריכים את הדירות, וכל הדירות הללו יועמדו למכירה. בירושלים מכרנו חצי (20 מתוך 50 דירות בפרויקט ממילא, א.ר.), ואת החצי השני שמנו בבוידעם. למה לשקר? אין אף קונה. מי שקנה עשה את זה כדי שתהיה לו כתובת בירושלים. אני גומר את הבניין ולא נוגע בדירות. אני שם אותן בצד עד שהאמריקנים שוב יבואו לקנות דירות שהם לא צריכים. מי שקונה דירה בשביל חודש בשנה יכול לבוא למלון, גם שם יש מקום עכשיו".

"נדל"ן הפך למשהו מצורע"

איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן , אמר כי "הרבה ממה שהשוק מייחס נובע מפחד ופסיכולוגיה ואולי מחוסר הבנה. אני לא מסכים לאמירה שאם אג"ח נסחרת כך וכך, אז אי אפשר להחזיר אותה. בתור אחד שהוא בדרך כלל פטפטן, אני אומר שהיום זה הזמן לעשות ופחות לדבר".

לעניין ההתחייבויות אמר רוז'נסקי, "אנחנו חושבים שלא נאכזב אף אחד, וזו משימה ניתנת לביצוע. אני רואה בבנקים רצון לעזור. יש מוסדיים שחושבים שגם אם הנייר שקניתי ב-100 שווה כרגע 30, הם יקבלו. במבחן האמת עמדנו כמו גדולים. אני מאמין ביכולתי לפרוע את ההתחייבויות, ואם יהיה הסדר כולל אז כולם יכנסו אליו".

שלמה שרף, מנכ"ל אלקטרה נדל"ן , שבשליטת גרשון זלקינד, התייחס לתחושות שהענף מעורר כיום. "המילה נדל"ן הפכה למשהו מצורע שצריך להיזהר ממנו, אבל נדל"ן איננו מקשה אחת. אין דין בניין משרדים בטורונטו המושכר לממשלה ל-15 שנה, כדין בניין ביזמות בגיאורגיה".

גידי רבינוביץ', מנכ"ל חברת האחים עופר נכסים, צפה כי הקשיים בישראל עוד לפנינו, ואף היכה על חטא. "המשבר הישראלי יגיע ב-2009, כשהחברות לא ישלמו את האג"ח. אנחנו יצרנו את המשבר, השתמשנו לא נכון ב-IFRS, חברות ביטוח וקרנות ריט קנו במחירים לא נכונים, וב-6%-7% תשואה, שלא לוקחת בחשבון סיכונים. לדעתי, הפיתרון לחברות שחושבות שלא יוכלו להחזיר אג"ח זה לא להציע תספורות, אלא להגיד שאם לא יחזירו את האג"ח בתאריך מסוים, יהפכו אותו להון אחד לאחד, וזה צריך להיות המחיר. חברה שלא פורעת תיתן את המניות לבעלי החוב".

אקירוב, מצידו, התקשה להבליג. "אף בעל חוב לא יודע לנהל חברה, והוא יפסיד את הכול".