הפחתה חדה יותר מהצפי בארה"ב: הפד' חתך את הריבית בין-0.75% ל-1% לטווח שבין 0.25% ל-0%

בכוונת הפדרל ריזרב "לעשות שימוש בכל הכלים העומדים לרשותו" לשם עידוד הפעילות הכלכלית ; הצפי היה להורדה של 0.5% ; הפד' הודיע כי יותיר את הריבית ברמתה הנמוכה מאז ומעולם "למשך זמן מה" ; האירו מזנק כנגד הדולר ב-2.1% ונסחר ב-1.398 דולר ; מדד ה-S&P 500 זינק ב-5.14% ונקבע מעל ל-900 נקודות

הפדרל ריזרב החליט להוריד את הריבית בארה"ב באופן חד מהציפיות המוקדמות: חתך את הריבית לטווח שבין-0.75% ל-1% ורמתה החדשה בטווח שבין 0.25% ל-0% . זהו שיעור הריבית הנמוך ביותר שנרשם בארה"ב מאז החלו לתעד את המדיניות המוניטרית בשנת 1954. יו"ר הפד', בן ברננקי ביצע את הורדת הריבית העשירית במספר בתקופה של 16 חודשים על רקע החרפת והעמקת המיתון בארה"ב. מרבית האנליסטים בשוק צפו כי היו"ר יפחית את הריבית בשיעור של 0.5% ולכן הורדה זו הינה חדה יותר מהצפי המוקדם.

על רקע ההורדה מתגברות העליות בוול סטריט והמדדים המובילים עולים בכ-3%. אגרות החוב הממשלתיות מזנקות והתשואה עליהן יורדת לרמות שפל חדשות, התשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה ל-2.345% והתשואה על האג"ח לשנתיים ירדה ל-0.629%. שערו של הדולר נסחר בירדה ביחס למטבעות המרכזיים, כאשר האירו מזנק ב-2.1% כנגדו ועולה לרמה של 1.398 דולר לאירו. במסחר המאוחר בין הבנקים בזירת המט"ח המקומית נרשם זינוק של כ-2% בשערו של האירו כנגד השקל ל-5.33 שקלים, הדולר יורד ב-0.35% ביחס לשער היציג שנקבע היום ונסחר ב-3.82 שקלים.

הפד' גם הודיע בהודעה אגרסיבית במיוחד כי בכוונתו "לעשות שימוש בכל הכלים העומדים לרשותו" לשם עידוד הפעילות הכלכלית. כמו כן נאמר בהודעת הפד' כי בכוונתו להותיר את הריבית ברמת השפל החדשה "למשך זמן מה". בין הסיבות של הפד' להפחתת הריבית הערב היו "המשך ההידרדרות בשוק העבודה, הירידה בהוצאות הצרכנים, הירידה בהשקעות בעסקים, והירידה ביצור התעשייתי". "השוק הפיננסי ממשיך להיות מתוח למדי ומחנק האשראי נמשך. בסך הכל, נרשמה היחלשות נוספת בתחזית הפעילות הכלכלית", נאמר בהודעה. בנוסף רמז הבנק המרכזי כי החל שלב חדש במדיניותו, אשר במרכזה עומדת כוונתו להגדיל את היצע הכסף (quantitative easing). מדיניות זו תתפוס את מקומה של המדיניות המוניטרית אשר למעשה מוצתה ע"י הפד' והיא ששימשה עד כה ככלי המוניטרי המרכזי של הבנק המרכזי.

היום (ג') לפני פרסום ההחלטה, בה דנו במסגרת ישיבת השוק הפתוח ה-FOMC במהלך היומיים האחרונים בכירי הפד', פורסם מדד המחירים לצרכן בחודש נובמבר אשר הצביע על ירידה של 1.7% - החדה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז שנת 1932. ולנתון זה הצטרפו גם נתונים חלשים מתחום הבנייה, הורדת הריבית הינה המאמץ המיידי בו נוקט הפד' על מנת לנסות ולאושש את הפעילות הכלכלית במשק האמריקני.

בשבוע שעבר פורסמו נתוני תעסוקה מדאיגים שהצביעו על כך שיותר מחצי מיליון עובדים איבדו את פרנסתם בחודש נובמבר וכי רמת האבטלה בארה"ב העומדת על 6.7% מצויה ברמה הגבוהה ביותר ב-15 השנה האחרונות. מתחילת המיתון איבדו כשני מיליון עובדים את עבודתם והאנליסטים צופים כי עד שנת 2010 יאבדו עוד 3 מיליון משרות.

נציין כי ברננקי הבהיר בתחילת החודש כי לא נגמרה לפד' התחמושת לשם התמודדות עם המשבר הפיננסי הקשה ביותר מאז שנות השלושים של המאה הקודמת. היו"ר בוחן את האפשרויות השונות העומדות בפניו מעבר לשימוש בכלי הריבית ורמז על כוונתו לבצע רכישות ישירות של אג"ח ממשלתיות ואג"ח משכנתאיות כאחת האופציות הקיימות לו. רכישה של אג"ח משכנתאיות במגזר הפרטי יפחית את עלויות ההלוואות לרכישת בתים. רכישה כזו אמורה לצמצם את מרווח התשואה בינן לבין התשואות על אג"ח האוצר, מה שיאפשר לבנקים להציע משכנתאות בריביות נמוכות יותר.

באותו עניין אמר היום הנשיא הנבחר אובמה "התחמושת המסורתית של הפד' למלחמה במיתון הולכת ואוזלת" וקרא לחלקים נוספים בממשל ל"לצעוד קדימה". היום נפגש גם הצוות הכלכלי של אובמה אשר עובד על "אג'נדה אמיצה" לעידוד ההתאוששות הכלכלית בארה"ב.

נציין כי לפני פרסום ההחלטה נסחרו המדדים המובילים בוול סטריט בעליות שנעו בין 1.3%-2.3%.