שוקי אסיה ננעלו בעליות בתגובה להפחתות הריבית בארה"ב והונג קונג: ההנג-סנג הוסיף 2.2%

[לבורסות בעולם] שרין טכנולוגיות איבדה 8.3% בסינגפור ; הונדה עדכנה מטה את תחזית הרווחים השנתית ב-62% ל-2.08 מיליארד דולר - המניה איבדה 4.2% ; הדולר נסחר בשפל של 13 שנה ביחס לין

המדדים המובילים באסיה סיימו את יום המסחר בעליות בתגובה לצעד האגרסיבי של נשיא הפדרל ריזרב, בן ברננקי, מליל אמש (ג'), שהפחית את שיעור הריבית ב-0.75% לטווח של בין 0% ל-0.25%. המדדים המובילים בוול-סטריט ננעלו אמש בעליות חדות.

על אף שמדובר בהפחתה גדולה מהצפוי, השווקים הפיננסים גילמו את המהלך ולכן העליות הנוכחיות מתונות יחסית. נראה כי המשקיעים מפקפקים ביכולת של מדיניות מוניטרית להציל את הכלכלה האמריקנית והם ממתינים לצעדים הפיסקלים אותם מתכנן נשיא ארה"ב הנכנס, ברק אובמה.

מניות סאנג האנג וצ'יינה יוניקום הובילו את העליות בהונג קונג לאחר שהועדה המוניטרית בעירי הפחיתה את שיעור הריבית ב-1% ל-0.5%. מדד הנג-סנג הוביל את העליות באסיה כשעלה ביותר מ-2%. המדיניות המוניטרית של הונג קונג מתאימה את עצמה לזו של ארה"ב מכיוון שהדולר ההונג קונגי מוצמד לדולר.

הדולר נסחר בשפל של 13 שנה ביחס לין היפני, והדבר מחליש מאד את האטרקטיביות של היצואניות היפניות. ביפן מתחזקות ההערכות כי הבנק המרכזי יפחית את הריבית העומדת כעת על 0.3%, לאחר שהממשלה היפנית הגבירה את הלחץ המופעל על ה-BOJ לנקוט במדיניות מוניטרית שתתמוך בצמיחה.

ההתבטאויות הפומביות הלילה של בכירים ברשות המוניטרית ביפן סיפקו אישור נוסף לכך שבממשל היפני ובבנק המרכזי שוקלים בכובד ראש אפשרות של התערבות בשוק המטבעות וזאת במטרה לבלום את המשך התיסוף בין. מזכיר הממשלה היפני קאוומורה ציין כי הבנק המרכזי צריך לבחון את השלכות התנועות האחרונות בשוק המטבעות בקובעו את צעדי המדיניות שלו.

בתוך כך, סגן שר האוצר היפני שב הלילה ואמר כי יש לשקול פעולות כנגד המשך התיסוף בערך המטבע במידה ותנועת המחיר תעמוד בניגוד לאינטרס הכלכלי. ציינו מוקדם יותר השבוע כי בשל האפשרות המוגבלות העומדות לרשותן של הרשויות, הן בתחום המוניטרי והן בתחום הפיסקאלי, הפעולה החלופית החיונית ביותר הינה לבלום את קצב התיסוף בין, המביא לפגיעה חמורה במגזר הייצוא של המדינה.

באוסטרליה, מאזן המדדים המובילים של Westpac ירד בחודש אוקטובר לרמה הנמוכה ביותר מזה 16 שנה. עם זאת, על פי סיכומי ישיבת הבנק המרכזי שפורסמו אמש באוסטרליה עולה כי הבנק משנה את מדיניותו לניטרלית. הנגיד גלן סטיבנס אמר כי "הפחתות הריבית הנרחבות... כמו גם הצעדים שנקטה הממשלה לעידוד הצמיחה והפיחות בערך החד בערך המטבע" יסייעו לעודד את הביקושים בשנה הקרובה.

חברות הנפט ריכזו עניין בשל הערכות כי קרטל אופ"ק יחליט להפחית את תפוקת הנפט בכ-2 מיליון חביות ליום במטרה לתמוך במחיר הנפט שנסחר כעת מתחת לרף 45 הדולר לחבית.

מדד ניקיי 225 עלה ב-0.52% ל-8,612 נקודות ; מדד הנג-סנג עלה ב-2.18% ל-15,460 נקודות ; מדד שנחאי המשולב עלה ב-0.09% ל-1,976 נקודות ; מדד קוספי עלה ב-0.71% ל-1,169 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 התחזק ב-0.4% ל-3,570 נקודות ; מדד סטריט טיימס של סינגפור נסחר בירידות קלות לפני הנעילה ; מדד סנסקס 30 מאבד גובה לפני הנעילה

בזירת המטבעות, הדולר יורד ב-0.66% ל-88.37 ין והדולר הניו זילנדי עולה ב-0.66% ל-0.5816 דולר.

בזירת המאקרו

הועדה המוניטרית בהונג קונג הפחיתה את שיעור הריבית ב-1% ל-0.5%. המדיניות המוניטרית של הונג קונג מתאימה את עצמה לזו של ארה"ב מכיוון שהדולר ההונג קונגי מוצמד לדולר.

מאזן המדדים המובילים של Westpac ירד בחודש אוקטובר בפעם השלישית ברציפות והצביע על ירידה של קצב הצמיחה השנתית לרמה של 0.6% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מזה 16 שנה.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בינואר עולה כעת ב-3.8% ל-45.25 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק.

מניות בכותרות

הונדה עדכנה מטה את תחזית הרווחים לשנה הפיסקלית שתסתיים ב-31 למארס ב-62% ל-185 מיליארד ין (2.08 מיליארד דולר), לאחר שהין עלה לשיא של 13 שנה ביחס לין, ועל רקע הירידה החדה במכירות של כלי רכב בארה"ב ואירופה. הונדה מעריכה כי הרווח התפעולי יסתכם ב-180 מיליארד ין לעומת 550 מיליארד ין בתחזית הקודמת. כל עלייה של ין אחד ביחד לדולר או לאירו מקטינה את הרווח התפעולי של הונדה ב-18 מיליארד ין ו-3 מיליארד ין בהתאמה.

יצרנית המכוניות ניסן הודיעה כי החל מחודש ינואר תקצץ את מספר הרכבים המיוצרים במדינה ב-78 אלף יחידות לחודש.

מניית חברת הנדל"ן סאן האנג הציגה עליות בתגובה למהלך של הועדה המוניטרית של הונג קונג שהפחיתה את הריבית לרמה של 0.5%.

צ'יינה יוניקום הסכימה לרכוש תשתיות של קווי טלפון ניידים מממשלת סין תמורת 6.43 מיליארד יואן (940 מיליון דולר). העסקה הנוכחית היא חלק מהמהלך של הממשלה לאפשר לחברות הטלקומניקציה במדינה לספק שירותים אלחוטיים ונייחים גם יחד.

בזירה הישראלית: מהודעה שפרסמה אתמול (ג') שרין טכנולוגיות (סימול: SARI.SI), החברה הישראלית היחידה שנסחרת בבורסת סינגפור, עולה כי זאב לשם (61) יפרוש מתפקידו כמנכ"ל בסוף השנה הנוכחית. המניה איבדה 8.3% בסינגפור. עזיבתו של לשם היא בהתאם לתוכנית האסטרטגית שבנה דירקטוריון החברה לשרין, שכוללת גם יעדים לטווח הקצר ולטווח הארוך, "על רקע המצב הכלכלי העולמי", דברי ההודעה. שרין נסחרת לפי שווי של 22 מיליון דולר לאחר שמנייתה איבדה מתחילת השנה 75%. לשם מחזיק ב-99,300 מניות ששוות כיום משהו כמו 8,400 דולר.