רשת פונה לעזרת הממשלה: "דרושה הפחתה דרמטית בדמי הזיכיון ובתמלוגים"

במכתב לשרי האוצר והתקשורת טוענים בעלי המניות של זכיינית ערוץ 2 כי "תעשיית הטלוויזיה המסחרית נמצאת במשבר החמור בתולדותיה"

בעקבות הפגנות היוצרים מול בתיהם של בעלי מניות בערוץ 2, יוצאים בעלי המניות של הזכיינית רשת בקריאה לשרי התקשורת והאוצר לטפל בתוצאות המשבר הכלכלי התוקף את תעשיית הטלוויזיה. אנשי רשת מציעים להפחית את המחוייבויות, דמי התמלוגים ודמי הזיכיון.

"רשת ובעלי מניותיה מודעים למחוייבויות שלקחו על עצמם, ואולם יהיה זה חוסר אחריות שלא להתאים את פעילות החברה בתחום זה למציאות הכלכלית המשתנה", כתבו בעלי מניות של רשת לשר האוצר, רוני בר-און, ולשר התקשורת, אריאל אטיאס.

הדברים נכתבו בעקבות הפגנות שקיימו ארגוני היוצרים ביום ראשון האחרון מול בתיהם של אודי אנג'ל, יו"ר רשת, ומול ביתו של מוזי ורטהיים, יו"ר קשת.

במכתבם כתבו היום (ד') בעלי רשת לשרים, כי "תעשיית הטלוויזיה המסחרית נמצאת במשבר החמור בתולדותיה. סימני האטה בשוק הפרסום החלו לפני חודשים לא מעטים עוד לפני פרוץ המשבר הכלכלי העולמי, אך בחודשים האחרונים ההאטה מתגלית בעוצמות חסרות תקדים ולא תואמת אף תחזית. זכייני ערוץ 2 מתמודדים בשנתיים האחרונות עם מחוייבויות תוכן אדירות ורמת הוצאות קשיחה, שאינן מאפשרות התמודדות עם המשבר באופן בו כל חברה אחרת מסוגלת להתמודד, וזאת בפעולה פשוטה של התאמת הוצאות מול הכנסות".

עוד נכתב, כי "במשך שנים ארוכות הלכו זכייני הטלוויזיה יד-ביד עם היוצרים והמפיקים, ונמשיך במערכת יחסים זו כל עוד הטלוויזיה המסחרית מתקיימת. ליוצרים ולמפיקים זכות גדולה בהצלחתה הפנומנלית של הטלוויזיה המסחרית בישראל במשך שנים ארוכות, והם אף נהנו משגשוג כלכלי כל עוד הפרנסה היתה מצויה בשפע. בהקשר זה מביעה רשת פליאה אכזבה וזעם על תוכנו הבוטה והמשתלח של המכתב ששלחו היוצרים לבעלי מניות בערוץ 2. המכתב כולל השמצות חסרות בסיס המהוות פגיעה בבעלי המניות".

"אנו קוראים לשרים להציל את תעשיית הטלוויזיה ולעשות סדר רגולטורי חדש המתאים את עצמו למשבר הכלכלי ההולך ומחריף. הכשלים המבנים המלווים את התעשייה כולה בולטים ועולים בשעה זו בשיא עוצמתם - וזה הזמן לתקן כשלים אלה. טוב יעשו הרגולטורים אם יאמצו את הסכם הבנות אליו הגיעו הזכיינים כל אחד בנפרד עם ארגוני היוצרים - הסכמים הכוללים הגדרות חדשות ומדויקות לז'אנרים טלוויזיוניים מעודכנים והתייחסות קונקרטית לחוסרים בסוגה עילית בשנים מאז תקופת הזיכיון החדשה. כמו כן דרושה באופן מיידי הפחתה דרמטית בדמי הזיכיון ובתמלוגים המשולמים לאוצר ולרשות השנייה, שאינם מאפשרים התמודדות עם המשבר הכלכלי ואף מחמירים את השפעתו. בנוסף, הרמה של המיסוי המושת על חברות הטלוויזיה המסחרית גבוהה באופן חסר תקדים - זה הזמן לשנות את הדרוש שינוי", נכתב.

בתגובה להודעת רשת מסרו היוצרים כי "שוב הזכיינים מתגלים כבכיינים. בשנים 2006, 2007 וב-3 הרבעונים הראשונים של 2008 הרוויחו הזכיינים מעבר לתוכניות הכלכליות שלהם. על-פי כן הפרו הזכיינים את החוק ברגל גסה. אנו היוצרים נמשיך להיאבק בכל מקום שנמצא לנכון עד שיוחזרו 200 מיליון השקלים שחייבים הזכיינים".