הסוף לחיים הטובים? בחברת החשמל נערכים לקיצוץ של כמיליארד שקל מתקציב 2009 - כולל בהטבות לעובדים

לפי ההערכות, כוונת לסקר לקצץ בתקציב התפעול צפויה להיתקל בהתנגדות חריפה של ועדי העובדים

חברת החשמל נערכת לקיצוץ חד בתקציב 2009. מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, הציע לדירקטוריון החברה לדחות השקעות בהיקף של מיליארד שקל, ולהפחית את תקציב התפעול (ללא דלק) של החברה ב-80 מיליון שקל. זאת על רקע המשבר הפיננסי וההאטה הצפויה במשק בשנה הקרובה.

לפי ההערכות, כוונת לסקר לקצץ בתקציב התפעול צפויה להיתקל בהתנגדות חריפה של ועדי העובדים. "גלובס" חשף לראשונה לפני כחודש את כוונת חברת החשמל לבצע קיצוץ של עד מיליארד שקל בתקציב החברה ל-2009. זאת על רקע החששות לגלישת המשק למיתון ולפגיעה בהכנסות החברה ממכירת חשמל. בנוסף תידרש חברת החשמל בשנת 2009 להחזר חוב בסכום כולל של 5.9 מיליארד שקל.

דירקטוריון חברת חשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, החל היום בדיונים מרתוניים בתוכנית העבודה לשנה הקרובה. לסקר ציין, כי הוא מקווה שנציגות העובדים תגלה אחריות ותצטרף לדבריו למהלך של "התאמת רמת החיים למציאות הכלכלית החדשה".

ל"גלובס" נודע כי בין השאר בוחנת הנהלת חברת החשמל שורה של צעדים ביניהם העלאת מחירי הארוחות לעובדים בחברת החשמל, קיצוץ במספר השעות הנוספות ובהשתלמויות והגדלת השתתפות העובדים בהוצאות על טלפונים סלולרים.

תקציב חברת החשמל ב-2008 הסתכם ב-18.2 מיליארד שקל, מחציתו היתה בגין הוצאות רכש הדלקים. תקציב התפעול של חברת החשמל בשנה שעברה הסתכם ב-3.86 מיליארד שקל, גידול של 5% לעומת 2007. אם תתקבל המלצתו של לסקר מדובר על קיצוץ של 2%-3% בתקציב התפעול, שרובו ככולו יבוא על חשבון תנאי העובדים.

ועד עובדי חברת החשמל טרם מסר את תגובתו. יחד עם זאת, בכירים בארגון העובדים מסרו ל"גלובס", כי הוועד לא יסכים לפגיעה בתנאי השכר, "חוצפה שבדירקטוריון מנהלים דיונים במלון של 5 כוכבים ודורשים מהוועד להסכים לקיצוצים בתנאי הרווחה".